دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جنایات رژیم صهیونیستی

حوزه/ مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حمله متعدد رژیم صهیونیستی به غیر نظامیان و اماکن غیر نظامی مصداق جنایت جنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی عصر امروز (سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲) در نشست علمی «دفاع از حقوق مردم غزه از منظر اسناد بین‌المللی با تأکید بر حقوق کودکان» که به همت انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه با همکاری گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه برگزار شد، عنوان کرد: بر اساس آماری که در رسانه‌ها و مجامع بین المللی در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه بیش از ۲۰ هزار تن کشته و ۵۴ هزار تن زخمی شدند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار۸ هزار نفر از کشته شدگان از کودکان و بیش از ۶ هزار نفر از زنان هستند که آماری وحشتناک است و شاید در طول جنگ‌های تاریخ این آمار کشته شدن زنان و کودکان در جنگ‌ وجود نداشته باشد.

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه بر اساس حقوق بین الملل بشر دوستانه هر یک از طرفین تخاصم باید چند اصل را در نظر بگیرند، اظهار کرد: حقوق بین الملل بشر دوستانه بخشی از اسنادی است که مربوط به مخاصمات مسلحانه اعم از درگیری بین‌المللی و غیر بین‌المللی است.

وی با اشاره به اینکه در حقوق بین‌الملل بشر دوستانه سه اصل اساسی تفکیک، تناسب و احتیاط وجود دارد که باید رعایت شود، تصریح کرد: بر اساس اصل تفکیک، طرفینی که درگیر مخاصمه مسلحانه هستند باید بین نظامیان و کسانی که مستقیم در جنگ نیستند، تمایز قائل شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پیوندی با بیان اینکه بر اساس این اصل افراد غیرنظامی مورد حمایت قرار می‌گیرند، گفت: حمله به اشخاص غیر نظامی و اشیای غیر نظامی مانند اماکن مذهبی، ابنیه تاریخی و فرهنگی، مدرسه، بیماریستان و... ممنوع است همچنین بر اساس این اصل باید استفاده از سلاح‌هایی که بین افراد و اشیا نظامی با غیر نظامی تفکیک قائل نمی‌شود، پرهیز کرد.

وی در رابطه با اصل تناسب گفت: بر اساس این اصل، وقتی یک هدف واضح نظامی وجود باید به گونه‌ای باشد که غیر نظامیان تهدید نشوند. اگر آسیب غیرنظامیان و اماکن غیر نظامی نسبت نظامیان در حمله نظامی که رخ می‌دهد بیشتر باشد اصل تناسب رعایت نشده است.

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: هدف اصل احتیاط این است که در حملات همه احتیاط‌ ها و تاکتیک‌ها در نظر گفته شود تا کمترین آسیب به غیر نظامیان وارد شود.

حجت الاسلام والمسلمین پیوندی با بیان اینکه تعداد کشته شدگان غیرنظامی در غزه نشان می‌دهد که این سه اصل رعایت نشده است، اضافه کرد: بر اساس استاد بین المللی، طرفین تخاصم نباید از افراد به عنوان سپر انسانی استفاده کنند؛ اما چیزی که امروز در غزه می‌بینیم خلاف این اصول است و حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان خلاف این سه اصل مهم است.

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: ممکن است در درگیری‌های مسلحانه بیمارستانی مورد حمله قرار بگیرد اما زمانی که تعداد این حملات زیاد می‌شود نمی توان بیان کرد که این امر اتفاقی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه حمله متعدد رژیم صهیونیستی به غیر نظامیان و اماکن غیر نظامی مصداق جنایت جنگی است، افزود: مساله مهم دیگر این است که غزه محاصره کامل است و این امر می‌تواند مصداق کامل و مشخص نقض حقوق بین‌الملل بشر دوستانه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پیوندی با اشاره به اثرات غیرمسقیم محاصره، قطع برق و... در غزه گفت: کادر درمان دولت فلسطین در غزه اعلام کرده بود که بسیاری از افراد به خاطر نرسیدن امکانات پزشکی و کمبود اقلام پزشکی فوت کردند.

وی در پاسخ به این امر که آیا امکان تعقیب کیفری و محاکمه رژیم صهیونیستی در محاکم بین المللی وجود دارد؟، اظهار کرد: راهکاری های مختلفی برای حمایت از غزه وجود دارد. یک مسیر شورای امنیت سازمان ملل و تصویب قطعنامه و تحریم و... است و مسیر دیگر محاکمه در دیوان بین المللی کیفری است.

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری صلاحیت تکمیلی است، به این معنی که مسئولیت اصلی در تعقیب و رسیدگی به جنایات موضوع صلاحیت دیوان با دادگاه‌های ملی است و در صورت عدم تمایل یا توانایی دادگاه‌های ملی یا نبود دستگاه قضایی مستقل و کارآمد، دیوان بین‌المللی کیفری اعمال صلاحیت خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پیوندی افزود: طبق اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری، شرط دیوان این است که دولت متقاضی باید عضو باشد که دولت فلسطین ملحق شده است و صلاحیت این امر را دارد.

وی اضافه کرد: صلاحیت دیوان بین المللی کیفری در حوزه جنایات جنگی، نسل کشی، جنایات علیه بشریت و تجاوز است که در این امر جنایات جنگی و نسل کشی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: جنایت جنگی به معنای نقض قانون جنگ است و به اقداماتی مانند کشتار عمدی غیرنظامیان و تخریب غیرضروری اموال غیرنظامی گفته می‌شود و حملات مکرر رژیم صهمیونیستی به اماکن غیرنظامی مانند بیماستان، منازل شخصی و... قرینه‌ای بر جنایت جنگی است.

حجت الاسلام والمسلمین پیوندی با بیان اینکه در مخاصمات و درگیری‌ها کودکان به صورت خاص و عام مورد حمایت اسناد بین‌المللی هستند، گفت: تعداد کودکان کشته شده در این سه ماه در درگیری‌های غزه یک فاجعه بزرگ است.

وی ادامه داد: علاوه بر کشته شدن ۸ هزار کودک فلسطینی بیش از ۱۷ هزار کودک نیز مجروح شدند همچنین تعداد زیادی از کودکان دچار آسیب‌های روحی و آوارگی شدند که آوارگی نیز آسیب‌های متعددی را برای کودکان به همراه دارد.

مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: علیرغم همه بحث های حقوقی، رژیم صهیونیستی به جنایات خود ادامه می‌دهد، زیرا مسائل سیاسی، استعمار و قدرت و... توان بیشتری دارند و قواعد حقوق بین‌الملل ضمانت اجرای سخت و قوی ندارد که بتواند بدون مماشات عمل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha