شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ درس‌نامه پیش­رو در سیزده درس، تدوین و در پی بررسی مسائل مهمی، همچون مبانی نظریه حکومت دینی با تأکید بر نظریه ولایت فقیه برای اداره جامعه در عصر غیبت، شواهد عقلی و نقلی این الگوی حکومتی، پشتوانه فقهی و دیدگاه فقیهان شیعه در این باره می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «درسنامه اندیشه سیاسی اسلام در عصر غیبت و ولایت فقیه» از جدیدترین کتاب‌های منتشر شده توسط انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام به شمار می‌آید. این کتاب توسط مدیر مؤسسه آموزش عالی ائمه اطهار(ع)، به شیوه‌ای محققانه و با وسواس علمی در خور این موضوع، به نگارش درآمده و حجت الإسلام محمد افشاری در تنظیم و ویرایش آن به خوبی توانسته متن آن را به شیوه جامع درسنامه‌ای مطابق با واحدهای درسی حوزوی و دانشگاهی ارائه نماید. جهت آشنایی بیشتر اساتید و پژوهشگران با ضرورت این موضوع و نیز آگاهی از محتوای درسنامه،حجت الاسلام افشاری توضیحاتی ارائه داده‌ که در ادامه می خوانید:

تشکیل نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظریه ولایت فقیه، ارائه مدل حکومتی خاصی برای رهبری در زمان غیبت امام معصوم(ع) در راستای تحقق آرمان‌های بلند اسلام می‌باشد. ولایت فقیه به عنوان محوری‌ترین و کلیدی‌ترین رکن نظام جمهوری اسلامی ایران، با هوشیاری، درایت و جامع‌نگری رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره)، در این نظام جای گرفته است.

بنابراین، از آنجا که ریشه این نهضت دینی و سلسله‌جُنبان این حرکت انقلابی، جلوه نمایانی از اقتدار امامت و ولایت یعنی ولایت فقیه می باشد، مناسب است که این شئون بیش از شئون دیگر مورد مطالعه و دقت قرار گیرد تا میزان تاثیر امامت در عرصه جامعه اسلامی بهتر دانسته شود. از سوی دیگر، یکی از رسالت‌های بزرگ جامعه انقلابی ما، صیانت از این واژه و شناخت درست قرائت اصیل آن است، همان قرائتی که امام خمینی(ره) با آن انقلاب کرد و خط فقاهت را در جنبه نظر، و راه عدالت را در جنبه عمل گستراند.

این اثر ارزشمند در حقیقت متن سلسله جلسات درسی حجت الاسلام والمسلمین حسین حبیبی‌تبار برای جمع دانش‌پژوهان درس ولایت فقیه در مؤسسه آموزش عالی ائمه اطهار علیهم‌السلام و دانشجویان درس اندیشه سیاسی اسلام در دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد، اما به شیوه کتاب آموزشی و درسی نبوده و با درخواست و اصرار عده‌ای از اساتید و با عنایات آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، بر آن شدیم تا این کتاب را به‌صورت کتاب درسی نگارش کنیم که بعد از نگارش اولیه توسط استاد، علاوه بر ویرایش ادبی و تنظیم به صورت درسنامه‌ای، جهت افزایش وثوق علمی، گفتارها مورد تحقیق قرار گرفته و نتایج آن در قالب ارجاعات در پاورقی منعکس گردیده است.

درس‌نامه پیشرو در سیزده درس، تدوین و در پی بررسی مسائل مهمی، همچون مبانی نظریه حکومت دینی با تأکید بر نظریه ولایت فقیه برای اداره جامعه در عصر غیبت، شواهد عقلی و نقلی این الگوی حکومتی، پشتوانه فقهی و دیدگاه فقیهان شیعه در این باره می‌باشد.

در این اثر گرانسنگ به طور مستدلّ نشان داده شده است که نظریه ولایت فقیه در اندیشه سیاسی اسلام مبتنی بر مبانی و آموزه‌های دینی، و دارای پیشینه تاریخی طولانی تا عصر امامان معصوم(ع) می‌باشد. فقیهان و متفکران مسلمان برای مشروعیت و لزوم حکومت ولایت فقیه به دلایل نقلی وعقلی متعدّدی تمسک جسته‌اند که چگونگی دلالت هر کدام بر ولایت فقیه در این درسنامه تبیین شده است. تبیین دقیق اختیارات ولی فقیه و زوایای گوناگون آن در قالب نظریه «ولایت مطلقه فقیه» نیز از مسائل مهمی است که بدان پرداخته شده است.

امید است مراکز و مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی، نظر به زمینه سازی حضور پررنگ‌تر طلاب و دانشجویان در حوزه مطالعات اسلامی در عرصه جهاد علمی، کتاب آموزشی «درسنامه اندیشه سیاسی اسلام در عصر غیبت و ولایت فقیه» را به طور رسمی به عنوان متن درسی سرفصل‌های خود قرار داده تا گامی در راستای تحقق بخشیدن به منویات مرحوم امام (ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر دستیابی به اندیشه‌های اسلام ناب باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha