دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
همدان

حوزه /امام جمعه همدان، با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد بهترین کار برای اصلاح و ایجاد امنیت در دنیا این است که نهادهای بین‌المللی با ساختار عادلانه شکل بگیرد، گفت: تا زمانی که ساختار سازمان‌های بین‌المللی موجود اصلاح نشود، صحبت از امنیت و صلح پایدار شبیه به طنز تاریخی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، اظهار داشت: زمانی که در دنیا و در کشوری حقوق بشر نقض شود و یا نسل کشی صورت می‌گیرد، این وظیفه اصلی شورای امنیت است که با ورود خود از این جنایات جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه در واقعیت شاهد هستیم چند کشور با حق وتو خود مانع از انجام وظیفه این شورا می‌شوند، گفت: شورای امنیت می‌تواند با استفاده از ابزارهای خود و ارجاع پرونده به دیوان کیفری بین المللی مانع از وقوع جنایات در کشورها شود.

امام جمعه همدان، با اشاره به اینکه متاسفانه امروز شورای امنیت به وظایف ذاتی خود عمل نمی‌کند، یادآور شد: باید این سوال را از شورای امنیت پرسید که چرا در نقض حقوق بشر توسط بحرین در سال ۲۰۱۱، جنایات عربستان علیه مردم یمن و به شهادت رساندن مردم یمن و جنایات و نسل کشی اسرائیل علیه مردم غزه کاری انجام نداد و اقدامی را از او ندیدیم.

وی با بیان اینکه با کوچکترین بهانه‌ به کشور ما در زمینه حقوق بشر اتهام می‌زنند اما در برابر نسل کشی در غزه کمترین کاری را از آنها مشاهده نمی‌کنیم، اظهار کرد: با تحلیل عملکرد شورای امنیت به این نتیجه می‌رسیم که اگر کشوری با کشورهای بزرگ ارتباط داشته باشد می‌تواند به راحتی نسل کشی کند و حقوق بشر را نقض کند و حتی جنایات جنگی آنها را نیز دفاع مشروع عنوان می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، افزود: این کار نشان دهنده آن است که منافع سیاسی قدرت‌های بزرگ در عملکرد شورای امنیت که باید متولی صلح و عدالت بین‌المللی باشد، موثر است و به بیان دیگر این کشورها تصمیم می‌گیرند که شورای امنیت در چه زمانی چه کاری را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: امروز افکار عمومی دنیا جنایات اسرائیل را محکوم می‌کنند، اما باید بپرسیم که شورای امنیت در کجا قرار گرفته و چه کاری انجام داده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با بیان اینکه باید گفت امروز شورای امنیت تحت اختیار قدرت‌های بزرگ دنیا قرار دارد، یادآور شد: اگر جنایتی در دنیا به وجود بیاید و این کشورها آن را در شورای امنیت وتو کنند، نه تنها برای غزه که برای همه کشورهای دنیا خطرناک است.

وی تصریح کرد: چه تضمینی وجود دارد در یک کشور دیگر جنگ صورت گیرد و این کشورها مانع از صدور قطعنامه علیه عامل جنگ در آن میدان نشوند.

امام جمعه همدان، با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد بهترین کار برای اصلاح و ایجاد امنیت در دنیا این است که نهادهای بین‌المللی با ساختار عادلانه شکل بگیرد، گفت: تا زمانی که ساختار سازمان‌های بین‌المللی موجود اصلاح نشود، صحبت از امنیت و صلح پایدار شبیه به طنز تاریخی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امروز نقش اصلی را آمریکا در اسراییل ایفا می‌کند و در حال کودک کشی است، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات مطرح می‌شود کارخانه‌های اسلحه سازی آنها در حال ورشکسته شدن بودند و لذا امروز می‌بینیم نسل کشی صورت می‌گیرد تا مشکلات اقتصادی آنها از بین برود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، اظهار کرد: اگر کشورها به دنبال آن هستند که دنیا روی آرامش را ببیند، باید به این فرضیه بیندیشند و اگر سازمان‌های بین المللی بر اساس پایه‌های عادلانه طراحی نشوند، نه امنیتی را شاهد خواهیم بود و نه صلح پایداری را.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کسی که در مکتب انبیا و اهل بیت(ع) رشد می‌کند، نمی‌تواند نسبت به جنایات و کشته شدن مستضعفان و مظلومان بی‌تفاوت باشد، یادآور شد: سکوت در برابر جنایات مربوط به مکتب دنیا پرستان است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان، با تأکید بر اینکه روزی باید نسبت به واکنش خود در رابطه با جنایات در عالم پاسخگو باشیم، خاطرنشان کرد: تفاوت نمی‌کند مستضعف، مسلمان باشد یا غیر مسلمان بلکه حمایت از مظلوم وابسته به اقتضای انسانیت و ذات انسان است.

وی تصریح کرد: کسی که در برابر این جنایات سکوت می‌کند، باید انسانیت خودش را مورد بازخوانی قرار دهد.

امام جمعه همدان، در ادامه با بیان اینکه یکی از شوراهایی که می‌تواند به صورت جدی برای رفع آسیب‌های اجتماعی ورود کند، شورای فرهنگ عمومی است، گفت: متاسفانه امروز با برخی آسیب‌های اجتماعی در جامعه روبرو هستیم که برای کاهش آن نیازمند اقدامات فرهنگی به‌صورت جدی هستیم و این ظرفیت در شورای فرهنگی عمومی وجود دارد تا به‌عنوان قرارگاه فرهنگی، آسیب‌ها را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کند.

به جای ساخت ساختمان‌های بدون استفاده با بیت المال به دنبال حل مشکلات فرهنگی در جامعه باشیم

وی با تأکید بر اینکه در این زمینه با خلأهایی روبرو هستیم، یادآور شد: در حدود سه سال است که قرار شده تا آیین نامه جدید شورای فرهنگی عمومی ابلاغ شود اما این اتفاق رخ نداده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با ابراز تاسف از تأخیر موجود در ابلاغ این آیین نامه، یادآور شد: تنها توجه به زیرساخت‌ها و ساخت جاده سازی در کشور مهم نیست، بلکه باید از زندگی‌ها مراقبت و از خانواده‌ها و جوانان در برابر آسیب‌ها محافظت کنیم.

وی ابراز کرد: با وجود اینکه سند فرهنگی استان در سفر رئیس جمهور رونمایی شد، اما تا به حال حمایتی از طرف دولت نسبت به آن صورت نگرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با بیان اینکه در شهر همدان با ساختمان‌های زیادی روبرو هستیم که با بودجه بیت المال ساخته شده اما هیچ مشکلی از مشکلات مردم را برطرف نکرده است، خاطرنشان کرد: این در شرایطی است که می‌توان با این بودجه‌ها به مسائل فرهنگی و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی فکری کرد و از سند فرهنگی و سند قرآنی حمایت شود.

وی با تأکید بر اینکه سند قرآنی برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه نوشته شده اما نیازمند حمایت مسئولان است، گفت: این موضوع مربوط به استان نیست و دولت باید نسبت به حمایت از آن اقدام کند.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha