یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حاج قاسم

حوزه / سید مهدی ابطحی گفت: در قالب سومین رویداد «روایت حبیب» برنامه‌های خود را در ۴۰ نقطه ایران و در ۴۰ زورخانه کشور به صورت همزمان برگزار کند. این زورخانه‌ها در ۹ شهرستان و ۳۱ مرکز استانی قرار دارند که پیوست فرهنگی هنری دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری سومین رویداد ملی «روایت حبیب» با عنوان روایت «جهان پهلوان حاج قاسم سلیمانی» امروز ۱۰ دی در حوزه هنری با حضور سعید لشگری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری، سیدمهدی ابطحی دبیر رویداد و سیدحسن سبزواری نایب رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای، برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سیدمهدی ابطحی اظهار داشت: در قالب سومین رویداد «روایت حبیب» برنامه‌هایی در ۴۰ نقطه ایران و در ۴۰ زورخانه کشور به صورت همزمان برگزار خواهد شد، این زورخانه‌ها در ۹ شهرستان و ۳۱ مرکز استان قرار دارند که پیوست فرهنگی هنری نیز دارند.

وی افزود: همچنین همزمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شب ولادت حضرت زهرا(س)، مجموعه برنامه‌ «شب خاطره» حوزه هنری با عنوان «روایت جهان پهلوان حاج قاسم سلیمانی» با حضور همرزمان سردار، ورزشکاران و پهلوانان ورزش‌های باستانی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: آن‌چه در این رویداد خواهیم دید برنامه «شب خاطره» است که با محوریت بیان خاطره درباره شخصیت حاج قاسم خواهد بود و ۳ هم‌رزم شهید سلیمانی و افراد دیگر به خاطره گویی خواهند پرداخت.

وی با اشاره به اینکه اشعار سروده شده درباره شهید سلیمانی در اختیار مرشد قرار خواهد گرفت و گروه‌های نقالی، پرده‌خوانی، سرود و خواننده‌ها به اجرای برنامه می‌پردازند، اظهار کرد: در هر استان، آیین رونمایی از تولیدات فرهنگی و هنری آن منطقه که مرتبط با مکتب شهید سلیمانی و خاطرات این شهید بزرگوار است و همچنین تولیدات مکتوب، تصویری و هنرهای تجسمی که در سال گذشته در مراکز استانی حوزه هنری تولید شده‌اند، برگزار می‌شود.

ابطحی تاکید کرد: با فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای همکاری داشتیم، آن‌چه در زورخانه دیدیم چیزی جز هنر نبود و هر آن‌چه در هنرهای تجسمی دنبالش بودیم در زورخانه دیدیم، بنابراین امیدواریم این حضور مشترک، تولیدات خوبی در آینده به همراه داشته باشد، محصولات تجسمی و تصویری که سال قبل تولید شده بودند در قالب مجموعه نرم‌افزاری گردآوری شده و در اختیار مراکز استانی قرار گرفت تا شبکه توزیعی در این زمینه ایجاد شود.

وی تصریح کرد: حدود ۱۵۰ اثر متفاوت در این نرم‌افزار موجود است و برای استفاده بهینه نیز هفته گذشته بین مراکز استانی توزیع شد.

سعید لشگری هم در این نشست خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی، حوزه هنری با حضور هنرمندان بزرگ و متعهد در این عرصه آغاز به کار کرد و از روز اول خودش را متعهد به روایت انقلابی از ایام الله می‌دانست و در قالب ادبیات و تصویر تا امروز نیز فعالیتش ادامه دارد و به تعبیری این‌جا پایگاه هنر انقلاب است و خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه بر این اساس، حوزه هنری از آن‌جایی که خود را موظف به ذکر ایام الله می‌داند، در سالگرد شهادت حاج قاسم خود را موظف بر برگزاری رویداد «روایت حبیب» کرد، گفت: این رویداد از ۱۰ استان سال اول به ۴۰ استان در چهارمین سالگرد ایشان رسید، کاروان هنری «روایت حبیب» شاید یک شبکه فعال توزیع محصولات و تولیدات هنری باشد که رساندن محصولات به صورت مستقیم به مخاطب را مدنظر دارد و خوب است این شبکه توزیع به همین شکل بی‌واسطه رقم بخورد.

وی متذکر شد: در سال اول و دوم، بنای روایت مردمی و هنری در قالب کاروان «روایت حبیب» بود که اعم از نمایش، تجسمی و سرود و نقالی و پرده‌خوانی بود، اما امسال با توجه به اینکه بنا داشتیم در گستره ملی‌تر کار کنیم و به دنبال ایجاد عرصه‌های جدید برای روایت حاج قاسم باشیم، به همین دلیل قرار شد روی شخصیت شهید سلیمانی که متناسب با وجوه شخصیت پهلوانی ایشان باشد، کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۲ تکلیف داریم، ابراز کرد: اول این‌که با ذکر ایام الله، مسیر حاج قاسم ادامه پیدا کند، دوم این‌که نگرانی ما درباره فراموشی این ایام الله که خسران به وجود خواهد آورد، رفع خواهد شد، چراکه روحیه ایثار و مجاهدت با نمایش اقدامات حاج قاسم به اوج خود رسید، در واقع، «روایت حبیب» عرض ارادت هنرمندانه به شهدای انقلاب اسلامی و این بار با نگاهی پهلوانی است.

سیدحسن سبزواری نایب رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای نیز در انتهای جلسه بیان کرد: ورزش زورخانه‌ای تنها یک ورزش نیست بلکه یک تاریخ و فرهنگ است، در یکم آذر مدال آوران بازی‌های آسیایی دیداری با مقام معظم رهبری داشتند که در آن دیدار، رهبری تاکید داشتند که این ورزش باید احیا شود.

وی ادامه داد: در راستای مشارکت این فدراسیون با حوزه هنری، تفاهم‌نامه‌ای داشتیم که همزمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم در ۴۰ زورخانه کشور برنامه داشته باشیم که به اعتقاد ما، برگزاری مشترک این رویداد، در واقع لبیک به فرمایشات رهبری است و در وهله دوم گرامیداشت یاد و خاطره حاج قاسم با عنوان جهان پهلوان سلیمانی خواهد بود.

وی بیان کرد: در ضمن در شب میلاد حضرت زهرا(س) آیین اصیل و سنتی گلریزان داریم که بر این اساس، ورزشکاران و پهلوانان و آحاد ورزشکاران گردهم می‌آیند تا مادرانی که با جرایم غیرعمد در زندان هستند آزاد شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha