دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / رونمایی و آیین بزرگداشت پژوهش در مجتمع دارالولایه

حوزه/ قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در قم با تجلیل از جایگاه علمی و معنوی آیت الله مکارم شیرازی، ایشان را عالمی زمان شناس و تکلیف‌مند معرفی کرد که در همه عرصه ها در بهترین زمان بهترین عملکرد را داشته اند.  

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ملکی شنبه شب در آیین بزرگداشت پژوهش که در مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت(ع) قم برگزار شد، گفت: فعالیت های موسسه دارالاعلام در مسیر موفقیت آمیزی قرار گرفته است.

وی افزود: تقدیر ویژه ما از آیت الله العظمی مکارم شیرازی است که چنین مؤسسه مبارکی را تأسیس کرده اند. ایشان در هر عرصه ای که وارد شده اند، مرتبط به یک نیاز مهم بوده است. از روزی که ایشان در حوزه علمیه در سنین جوانی دست به قلم شدند و تا زمان مرجعیت بانی مهمترین و اثرگذارترین خروجی هایی بودند که مورد نیاز اسلام، تشیع، حوزه دین و روحانیت و نظام اسلامی بوده اند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در قم یادآورشد: تأسیس مراکز تخصصی، برگزاری همایش های بزرگ از جمله کنگره مقابله با جریان های تکفیری که متأسفانه هنوز ابعاد خاص این کنگره آشکار نشده است، از دیگر جلوات این مرجع بزرگ است. ایشان عالمی زمان شناس هستند که در هر حالتی بهترین عملکرد را داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: سرمایه اجتماعی که عالمان بزرگ ما به میراث گذاشته اند و تراث اخلاقی و علمی و اجتماعی و فرهنگی را ماندگار کردند، تنها با علم آنها ماندگار نشد زیرا آنها با عمل خود، این تراث را ماندگار نمودند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در قم با اشاره به مرجعیت علمی و اهمیت آن برای حوزه بیان کرد: امام راحل بیان می کنند که دشمنان از روحانیت می ترسند زیرا ملت پشت سر شما است. ایشان این خطر را نیز بازگو می کند تا زمانی که مردم خداجوی پشت سر روحانیت باشند دشمنان نمی توانند کاری انجام دهند.

وی افزود: علمای بزرگ همیشه مردم را دوست داشتند و برای مردم احترام قائل بودند. شهید صدوقی نیم ساعت به اذان از یک طرف خیابان عبور می کردند و پس از نماز از سوی دیگر خیابان عبور می کردند و با مردم و مغازه دارها گفت‌وگو می کردند و از احوالات آنها جویا می شدند. وقتی ایشان به مسجد می رسیدند همه مردم مغازه ها را می بستند و به نماز می رفتند. ایشان پس از نماز با همه مردم احوال پرسی می کردند. این روش و منش باعث شده بود که پیرو جوان در یزد شیفته ایشان باشند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در قم یادآورشد: آیت الله العظمی نوری همدانی بیان می کردند که بنده شاگرد آیت الله آخوند همدانی بودم. زمانی که درس ایشان تمام می شد، ایشان به حدی با مردم احوال پرسی می کردند که از حوصله طلاب جوان نیز خارج بود. از محل زندگی ایشان تا مسجد سه دقیقه بود ولی ایشان به حدی با مردم ارتباط می گرفت که این مسیر نیم ساعت حداقل طول می کشید.

وی گفت: این رفتارها مرجعیت ساز است. متأسفانه این رفتارها کمتر دیده می شود. در پژوهش ها باید به مسئله مرجعیت حوزه توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: در پاسخگویی های علمی باید از منابع قرآن و حدیث استفاده گسترده ای داشته باشیم.

پایان خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha