چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
همایش فقه سیاست خارجی

حوزه/ سفیر سابق کشورمان در اردن گفت: عملیات طوفان الاقصی که توسط جبهه مقاومت اسلامی انجام شد، توانست هیمنه گنبد آهنین، امنیت مرزی و اطلاعات رژیم اشغالگر صهیونیستی را فرو بریزد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مجتبی فردوسی پور، مدیر گروه مطالعاتی غرب آسیا و شمال آفریقا در چهارمین نشست همایش فقه سیاست خارجی که در موسسه دین و تمدن برگزار شد، در سخنانی اظهارکرد: طوفان الاقصی عملیات ترکیبی و پیچیده ای بود که لایه های آن هنوز کشف نشده اما می توان گفت بیشتر شبیه جنگ ۱۹۷۳ و یوم کیپور ارتش های عربی علیه رژیم صهیونیستی بود.

وی با بیان اینکه طوفان الاقصی هم غافلگیر کننده بود هم تلفات زیاد داشت تصریح کرد: بن گوریون گفته بود که ما نمی‌جنگیم مگر با پیروزی و ما نمی‌جنگیم مگر در خارج و ما نمی‌جنگیم مگر با اصل غافلگیری. اما طوفان الاقصی همه این سه معادله را به هم ریخت و خلاف آن عمل کرد.

کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: دولت اسرائیل تنها دولتی است که هم مرد و هم زن خدمت زیر پرچم دارند و بر خلاف تمام کشورها دوره خدمت حدود ۳ تا ۵ سال است و لذا این کشور مدنی نیست و نظامی است.

وی با بیان اینکه موساد اطلاعات خارجی و شیمبت که اطلاعات داخلی اسراییل هستند بسیار قوی و مدرن‌اند افزود: چرا این اطلاعات با این قدرت زمین خورد؟ چون حماس در این دوره در حال مانور بود و اسرائیل همچنان فکر می کرد این مانور ادامه دارد. حماس در ۵ حوزه هوایی، زمینی، زیر زمینی، دریایی وسایبری وارد جنگ شد که به نظر می‌رسد سایبر دخیل بوده و گنبد آهنین را از کار انداخته است.

فردوسی‌پور گفت: عملیات طوفان الاقصی ساعت ۶ صبح شنبه آغاز می شود و ۲۲ پایگاه غزه در اختیار حماس قرار می گیرد و حدود ۱۵۰۰ نفر از نیروهای حماس لباس اسرائیلی پوشیده و وارد عمل می‌شوند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی در اردن اظهار کرد: در جنگ حماس و اسرائیل آمریکایی‌ها به دنبال فرایند سازش و از بین بردن حماس و جنبش های نظامی هستند. همچنین آنها یک پلن بی را دنبال کند و آن ممانعت ایران از دستیابی به تسلیحات هسته ای است.

وی با اشاره به ضربات مهلکی که اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی متحمل شده اضافه کرد: این شکست سه اتفاق را در پی دارد که آن شکست را غیر قابل ترمیم کرده است: از بین رفتن هیمنه اسرائیل، از هم پاشیدن دیوار در جنوب و شمال اسرائیل و غافلگیری اسرائیل.

فردوسی‌پور با اشاره به طرح ۷ ماده ای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که شامل خلع سلاح حماس و مقاومت، استقرار نیروهای سازمان ملل در غزه، تبادل اسرا و تضمین امنیت اسرائیل از آن جمله است، گفت: این طرح شبیه همان طرحی است که در جنگ ۳۳ روزه آمریکایی‌ها پیشنهاد دادند.

مدیر گروه مطالعاتی غرب آسیا از صلح و سازش و تبادل اسرا و همچنین ورود ارتش اسرائیل به غزه را دو سناریوی اسرائیل در جنگ با حماس برشمرد و گفت: به هر شکل ممکن اسرائیل در این جنگ شکست خواهد خورد.

وی گفت: سه ستون اصلی امنیت اسرائیل شامل گنبد آهنین، امنیت مرزی و اطلاعات در عملیات طوفان الاقصی فروریخته‌اند.

فردوسی‌پور در پایان تاکید کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب راه آزادی قدس از کرانه باختری می‌گذرد، اما متاسفانه کرانه باختری تا کنون وارد جنگ نشده و ۱۰۰ نفر از ساکنان آن در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha