دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محلات

حوزه / کرسی آزاد اندیشی با موضوع «طلبه و تحقیق» با هدف ایجاد انگیزه تحقیق در بین طلاب در مدرسه فاطمیه محلات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به‌مناسبت هفته پژوهش کرسی آزاد اندیشی با موضوع «طلبه و تحقیق» باهدف ایجاد انگیزه تحقیق در بین طلاب امروز ظهر با حضور خانم لطیفی استاد مدرسه علمیه فاطمیه محلات در این مدرسه برگزار شد.

در این کرسی خانم لطیفی با مطلبی در مورد حضرت زهرا(س) بحث را شروع کرد و اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم شبهات را پاسخ دهیم، باید اهل درس و تحقیق و پژوهش باشیم و اول خود را از اطلاعات علمی پُر کنیم.

وی تصریح کرد: شما که توفیق طلبگی دارید برای رسیدن به فهم دین و فهماندن آن سه شرط را باید احراز کنید، ۱- تزکیه، چرا که پاک بودن بسیار مهم است و بذر حکمت در دل ناپاک رشد نمی‌کند، ۲- تعلم، درست یادگرفتن، زحمت کشیدن در مسیر علم مقدمه ضروری برای پیشرفت است و ۳- تحقیق، خوب فکر کردن و تلاش برای یافتن پاسخ به سوالات که قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید: "قُلِ ٱنظُرُواْ مَاذَا فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۚ"، نظر با دیدن متفاوت است نظر یعنی دقت کردن.

لطیفی اظهار کرد: یکی از راه‌های ایجاد انگیزه برای تحقیق، الگو برداری است، قرآن کریم نیز حضرت ابراهیم(ع) را الگو معرفی می‌کند.

این استاد حوزه علمیه خواهران افزود: حضرت ابراهیم(ع) با روش پژوهشی دلیل می‌آورد، فرضیه مطرح می‌کند و بعد طرح مساله علت را می‌آورد و جواب می‌دهد، شبهات را مطرح و با جواب اغنایی مخاطب را قانع می‌کند و در آخر نیز نتیجه گیری می‌کند «إِنِّی وَجَّهۡتُ وَجۡهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ» و چرا ما الگو برداری نمی‌کنیم چون اهل تحقیق نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: سطوح علم فهم است، بعد تحلیل، حل اختلاف احتمالی و سپس نقد و در پایان به تولید علم می‌رسیم، همانطور که ولی فقیه از ما می‌خواهد که به مرحله تولید علم برسیم، کشوری می‌تواند سرش را بالا بیاورد که تولید علم داشته باشد.

لطیفی گفت: شما باید مباحث علمی دقیق توحیدی را رقیق سازی کنید تا عموم مردم بتوانند از مباحث علمی بهره‌مندی حداکثری را ببرند.

وی تفکر را اولین قدم پژوهش دانست و یادآور شد: درقران هم روی این موضوع تأکید شده است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: آسیب شناسی مسائل اجتماعی و به روز جواب دادن و پشتیبانی از مراکز پژوهشی، مهمترین وظایفی است که داریم و باید انجام دهیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha