چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
دیدار

حوزه/ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با اعضای پژوهشکده زن و خانواده گفت: این پژوهشکده هم در ساحت ترویجی و گفتمان سازی موفق بوده است و هم در ساحت نظریه پردازی؛ در واقع ابعاد مختلف مبحث زن و خانواده همواره مورد توجه پژوهشکده قرار داشته است. این پژوهشکده جامعیتی دارد که ظرفیت ملی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد رییس پژوهشکده زن و خانواده در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور که در این پژوهشکده صورت گرفت، عنوان کرد: پژوهشکده زن و خانواده ابتدا به عنوان دفتر مطالعات و تحقیقات زنان فعالیت‌های خود را کلید زد و از همان آغاز راه نیز مباحث علمی عرصه زنان مهم‌ترین دغدغه این نهاد بود چون به نظر می‌رسید دیدگاه‌هایی که پیرامون زن و خانواده در جامعه علمی حوزه مطرح می‌شود مبتنی بر مطالعات علمی نیست و عمدتا حرف‌های ارتکازی است و نیاز به مطالعات عمیق‌تر دارد.

وی ادامه داد: همچنین احساس کردیم جریان‌های فمنیستی که به گونه‌ای تفکرات جدید را می‌سازند نیاز است که بهتر آنان را بشناسیم و در مواجهه با آنان فعال‌تر عمل کنیم و پرسش‌های اساسی که در ذهن نسل ‌جدید، کارشناسان و اندیشمندان است در دستور کار ما قرار گیرد. بر این اساس «فعالیت‌های پژوهشی» همواره از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت پژوهشکده زن و خانواده بوده است.

رییس پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه تربیت پژوهشگر از دیگر سر خط‌های فعالیتی این پژوهشکده است، مطرح کرد: کتابخانه تخصصی زن و خانواده نیز در سال‌های آغازین راه‌اندازی این پژوهشکده تشکیل شد که در حال حاضر غنی‌ترین کتابخانه زنان در سطح کشور است. از سال‌ ۱۳۸۲ به بعد پژوهشکده به سمت جذب کارهای تخصصی گام برداشت.

وی تصریح کرد: در سال‌های آغازین فعالیت پژوهشکده، علاوه بر انجام پژوهش و تربیت پژوهشگر، به نحوی گفتمان‌سازی بین جامعه علمی کشور که دغدغه انقلاب و دین داشتند نیز پیگیری می‌شد. در سال ۱۳۹۳ طراحی اولین رشته جذب گرایش مطالعات حقوقی و نظری مطالعات زنان در دانشگاه به کمک پژوهشکده زن و خانواده انجام شد. نخستین دکتری در رشته مطالعات زنان نیز رشته‌ای بود که در دانشگاه ادیان و مذاهب با پشتیبانی علمی پژوهشکده زن و خانواده انجام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اضافه کرد: پژوهشکده در عرصه بین‌الملل نیز فعالیت داشته است و فعالیت‌هایی که انجام شده مجموعاً مورد اعتبار و تشویق جبهه انقلاب واقع شده است. انتشار نشریه و انتشار فصلنامه جنسیتی از دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده است. همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم، چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» نیز به همت پژوهشکده زن و خانواده ابتدای اسفند ماه سال جاری در تهران و قم برگزار خواهد شد.

جامعیت پژوهشکده زن و خانواده آن را به ظرفیتی ملی تبدیل کرده است

دکتر فریبا علاسوند نیز عنوان کرد: پژوهشکده از اواخر دهه ۱۳۷۰ تا کنون به موازات پیشرفت سازمانی که داشته فعالیت‌های متعددی انجام داده است. در این مدت کنشگری‌های فاخر و فعالیت‌های پژوهشی سنگینی در استان‌های مختلف کشور توسط اعضا پژوهشکده صورت گرفته است و آدم‌های متعددی در این عرصه پدید آمده‌اند که بسیاری از بنیادهای گوناگون عرصه زنان و خانواده در بخش‌های متعدد کشور از این ناحیه نشأت گرفته است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده اظهار کرد: همچنین دوره‌های بسیاری برای تشکل‌های دانشجویی برگزار شد و دانشجویانی که در همین دوره‌ها تربیت شدند با کمک این اطلاعات در برهه‌های مختلف از جمله جریانات سال ۱۳۸۸ توانستند بحران‌ها را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های پژوهشکده زن و خانواده از آنچه به ثبت رسیده حدود ۲۰ درصد فعالیت‌های این پژوهشکده است چون اعتقاد بر این است که برنامه‌هایی به ثبت برسد که جنبه علمی و نظری قدرتمندتری دارند یا امتداد کار پژوهشگر است. به تازگی به کمک اعضا پژوهشکده، برش علمی زن و خانواده به مجمع عالی حکمت اسلامی نیز افزوده شده است. برخی دیگر از اعضا نیز با دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه ادیان و مذاهب، جامعة الزهرا(س)، مجلس شورای اسلامی و... مرتبط و در حال فعالیت هستند.

فعالیت‌های پژوهشکده زن و خانواده چند وجهی و جامع است

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: پژوهشکده زن و خانواده هم در ساحت ترویجی و گفتمان سازی و هم در ساحت نظریه پردازی موفق بوده است. جمع بین این دو بخش از امتیازهای شاخص این پژوهشکده است. علاوه بر این، پژوهشکده زن و خانواده هم به فلسفه زنان، هم به فقه زنان و هم به جامعه شناشی زنان پرداخته است. در واقع ابعاد مختلف مبحث زن و خانواده مسئله‌ای چند وجهی است و پژوهشکده هم به تمام وجوه مهم توجه کرده و تک ساحتی پیش نرفته است.

وی افزود: پژوهشکده زن و خانواده آثار ارزنده‌ای را پیرامون مباحث متنوع همچون خشونت خانگی علیه زنان، نگاه ایجابی به زن و خانواده از منظر قرآن، بحث جریان شناسی، مسئله جنسیت، بحث‌های سلبی چون نقد فمنیست و ... ارائه کرده است، این پژوهشکده جامعیتی دارد که ظرفیت ملی به شمار می‌رود. قصد بر این است که بعد از راه‌اندازی ستاد زن و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعامل این ستاد با پژوهشکده زن و خانواده به جریان بیفتد.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha