شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بسیج

حوزه/ یک پژوهشگر گفت: بسیج با ظهور اسلام در میان ملت‌های مسلمان رشد کرده است و نمی‌توان گفت که بسیج فقط حاصل جنگ تحمیلی یا انقلاب اسلامی است، بلکه تلاش حضرت امام خمینی (ره) و عدالت خواهی میلیون‌ها انسان باایمان، باعث تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.

مرضیه عاصی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به شرایط حساس کشور، امام خمینی (رَحمَه‌الله عَلَیه) در روز ۵ آذر ۱۳۵۸ خواستار آموزش نظامی همگانی و تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی شد و فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را صادر کرد، این فرمان در دی ماه سال ۱۳۵۹ توسط مجلس تصویب شد و به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد. از آن سال، پنجم آذر روز "بسیج مستضعفین" نامگذاری شد.

وی ادامه داد: برگزاری هفته بسیج، گسترش فرهنگ بسیجی در جامعه، تجدید بیعت و آشنایی نسل جوان با آرمان‌های انقلاب و دفاع مقدس است. بسیج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است و هفته بسیج فرصتی است برای گرامیداشت فداکاری‌ها و جانفشانی هایی که برای سرافرازی سرزمینمان انجام شده است. در واقع بسیج با ظهور اسلام در میان ملت‌های مسلمان رشد کرده است و نمی‌توان گفت که بسیج فقط حاصل جنگ تحمیلی یا انقلاب اسلامی است، بلکه تلاش حضرت امام خمینی (رَحمَه الله عَلَیه) و عدالت خواهی میلیون‌ها انسان باایمان، باعث تبلور دوباره بسیج در عصر حاضر بود.

عضو تحریریه مجتهده امین گفت: در سالروز تشکیل بسیج مستضعفان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی بسیج را ثروت بزرگ و ذخیره خداداد ملت ایران خواندند و فرمودند "بسیج یادگار بزرگ و درخشان امام راحل، مظهر اقتدار ملی و نمایشگاه صفا و اخلاص و بصیرت و مجاهدت است."(بیانات در دیدار بسیجیان، ۵ آذر ۱۳۹۹).

وی افزود: دفاع از کشور و استقلال و ثبات آن، در خدمات حیاتی، در فعالیت‌های علمی و فناوری‌های نوین، در رویکردهای ارزشی و ایجاد فضای معنوی، همه جا نام بسیج برده می‌شود و حضور بسیج جلوه می‌کند. ایمان، عزم، احساس مسئولیت و اعتماد به نفس، پایه‌های اصلی این توانایی‌ها و گره‌گشایی‌ها است و اینها خود نعمت‌ها و موهبت‌های خداوند است که باید با شکر الهی و مراقبت دائمی، آن‌ها را حفظ کرد و بر آن افزود.

عاصی بیان کرد: برکات بسیج، این ابتکار عظیم امام راحل به قدری بود که ایشان بعد از ۹ سال یعنی در آذر سال ۶۷، خطابه‌ای والا و شیوا و بلند را در مدح بسیج صادر کردند."(بیانات در دیدار بسیجیان، ۵ آذر ۱۴۰۱). در این ۹ سال به دست بسیج در کشور کارهای مهمی انجام گرفته است که امام بزرگوار با بیان شیوا، تعبیرات و ادبیات عجیب را به کار بردند. ایشان در این بیانیه یا خطابه، با بسیج مثل یک پدری دلسوز صحبت می‌کنند که به فرزندان خودش عشق میورزد و میفرمایند، "بسیج، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سَر داده‌اند"، "درخت پر ثمری است که شکوفه‌های آن، بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد" و بعد می‌فرمایند، "افتخارم این است که خود بسیجی‌ام."

این پژوهشگر تصریح کرد: امام با آن عظمت که دنیا را تکان داد، افتخارش را در بسیجی بودن می‌داند و همچنین می‌فرمایند، "من دست یکایک شما را می‌بوسم"، (صحیفه امام خمینی، جلد ۲۱،ص۱۹۴) واقعاً اینها فراموش شدنی نیست. بسیجیان امروز بدانند که خودشان هم مخاطب این بیان هستند.

وی اضافه کرد: فرهنگ و تفکر بسیجی یعنی خدمت خالصانه و بی توقع به اجتماع، خستگی ناپذیری در کمک‌های مومنانه و اردوهای جهادی، منتظر پاداش و تشکر نماندن و طبق آیه "لانُریدُ مِنکُم جَزاءً وَ لا شُکُوراً، از شما هیچ پاداش و سپاسی نمی‌خواهیم"،(انسان/۹) عمل کردن، حتی در مواردی با شیوه‌های بسیار ابتکاری و جالب، این کمک مومنانه را در کل کشور توسعه دادن است. بسیج در محیط علم و تحقیق و در آزمایشگاه‌ها کارآمد بود؛ جوانانی که اهل علم و تحقیق بودند و روحیه بسیجی داشتند، در آزمایشگاه‌ها فعالیت داشتند هم در قضیه کرونا و هم غیر کرونا در حوادث مختلف حضور داشتند. فرهنگ بسیجی یعنی در هر میدان سیاسی و نظامی و علمی وارد شدن و همه توان خود را به کار گرفتن. بسیجی بودن، فرهنگ مجاهدان گمنام و بی توقع است؛ خطرپذیری، نترسیدن و خدمتگزاری برای همه مردم و در همه زمان‌ها است و از خود برای دیگران مایه گذاشتن است.

عاصی عنوان کرد: امروز، هم کشور آماده است برای اینکه بسیجی برویاند و نوزایی کند، هم سازمان بسیج و بسیجیان در کشور ما آماده برای این هستند که کشور را توسعه بدهند و پیش ببرند. ظرفیت کشورمان تازه به وجود نیامده است، این از قدیم هم بود ولی سرکوب میشد. همین روحیه بسیج پروری مثل ورود در میدان، نترسیدن، با دشمن روبرو شدن، در دوران‌های گذشته هم بود، که یا بیگانگانِ مسلط بر کشور، آنها را سرکوب میکردند، یا خود حکومت‌ها فاسد بودند. امّا در دوران انقلاب، همین ظرفیت افزایش پیدا کرد، چون پیروزی بر یک رژیمِ طاغوتی، روحیه ضداستکباری و ضداستبدادیِ مردم را تقویت کرد و امام بزرگوار هم در رأس کشور به بسیج روحیه خودباوری داد.

وی افزود: ممکن است دشمن، در بسیج با همه خلوص، ایثار، زلالی و پاکی، رخنه کند و باعث آلوده شدن بعضی از افراد آن شود، بنابراین «باید مراقب نفوذ دشمن در درون مجموعه بسیج باشید. این را توجه داشته باشید؛ گاهی یک آدم فاسد، گاهی یک آدم ناباب لباس عوضی می‌پوشد، خودش را در یک مجموعه‌ای جا می‌کند، لباس روحانی می‌پوشد، می‌آید خودش را در [کسوت] روحانیون جا میزند. آدم فاسد، آدم ناباب می‌تواند در کسوت روحانی دربیاید، می‌تواند در کسوت بسیجی دربیاید؛ حواستان به این هم باشد"، (بیانات در دیدار بسیجیان، ۵ آذر ۱۴۰۱).

عضو تحریریه مجتهده امین گفت: طبق توصیه مقام معظم رهبری باید راه نفوذ دشمن را شناسایی کرد. یکی از آسیب‌های دشمن، سلطه فکری اوست، او می‌خواهد بر فکر شما مسلط باشد، چون تسلط بر مغزها برای دشمن خیلی با ارزش‌تر از تسلط بر سرزمین‌ها است، و اگر دشمن مغز یک ملتی را تصرف کند، گرفتن سرزمین آن‌ها خیلی آسان می‌شود، ولی روشن‌بینی یا بصیرت بسیجی، دشمن را زمین‌گیر می‌کند. بسیجیان باید بصیرت افزایی کنند و قدرت تحلیل خودشان را بالا ببرند و همیشه آمادگی عملی‌شان را حفظ کنند تا غافلگیر نشوند؛ در عالم سیاست از این غافلگیری ها زیاد پیش می‌آید، باید حواس‌شان جمع باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha