شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت سکوت کشورهای اسلامی و عربی را بدتر از ظلم صهیونیست‌ها به ملت فلسطین دانست و گفت: شما دولتمردان که غیرت قطع همیشگی روابط با رژیم صهیونیستی را ندارید، حداقل مردانگی به خرج می‌دادید و برای چند روز روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع می‌کردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، ضمن ادامه تبیین فرازهایی از خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه دررابطه‌با نکوهش کبر و غرور و نشان‌دادن آثار سوء آن، آیه ۴۵ سوره انعام «فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا ۚ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» را موردتوجه قرار داد و با بیان این که خداوند متعال در هیچ یک از آیات الهی به جز این آیه، خود را حمد و ستایش نکرده‌اند، اظهار داشت: خداوند متعال در مقابل قطع ریشه ظلم حمد و ثنای خود را یادآور شدند.

وی با تأکید بر این که دل میلیاردها انسان از ظلم و ستم رژیم کودک کش صهیونیستی علیه مردم غزه و فلسطین خون است و همگان در مقابل این جنایت وظایف سنگینی بر عهده داریم، خاطرنشان کرد: خداوند متعال ریشه ظلم و ظالم را از بین خواهد برد؛ مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام در فرازهایی از خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه می‌فرمایند؛ «فاللّه َ اللّه َ فی عاجِلِ البَغیِ و آجِلِ وَ خامةِ الظُّلمِ و سُوءِ عاقِبَةِ الکِبرِ»؛ خدا را خدا را [در نظر گیرید] از عاقبت وخیم زورگویی و ستم در این دنیا و آن جهان و از فرجام ناگوار تکبّر.

سکوت کشورهای اسلامی عربی بدتر از ظلم صهیونیست‌ها

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت سکوت کشورهای اسلامی و عربی را بدتر از ظلم صهیونیست‌ها به ملت فلسطین دانست و اذعان داشت: دولت مردان اسلامی این‌قدر مردانگی و غیرت نداشتند که روابط خود را با رژیم صهیونیستی حتی برای چند روز، متوقف کنند.

وی با انتقاد از خروجی نشست اتحادیه عرب با ۲۲ کشور و سازمان کنفرانس اسلامی با بیش از ۵۰ کشور، تصریح کرد: شما که غیرت قطع همیشگی روابط با رژیم صهیونیستی را ندارید، حداقل مردانگی به خرج می‌دادید و برای چند روز روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع می‌کردید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی ضمن اشاره به ستایش تواضع در کلام مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام، به مذمت تکبر و فرجام ناگوار آن در کلام امیرالمؤمنین اشاره نمود و ابراز داشت: امام علی علیه‌السلام تکبر را بزرگ‌ترین دام و برجسته‌ترین نیرنگ ابلیس ذکر می‌کنند؛ چرا که تکبر همچون زهر کشنده در دل انسان نفوذ می‌کند.

متکبر هیچگاه از گزند کبر رها نمی‌شود

وی در تبیین فراز «فما تُکدی أبَدا و لا تُشوی أحَدا، لا عالِما لِعِلمِهِ و لا مُقِلاًّ فی طِمرِهِ» با بیان این که هرگز چیزی مانع نفوذ تکبر نمی‌شود و هیچ‌کس از گزند تکبر در امان نیست، اظهار داشت: مولای متقیان می‌فرمایند؛ نه عالِم به‌خاطر علمش و نه تهیدست به سبب جامه فرسوده‌اش از آثار تکبر رهایی نخواهد یافت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهایی از خطبه متقین و بیان ۱۱۰ ویژگی متقین در کلام امیر بیان اشاره نمود و ابراز داشت: امام علی علیه‌السلام در خطبه ۱۹۳ نهج‌البلاغه سبک زندگی مؤمنین را متواضعانه ذکر می‌کنند؛ اگر خدای‌نکرده روحیه تکبر داشته باشیم، امکان ندارد با تکبر وارد بهشت شویم.

تکبر کشتزار بسیاری از گناهان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی به کتاب‌های اخلاقی جامع السعاده و معراج السعاده مرحوم نراقی اشاره نمود و اذعان داشت: مرحوم آقا شیخ عباس قمی خلاصه معراج السعاده را تألیف نموده است و در این کتاب تکبر ریشه و کشتزار بسیاری از گناهان ذکر می‌کند.

وی با بیان این که متقین به عمل کم قانع نیستند و فعل و کارهای زیادشان را ناچیز می‌پندارند و همواره خود را به کوتاهی و تقصیر در انجام حق عبودیت و بندگی متهم می‌کنند؛ اظهار داشت: متقین همواره نگران اعمال و کوتاهی‌هایشان هستند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در بخش دیگری از سخنان خود به سالروز رحلت علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان اشاره نمود و تصریح کرد: علامه طباطبایی با که تمام کسانی که بعد از ایشان تفسیر نوشته‌اند، میهمان سفره ۲۰ جلد تفسیر المیزانش هستند؛ کار خود را در درگاه الهی بسیار ناچیزتر از آن می‌داند که بخواهد ثوابی برای آن متصور شود.

وی با بیان این که متقین همواره نگران اعمال خود هستند، خاطرنشان کرد: اگر در مجلسی متقین را تعریف کنند، هراسان شده، دیگران را از این کار برحذر داشته بیان می‌دارند؛ من خودم خود را بهتر می‌شناسم و خدا مرا از من بهتر می‌شناسند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی با بیان این که امام علی علیه‌السلام در فرازی دیگر می‌فرمایند؛ «لَو تَکاشَفتُم ما تَدافَنتُم»، اگر از درونِ همدیگر آگاه می‌شدید، یکدیگر را دفن نمی‌کردید، اظهار داشت: خداوند متعال ستارالعیوب و غفار الذنوب است و آبروداری می‌کند؛ انسان هیچگاه نباید از مدح و ثنای دیگران خوشحال و مغرور شود.

خوبی و ضعف دیگران را در کنار هم ببینیم

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که خوبی ها و نقاط ضعف را باید در کنار هم بیان کنیم، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وقتی کار خوبی را می دیدند، آن را تحسین و تقویت می نمودند و وقتی کار بد می‌دیدند آن را تقبیح و تضعیف می‌کردند.

وی به فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی اشاره و با بیان این که باید شاکر و قدردان تمام نعمت های الهی باشیم، تصریح کرد: امام علی علیه السلام به شخصی که در ستایش امام افراط کرد و آنچه در دل داشت نگفت، فرمودند :من کمتر از آنم که بر زبان آوردی و برتر از آنم که در دل داری.

چهل حدیث امام خمینی(ره) مبین الگوی اخلاق اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود ضمن بیان خاطراتی از علمای معاصر، چهل حدیث امام خمینی(ره) را مبین الگوی عملی اخلاق اسلامی دانست و ابراز داشت: امام خمینی(ره) در حدیث تواضع از استاد خویش آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری تعریف می‌کنند و می نویسند؛ در علمای زمان خود کسانی را دیدم که ریاست تامّۀ یک مملکت، بلکه قُطر‏‎ ‎‏شیعه را، داشتند، و سیرۀ آنها تالی تلو سیرۀ رسول اکرم صلّی الله علیه و آله بود. اگر این تواضع علما و بزرگان دین نبود امروز چیزی به نام دین، حوزه های علمیه و انقلاب نداشتیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha