شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مظلومی زاده

حوزه/ نشست تربیتی سیره عملی علامه طباطبایی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مظلومی زاده در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های تربیتی آشنایی با سیره تربیتی علما و شهدا با موضوع سیره عملی علامه محمد حسین طباطبایی با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمال الدین مظلومی زاده از سوی اداره تربیتی و با همکاری کانون شاهد و ایثارگر در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظلومی زاده در ابتدای جلسه، اظهار کرد: وقتی ذکری از عالمی می‌شود، رحمت الهی نازل می‌شود، زیرا باعث تلنگر به دل انسان شده و فرد از آن عالم، الگو می‌گیرد و در مسیر آن حرکت می‌کند که برکت نازل می‌شود؛ در واقع ذکر سبب حرکت می‌شود و حرکت سبب نزول رحمت است.

استاد فلسفه تعلیم و تربیت با بیان اینکه علامه طباطبایی وارث شایسته مکتب نجف است، سخنان خود را در چهار محور سخن علما در مورد علامه، تبیین دقیق نظام معرفت دینی، ارائه سلوک تربیتی علامه و حضور در مسائل اجتماعی سیاسی علامه بیان کرد و افزود: حضرت امام خمینی(ره) درباره علامه طباطبایی فرمودند که ایشان مرد بزرگی است و حفظ ایشان با این مقام علمی لازم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظلومی زاده ادامه داد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند: «او مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود؛ فقیه بود؛ حکیم بود؛ آگاه از اندوخته‌های فلسفی شرق و غرب بود؛ مفسر قرآن بود؛ از علوم اسلامی، یعنی علومی که از اسلام نشأت گرفته یا از آن تغذیه کرده است، مطلع بود: از اصول، از کلام، ادبیات، از نجوم و هیئت و ریاضیات و از برخی علوم بی نام و نشان دیگر».

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی به سکوت مشهور بودند، اضافه کرد: ملا علی معصومی مشهور به آخوند همدانی نیز در بیان مقام علامه طباطبایی اظهار داشت که «من مردی بی هوا تر از ایشان ندیده بودم، ایشان گنج علم هستند».

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رسالت اساسی عالمان دینی، به آیه 122 سوره توبه (آیه نفر) اشاره کرد و گفت: خداوند متعال می‌فرماید: وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ؛ و شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند، چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (تا طایفه‌ای در مدینه بماند)، که در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود،آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظلومی زاده تصریح کرد: رسالت علما و بزرگان دین با دیگران فرق دارد و طلاب باید در دین آموزی جهاد داشته باشند. یکی از دغدغه‌های اساسی علامه طباطبایی(ره)، فهم درست دین و ارسال درست دین به مردم بود.

وی با اشاره به لزوم ارائه تربیت و سلوک بر اساس نظام تربیتی، عنوان کرد: شناخت عمیق دین باعث نظام سازی عمیق از دین شده و نظام سازی باعث می‌شود که تربیت را گام به گام پیش ببریم.

استاد فلسفه تعلیم و تربیت همچنین به سلوک اجتماعی سیاسی علامه اشاره کرد و افزود: ایشان علاوه بر مباحث علمی، حضور اجتماعی خیلی پررنگ در جامعه داشتند.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی در پیروزی و پیشرفت انقلاب اسلامی حضور فعال داشتند، گفت: ایشان همچنین در تصمیم گیری‌های سیاسی از طریق جهاد تبیین، حضور پررنگ داشتند و شخصیت‌های فرهنگی سیاسی چون شهید مطهری، علامه مصباح و غیره را برای ورود به اجتماع تربیت کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مظلومی زاده تصریح کرد: علامه در رخنه مارکسیست‌ها و کمونیست‌ها وارد کار می‌شوند، تبیین می‌کنند و جلسه تشکیل می‌دهند. در باب حمایت از مردم فلسطین، وقتی دو دهه از اشغالگری صهیونیست‌ها گذشته بود، جهاد تبیین را آغاز کرده و پیش بینی قرآن کریم نسبت به یهود و پیروزی مومنان را مطرح می‌کنند.

وی یادآور شد: علامه طباطبایی برای کمک به مردم فلسطین، حساب بانکی ایجاد می‌کنند و علیه اسرائیل و ساواک اعلامیه می‌دهند، شاه پول جمع آوری شده را بلوکه می‌کند و می‌گوید که این پول باید صرف زندگی مردم ایران شود، اما ایشان قبول نمی کند و می‌فرماید این پول برای فلسطینی‌ها است و نباید جای دیگر هزینه شود، در نهایت پول با زحمت زیاد به مکه فرستاده می‌شود و به دست فلسطینی‌ها می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha