یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
غزه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: خداوند در آیات قرآن کریم به صراحت سهم داشتن مسلمانان آواره ای که از سرزمین هایشان اخراج شده اند در بیت المال مسلمین را اعلام کرده است؛ پس بر همه ملل و دول اسلامی واجب است از مسلمانان فلسطین حمایت اقتصادی به عمل آورند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در تلویزیون اینترنتی «پاسخ» مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه به تبیین «مبانی قرآنی مقاومت» پرداخت و گفت: از آنجا که اولین و مهمترین متن منبع معرفتی دینی ما مسلمانان قرآن کریم است، می بایست در همه برنامه ریزی های زندگی هایمان در وهله اول از آن الهام بگیریم.

فلسطین پایگاه صعود و پرواز معنوی و ملکوتی خاتم الانبیاست

وی ادامه داد: در مورد جریان فلسطین آموزه های متعددی را قرآن کریم برای ما به ارمغان آورده است. یکی از این موضوعات جایگاه بیت المقدس در قرآن کریم است. در اولین آیه سوره مبارکه اسراء داریم که «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا»، پاک و منزه است خدایی که در شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم. اینکه سفر معراج پیامبر اکرم از مسجد الحرام آغاز می شود و به مسجد الاقصی می رسد و از آن جا اوج می گیرد، پس پایگاه سفر معنوی، آسمانی و ملکوتی پیغمبر اکرم مسجد الاقصی می باشد. فلسطین اولین جایگاهی که دارد، پایگاه صعود و پرواز معنوی و ملکوتی خاتم الانبیاست.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به نظر سایر ادیان آسمانی در مورد مسجدالاقصی اظهار کرد: علاوه بر اینکه مسجدالاقصی اولین قبله ما مسلمانان بوده، در منظر مسیحیان و یهودیان نیز به عنوان دو دین بزرگ الهی مورد تقدیس واقع شده است.

قیام و جهاد فلسطینیان کاملاً شرعی است

وی افزود: در قرآن کریم در مورد مردم مسلمانی که از منطقه خودشان اخراج شده اند، فرمان قیام و قتال را صادر کرده است. قرآن در آیه 39 سوره حج می فرماید «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ»؛ به مسلمانان که مورد جنگ و هجوم قرار گرفته‌اند اجازه مقابله با دشمنان داده شد، زیرا آنها از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آنها قادر است. مردم مظلوم فلسطین به دلیل اینکه از سرزمین خودشان اخراج و مورد هجوم واقع شده اند، مصداق بارز این آیه شریفه هستند. پس قیام و جهاد آن ها کاملاً شرعی است.

لزوم بازگشت غاصبان به سرزمین هایشان

این استاد حوزه علمیه قم گفت:بازگشت صهیونیست ها به سرزمین هایی که از آنجا به فلسطین مهاجرت کرده اند، خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که مسلمانان نه تنها باید خودشان قیام کنند و به فلسطین بازگردند، بلکه لازم است غاصبان و صهیونیست هایی را که شامل افرادی از انگلیس، روسیه و مناطق مختلف دیگر بوده و به فلسطین آمدند، به سرزمین های قبلیشان برگردانند. قرآن کریم در این باره در آیه 191 سوره بقره می فرماید « وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ»؛ و متجاوزان و ظالمان را هر کجا یافتید، به قتل برسانید و از جایی که شما را بیرون کردند بیرونشان کنید و فتنه از قتل وکشتار بدتر است. پس بر اساس امر قرآن کریم، اخراج صهیونیست ها می بایست در دستور کار ما مسلمانان باشد.

حمایت از مردم فلسطین بر همه جمعیت مسلمان واجب شرعی است

وی گفت: بر همه جمعیت مسلمان دنیا واجب شرعی است که به حمایت از مردم فلسطین پرداخته و به کمک آن ها بروند. در این مورد فقط دعا کافی نیست و خداوند در آیه 75 سوره نساء می فرماید « وَ مَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ»؛ در این آیه خداوند سایر افراد بشر را به کمک رسانی به مظلومان امر کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه نباید قدرت جهان اسلام را کم و نادیده گرفت، یادآور شد: در این زمینه باید دید آیا کمیت قوای اسلام و قلت آن در مقابل نیروهای دشمن می تواند دلیلی برای سکوت جهان اسلام در برابر این همه جنایت شود؟ در پاسخ خداوند در قرآن کریم می فرماید «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ»، چه بسیار گروه هایی که تعداد کمی داشتند اما بر گروه های پرجمعیتی به اذن خداوند پیروز شدند. این یک قانون و سنت الهی است و به صورت موردی و اتفاقی هم نبوده است. در جنگ های متعددی شاهد وقوع این سنت الهی بوده ایم؛ جنگ هایی همچون جنگ بدر و در دوران معاصر ما جنگ سی و سه روزه حزب الله لبنان با اسرائیلی ها نمونه هایی از وقوع این قانون الهی است.

ظهور عملی آیه قرآن کریم توسط نیروهای مقاومت

وی با ذکر خاطره ای از جنوب لبنان و مرز مناطق اشغالی فلسطین یادآور شد: در سفری به مناطق فتح شده طی جنگ سی و سه روزه به بالای قله ای رفتیم که نیروهای حزب الله لبنان در آنجا استقرار داشتند. در پایین این قله نیروهای رژیم صهیونیستی قابل رؤیت بودند. زمانی که حزب الله بر قله مسلط شده بود، نیروی قدس سپاه به آن ها پیشنهاد تأسیس مرکز آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی نظامی به نیروهای جوان حزب الله را داد. برای این کار روی قله و روبروی نیروهای ارتش اسرائیل را به حزب الله پیشنهاد دادند و این پیشنهاد از سوی حزب الله نیز مورد استقبال قرار گرفت. من همین موضوع را با افتخار دیدم و مشاهده کردم که نیروهای جوان حزب الله در مقابل دیدگان صهیونیست ها با اقتدار در حال انجام تمرین های نظامی خود هستند و ارتش اسرائیل جرأت کوچکترین تحرکی علیه آن ها ندارد. این جا بود که با چشمان خودم ظهور عملی این آیه قرآن کریم را دیدم. در ادامه حزب الله لبنان اقدام به ساخت و راه اندازی یک مرکز تفریحی بر روی همان قله کرد و نامش را گذاشت پارک جمهوری اسلامی ایران. در این پارک آلاچیق هایی را هم ایجاد کرده و روی هرکدام از آن ها نام یکی از استان های ایران را گذاشتند. ارتش اسرائیل به آمریکایی ها گفتند که کاری برای ما انجام دهید؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران همسایه ما شده و ما مورد تهدید جدی قرار داریم. اما آمریکایی ها کمکی به آن ها نکردند و گفتند که ما نمی توانیم کاری انجام دهیم.

در مقابل این آیه قرآن چه پاسخی دارند؟

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه بنا بر امر قرآن کریم دولت های اسلامی حق تأسیس سفارت اسرائیل در کشورهایشان و ایجاد روابط اقتصادی و سیاسی با این رژیم جعلی را ندارند، بیان داشت: در قرآن کریم آمده است که « لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا». همچنین در قرآن داریم که « إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ وَظَاهَرُوا عَلَی إِخْرَاجِکُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ» و می فرماید « لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ». این آیات شریفه به طور صریح به ما می گویند که بر شما واجب است هیچ گونه ارتباطی با کسانی که از سرزمینتان اخراجتان کردند نداشته باشید. این نهی به معنای حرمت ارتباط با رژیم صهیونیستی است و جای بسی تأمل است که تمام دولت های به ظاهر اسلامی که اقدام به عادی سازی روابط خود با این رژیم غاصب کرده اند، در مقابل این آیه قرآن چه پاسخی دارند؟

وی گفت: همه ملت ها و دولت های اسلامی می بایست به کمک رسانی به مردم مظلوم فلسطین و حمایت اقتصادی از آن ها اقدام کنند. در در آیات هفتم و هشتم سوره حشر، آنجا که می خواهد موارد مربوط به فیء را تشریح کند، می فرماید «مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبَی وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لَا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ، لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِینَ الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیَارِهِمْ وَ أَمْوَالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا وَ یَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولَئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ». خداوند در این آیات به صراحت سهم داشتن مسلمانان آواره ای که از سرزمین هایشان اخراج شده اند در بیت المال مسلمین را اعلام کرده است. پس بر همه ملل و دول اسلامی واجب است از مسلمانان فلسطین حمایت اقتصادی به عمل آورند.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه افزود: مردم فلسطین بویژه ساکنین نوار غزه در سختی و رنج بسیاری به سر می برند و لازم است تمام جهان اسلام به کمک و یاری آن ها همت گمارند.

ادوار پنج گانه تاریخ فلسطین

وی ضمن تشریح سیر تاریخی شکل گیری جامعه فلسطین ادامه داد: اگر بخواهیم تاریخ فلسطین را به صورت مختصر دوره بندی کنیم شاید بتوان آن را به پنج دوره بزرگ و مهم تقسیم نمود. اولین دوران تأسیس فلسطین از زمان کنعانیان تا ظهور اسلام است. مقطع دوم آن از ظهور اسلام تا جنگ جهانی اول در سال 1917 میلادی می باشد که در طول این دوره فلسطین از اولین کشورهایی بود که اسلام را پذیرفت. تا پیش از آن فلسطین محل زندگی عده ای از مسیحیان و یهودیان بود و با پذیرش اسلام اکثریت آن مسلمان شدند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: شاید از دو دهه پیش از آغاز جنگ جهانی اول و در اواخر قرن نوزدهم میلادی جرقه های ورود صهیونیسم به میدان سیاست زده شد. صهیونیسم چیزی غیر از یهود است و یهودیان افراد پیرو حضرت موسی علیه السلام هستند که معتقدند که می بایست در حال حاضر نیز بر دین آن حضرت باقی بمانند. گرچه ما به آن ها انتقادهایی داریم، اما اصول بنیادینی که بین همه ادیان آسمانی مشترک است در میان آن ها هم وجود دارد. اما صهیونیسم یک جریان نوپدید و حزب سیاسی است که در آغاز قرن بیستم با تشکیل آژانس یهود شروع به فعالیت در جهت سلطه گری و غصب کرد.

صهیونیسم به چه معناست؟
وی با برشمردن دلایل نامگذاری جریان سیاسی صهیونیسم، خاطرنشان کرد: این حزب سیاسی به دلیل اینکه صهیون نام کوهی است در فلسطین و طرفداران این جریان سیاسی خود را طرفدار این کوه می دانند، لذا حزب خود را هم به همین لفظ، نامگذاری کردند. این افراد فلسطین را به عنوان پایگاه خود برای جمع شدن و متمرکز شدن انتخاب نمودند. صهیونیست ها برای ورود به فلسطین در ابتدا شروع به خرید زمین های مسلمانان کرده و حدود شش درصد از این سرزمین را از این طریق به دست آوردند. وقتی این خریدها را انجام دادند، به انگلیس، آمریکا و روسیه آن زمان اعلام کردند و خواهان به رسمیت شناخته شدن از سوی این سه ابرقدرت شدند. پس از این اعلام بود که برای ایجاد حاکمیت خود در سرزمین فلسطین اقدام نمودند.

جریان صهیونیسم، جریانی غیر دینی و از نوع سلطه استعماری است

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور مذاهب اسلامی افزود: در دوران شروع سلطه رژیم صهیونیستی اغلب یهودیان مقیم فلسطین با یهودیان مهاجر مخالفت نمودند و بین آن ها درگیری هایی اتفاق افتاد. نتیجه این درگیری ها به زندان افتادن تعدادی از یهودیان مقیم و تبعید برخی دیگر از آن ها بود. حتی تعدادی از خاخام های یهودیان مقیم فلسطین هم توسط صهیونیست ها زندانی و تبعید شدند. آن ها جریان صهیونیستی را جریانی غیردینی و از نوع سلطه استعماری می دانند.

وی گفت: دوره سوم که شامل ورود صهیونیست هاست از سال 1917 تا 1948 است. این دوره شامل ورود صهیونیست ها به فلسطین، جای گرفتن آن ها، اشغال و تلاش برای رسمیت بخشین به رژیم صهیونیستی می باشد. در سال 1948 بود که سازمان ملل کشور مستقل اسرائیل را تصویب کرد و این امر لکه ننگ و از جنایات پرونده سازمان ملل است.

تاریخ تبعید گسترده فلسطینیان

این پژوهشگر حوزوی آغاز دوره چهارم تاریخ فلسطین را از سال 1948 میلادی و با تصویب کشور مستقل اسرائیل از سوی سازمان ملل برشمرد و تصریح کرد: این دوره که حدوداً تا سال 2005 میلادی ادامه یافت دورانی بسیار سخت، پرشکنجه و پرمحنت برای مردم فلسطین بود. در این دوره بود که مردم فلسطین از سرزمین مادری خود اخراج و آواره شدند. بسیاری از این مردم در این دوره به زندان های مختلف برده شده و در اثر شکنجه ها به شهادت رسیدند. حدود هفت میلیون مسلمان فلسطینی به کشورهای اردن، مغرب، عراق، سوریه، لبنان و کشورهای دیگری تبعید شدند.

وی ادامه داد: در دوره های مختلف جنگ های متعددی بین فلسطینی ها و صهیونیست ها به وقوع پیوست؛ جنگ هایی همچون جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل و جنگ رمضان نمونه هایی از این جنگ هاست. اما این جنگ ها به نتیجه ای نرسید و موجب شد اسرائیل کشورهای اطراف خود را مورد ارعاب قرار دهد تا امنیت خود را در منطقه تضمین کند.

دوران زوال رژیم جعلی اسرائیل

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: کاری که جمهوری اسلامی ایران انجام داد روشن نگهداشتن مشعل فلسطین در دوره چهارم بود. در دوره پنجم که دوره طلایی پیروزی های پی در پی نیروهای مسلمان و دوره شکست های پی در پی اسرائیلی ها بوده است، ارتش رژیم صهیونیستی علی رغم تبلیغات گسترده ای که مبنی بر شکست ناپذیری خود کرده بود، هیمنه خود را از دست داد.

ارتش اسرائیل شکست پذیر بوده و گنبد آهنین توهمی بیش نیست

وی با تأکید بر پس گرفتن بخش هایی از سرزمین های اشغالی از طی جنگ های مختلف حزب الله لبنان با رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: بعد از این جنگ ها بود که به دنیا ثابت شد، ارتش اسرائیل شکست پذیر است و گنبد آهنین توهمی بیش نیست.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: مردم فلسطین اوایل با سنگ و سپس با ساخت موشک و خمپاره به مبارزه با رژیم صهیونیستی پرداختند. جمهوری اسلامی ایران نه با دخالت مستقیم بلکه با نقش آفرینی مستشاری و آموزش ساخت سلاح توانست به فلسطینیان تحت محاصره که عملاً نمی شد برای کمک به آن ها تجهیزات نظامی ارسال کرد، حمایت نماید.

وی جمهوری اسلامی ایران را دارای عمق استراتژیک دانست و بیان داشت: این امر که مورد تأکید مقام معظم رهبری می باشد، به معنای حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مختلف نبوده و به این معنی است که اندیشه ما در فلسطین می باشد. چه اندیشه ها و آموزه های عقیدتی ما و چه آموزه های نظامی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در فلسطین جاری است. راز پیروزی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با آمریکا در دوران هشت سال دفاع مقدس و سایر آوردگاه ها صبر و تلاش بر مقاومت بوده و همین اندیشه در حال حاضر در سرزمین های اشغالی و در میان مسلمانان فلسطینی نیز وجود دارد. این ترجمه وسعت و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است.

یک معجزه در دل حصارها

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: بین نوار غزه و اسرائیل غاصب دیوار بتنی بزرگی کشیده شده که عبور از آن ناممکن است. بعد از این دیوار بتنی بزرگ مواد منفجره و مین ها و همچنین سیم خاردارهای متعددی کار گذاشته شده و از سوی دیگر برج های دیده بانی اتوماتیک با قابلیت تیراندازی خودکار نیز در کنار همه این موانع راه اندازی شده است. سپس پادگان ها و سایر لایه های حفاظتی امنیتی وجود دارد و در همین شرایط است که یکی از فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل توسط نیروهای مقاومت فلسطین از دل خانه اش در یکی از شهرک های صهیونیستی ربوده می شود. این یک معجزه است و به واقع همین مثال برای اثبات شکست هیمنه اسرائیل کافی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha