پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
جلال رضائی نور، رئیس دانشگاه صنعتی قم

حوزه/ رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: در حدود دو دهه اخیر نامگذاری سال ها اغلب بر مساله اقتصاد بویژه با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی متمرکز بوده است، پس تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی برای کشور حیاتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جلال رضائی نور، رئیس دانشگاه صنعتی قم طی سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه با اشاره به ۲۵ آذرماه بعنوان روز پژوهش و فناوری و همچنین ۲۷ آذرماه سالروز شهادت دکتر مفتح بعنوان سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نامگذاری سال‌ها از سوی رهبری بیش از سه دهه است که انجام می‌شود و از سال ۷۸ رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت.

وی افزود: در سال‌های ابتدایی نامگذاری‌ها بیشتر جنبه مذهبی و اعتقادی داشت، مانند سال امام خمینی (ره)، سال امام علی (ع)، سال عزت و افتخار حسینی و سال پیامبر اعظم (ص)، ولی کم‌کم این نامگذاری‌ها رنگ و بوی اجرایی و اقتصادی به خود گرفت.

رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: در حدود دو دهه اخیر نامگذاری سال ها اغلب بر مساله اقتصاد بویژه با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی متمرکز بوده است. پس تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی برای کشور حیاتی است.

وی با اشاره به جنایات رژیم غاصب اسرائیل گفت :در روزهایی که گذشت دنیا شاهد فجیع ترین جنایات جنگی توسط رژیم منحوس صهیونیستی با حمایت آمریکا علیه مردم بی پناه فلسطین بوده است. در همین ایام بخاطر جنایتهای بی حد و حصر اسرائیل موج گسترده ای از اعتراضات خودجوش توسط آزادیخواهان در سرتاسر دنیا و در دانشگاهها، از جمله در دانشگاههای کلمبیا، هاروارد، ام آی تی و پنسیلوانیا در کشور آمریکا شکل گرفت.

وی افزود: دنیای غرب و در کشوری که خود مهد آزادی بیان معرفی می کند، گروهی متشکل از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا طی روزهای گذشته نامه‌ای به هیات امنای دانشگاه هاروارد، ام آی تی و دانشگاه پنسیلوانیا به منظور تغییر سیاست های این دانشگاه ها برای مقابله با "احساسات یهودستیزانه" در بین دانشجویان شدند و همزمان خواستار عزل روسای این ۳ دانشگاه معتبر آمریکا شدند. روسای این دانشگاهها طی ساعات متمادی با حضور در کنگره آمریکا بازجویی شده و مجبور به پاسخگویی شدند. در نهایت در اثر فشار نمایندگان کنگره رئیس دانشگاه پنسیلوانیا مجبور به استعفا شد.

وی با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: می ‌توانیم با مدیریت جهادی عزت و پیشرفت ایران اسلامی را در همه عرصه‌ها به ارمغان آوردیم. معظم مقام معظم رهبری مدظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با اشاره به تحریم دشمنان، خود اتکایی به وسیله علم و فناوری را موتور پیشران حرکت کشور قلمداد می‌کنند.

رضائی نور افزود: یکی از محورهای مهم در بیانیه گام دوم انقلاب، «علم و پژوهش» است. دانش، آشکارترین وسیله‌ی عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به دلیل دانش خود توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ساله فراهم کند و باوجود تهیدستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آن‌ها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی‌کنیم، امّا مؤکداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم.

رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغازشده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به‌پیش رفته است. - با توجه به اینکه حدود یک‌درصد از جمعیت دنیا را در اختیار داریم حدود ۲ درصد از تولیدات علمی دنیا مربوط به کشور عزیزمان است.

وی در خصوص فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه صنعتی قم گفت: دانشگاه صنعتی قم نیز به عنوان یک دانشگاه ولایتمدار و در تراز انقلاب اسلامی با جهاد علمی در مسیر تربیت دانشجویانی متدین و متعهد قرار گرفته است تا بتواند به رسالت خطیرش عمل کند.

رئیس دانشگاه صنعتی قم افزود: دانشگاه صنعتی قم که در مسیر اقتصاد دانش بنیان گام برمی‌دارد هم اینک با بیش از ۲۰۰۰ دانشجو و ۷۲ عضو هیئت علمی با ۲۷ رشته فنی و مهندسی از مقاطع کارشناسی تا مقطع دکتری در حال فعالیت است. این دانشگاه با کسب رتبه اول اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در سال۱۳۹۹، کسب رتبه دوم اشتغال فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و رتبه نهم مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۴۰۰ می‌کوشد بسترساز توسعه شهر کریمه اهل بیت باشد.

وی گفت: دانشگاه صنعتی قم در راستای خودکفایی و خودباوری دانشجویان تفاهمنامه همکاری با سازمان فنی و حرفه ای استان دارد و با برگزاری ۱۴۳ عنوان دوره مهارت آموزی، به دانشجویان در کسب مهارت کمک می کند تا زمینه ساز رونق صنعت با تکیه بر تولید محصولات با کیفیت ایرانی و حفظ استقلال ایران اسلامی باشند.

رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: کسب رتبه دهم کشوری توسط دانشگاه صنعتی قم در برگزاری دوره‌های مهارت افزایی دانش افزایی دانشجویان در سال ۱۴۰۱ گواه این مهم است. اساتید نخبه و جوان این دانشگاه با ارتباطی موثر با صنعت استان در نظر دارند رکود فناوری را بشکنند تا با رفع نیاز صنعت زمینه ساز صادرات باشند.

وی افزود: استان قم با وجود ۱۰۸ معدن فعال که ۲ درصد از کل معادن کشور را به خود اختصاص داده است و همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون صادرات به ۳۳ کشور مطرح دنیا با ارزشی بالغ بر ۱۲۸ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۵۹۲ دلار یکی از قطب‌های صنعتی و مهم کشور محسوب می‌شود. با فعالیت دانشگاه صنعتی قم افق روشن‌تری را می‌توان برای این استان رقم زد. دو تن از اساتید این دانشگاه در تولید علم با نوشتن مقالات کاربردی در زمره دو درصد دانشمندان دنیا قرار گرفته‌اند. به صورت کاربردی و عملی نیز اساتید این دانشگاه با صنعت استان ارتباط تنگاتنگی دارند به عنوان مثال در شاخص تعداد اعضای هیئت علمی که از فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت استفاده کردند، دانشگاه صنعتی قم رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از زمان شروع بحران کرونا مرکز رشد و نوآوری دانشگاه را در محیطی جذاب با مساحتی حدود ۲۵۰ متر مربع افتتاح کردیم و هم اکنون ۱۶ تیم دانش بنیان در آن مشغول بکار هستند و پیش بینی می‌کنیم تعداد این هسته های فناور تا پایان سال به ۲۰ واحد برسد و پذیرای شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور و بازیگران آزاد هستیم. .

رضائی نور در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه ریشه در سنت علمی و پیشینه تاریخی در دین اسلام دارد. اگر امروزه برخی حوزویان به حضور در دانشگاهها و فراگیری علوم دانشگاهی جدید علاقه مند هستند، به آن دلیل است که پیش از این نیز بسیاری از علوم دانشگاهی امروزی بخشهای مهمی از درس و بحثهای گذشته حوزه های علوم دینی را در بر میگرفته است.

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی این دانشگاه گفت: در حوزه های فرهنگی یکی از معدود دانشگاه های صنعتی در کشور هستیم که در آن دانشگاهیان چادر را بعنوان پوشش حجاب برتر پذیرفته اند. این موضوع در دفترچه کنکور قید میشود و مسئولین دانشگاه بر نظارت در اجرای صحیح آن با روشهای ایجابی اهتمام می ورزند. برگزاری موکبهای مختلف در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا س و حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت سید الشهدا (ع) در سطح دانشگاه و در شهر مقدس کربلای معلی از جمله این اقدامات است. بر همین اساس موکب دانشگاهیان قم به میزبانی دانشگاه صنعتی قم به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در غروب شنبه مورخ ۲۵ آذرماه تا ظهر یکشنبه مورخ ۲۶ آذرماه، در صحن امام جواد حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با خدمات پذیرایی و برنامه های فرهنگی برپا می باشد.

وی افزود: برگزاری اقدامات ابتکاری مانند مراسم تشییع شهید گمنام، مراسم ۱۳ آبان با دعوت از نمایندگان جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس در دانشگاه، برگزاری انواع کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاه از دیگر اقداماتی است که برای وحدت حوزه و دانشگاه صورت گرفته است.

وی در پایان سخنانش گفت: با اینکه صنایع استان از ما نیروی نیروی انسانی متخصص میخواهند ولی متاسفانه این روزها شاهد آن هستیم که ما نیروی کاری برای معرفی نداریم چون ورودیها و متعاقبا خروجیهای ما کم شده است. متاسفانه در مدارس ما رشته های ریاضی و فیزیک در حال جمع شدن است و تمرکز بر رشته های تجربی و انسانی قرار گرفته است و این یک زنگ خطر بزرگ برای کشور است.

رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: فارغ التحصیلان ممتاز و مستعد دانشگاهی در محیط صنعت حقوق و مزایای بسیار خوب و مطلوبی دریافت میکنند. دانشگاه صنعتی قم پذیرای جوانان نخبه و دغدغه مند برای رشد و اعتلای کشور است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha