یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام پیشاهنگ

حوزه/ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای بر ضرورت فراهم شدن زمینه رشد نسل جدید در بستر رسانه و فضای مجازی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد حسین پیشاهنگ طی سخنانی در نشست تحلیلی "مدار" که با موضوع عوامل خطای محاسباتی در زیست رسانه‌ای نسل جوان به همت مدرسه علوم اسلامی-انسانی فکرت برگزار شد، با اشاره به اهمیت روز افزون نقش رسانه در زندگی انسان امروزی ابراز داشت: ما در روزگاری بسر می بریم که تحت‌تأثیر یک سری عوامل ارتباطی بوده و هستیم. رسانه زمانی، کانال ارتباطی بود برای حوزه زیست طبیعی انسان. حالا چه رسانه به‌معنای سنّتی آن، مثل کتاب، منبر، تریبون، تلفن و ایمیل تا رسانه‌های گروهی، رسانه‌های جمعی و رسانه‌های توده‌ای، مانند تلویزیون، رادیو و الان که شبکه‌های اجتماعی هم آمده‌اند.

وی افزود: آن چه باید توجه داشت این که امروزه رسانه دیگر یکی از شقوق یا بحث‌های زیست طبیعی و زیست اجتماعی آدمی نیست، بلکه خود آن یکی از ساحت‌های زیستی به شمار می رود؛ ساحت زیستی نیز به معنای جایی است که فرد در آن حیات و ممات دارد که شامل رنج، خوشی، ارتباطات، لذت و ناراحتی می شود.

این کارشناس فرهنگی و رسانه ای با اشاره به این که نسل نوجوان امروز زیست رسانه‌ای دارد، گفت: نسل جدید همه تجربیات زیست واقعی را در فضای رسانه‌ای برای خودش تجربه می‌کند، به نحوی که حتی گاهی اوقات، زیست رسانه‌ای برای او خیلی مهمتر از زیست طبیعی و واقعی او می‌شود. بر این اساس اگر در زیست رسانه‌ای دچار آسیب شود، دیگر نمی‌تواند در زیست خارج از رسانه خوشی و لذت داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابر این چنانچه در زیست رسانه‌ای خطای محاسباتی داشته ‌باشیم، این مسأله می‌تواند زیست طبیعی ما، حتی زیست اجتماعی ما، ملیت و موجودیت ما در عرصه اجتماعی را به خطر بیندازد.

حجت الاسلام پیشاهنگ همچنین گفت: ما باید در همین بستر رسانه و فضای مجازی زمینه ای فراهم کنیم که بر اساس آموزه های اسلامی، نسل جدید به رشد دست پیدا کنند نه این که زمینه و بستری برای انحراف آن ها ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha