شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
الازهر و فلسطین

حوزه/ دبیرکل مجمع پژوهش های اسلامی الازهر گفت: این مجمع موضوع فلسطین را برای ملت‌های عربی و اسلامی سرنوشت ساز می داند و توجه ویژه ای به این مسئله داشته است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، نظیر عیّاد دبیرکل مجمع پژوهش های اسلامی الازهر گفت: این مجمع در سال ۲۰۲۳ میلادی بر اساس علاقه الازهر و شیخ آن به موضوع فلسطین و اینکه آن را برای ملت های عربی و اسلامی سرنوشت ساز می داند، توجه ویژه ای به موضوع فلسطین داشته است. همانطور که الازهر تلاش زیادی در سطح بین المللی برای محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین در مقابل سکوت جهانی و قانونی انجام داد.

صدور بیانیه در محکومیت آوارگی اجباری، پاکسازی قومی و نسل کشی رژیم صهیونیستی، حمله تروریستی به برادران فلسطینی

وی افزود: مجمع پژوهش های اسلامی به عنوان یکی از مهم ترین بخش های علمی الازهر در تلاش های بسیاری برای حمایت از مردم فلسطین در مقابله با ظلم صهیونیستی مشارکت داشت و با صدور بیانیه ای تلاش های آوارگی اجباری، پاکسازی قومی و نسل کشی رژیم صهیونیستی، حمله تروریستی به برادران فلسطینی ما در نوار غزه، مجبور کردن آن ها به آوارگی و ترک سرزمین و خانه های خود و هدف قرار دادن آوارگان بی دفاع با سلاح هایی که از نظر بین المللی، اخلاقی و بشردوستانه ممنوع است را محکوم کرد و بر لزوم تمسک به زمین و ماندن در خاک آن و بیرون راندن اشغالگران غاصب تأکید نمود.

برگزاری نشست اضطراری، پس از اعلام جنگ علیه غزه

دبیرکل مجمع پژوهش های اسلامی بیان داشت: کمیته قدس مجمع نیز پس از اعلام جنگ علیه غزه، نشستی اضطراری برگزار کرد و بیانیه ای صادر و در آن تاکید کرد که مسئله فلسطین موضوع محوری مردم جهان عربی و اسلامس و ملت های آزاد جهان باقی خواهد ماند و اینکه این ملّت ها غصب قطعه ای گرانبها از سرزمین هایشان به ویژه قبله اول مسلمانان توسط صهیونیست ها را از حافظه خود پاک نخواهند کرد.

وی ادامه داد: سیاستی که رژیم غاصب برای تغییر هویت عربی و اسلامی قدس با تحمیل سیاست انجام شده و جعل حقایق با رسانه های دروغین و تهمت آمیز در پیش گرفته است، چیزی جز تلاش های نکبت بار و ناموفق در مقابل آگاهی اعراب و جوانان مسلمانی که به خوبی از آن نقشه های شوم رژیم صهیونیستی واقفند نیست و اینکه فلسطین با وجود تکرار این حملات سیستماتیک و ادعاهای دروغین، عربی خواهد ماند و این اشغال وحشیانه به ناچار طبق وعده الهی و رسولش پایان خواهد یافت.

برگزاری دو کنفرانس برای حمایت در سطح مجله الازهر

نظیر عیّاد با بیان اینکه در سطح مجله الازهر دو کنفرانس برای حمایت از این موضوع برگزار شد، توضیح داد: اولین کنفرانس با عنوان "استواری فلسطینیان در برابر ظلم صهیونیست ها و نقش الازهر در حمایت از مسئله"، در حالی که دومین کنفرانس با عنوان "واقعیت مسئله فلسطین بین آوارگی و انحلال" برگزار شد. اخیرا نشریه ای با عنوان "شرح خصومت یهودیان - بشارت پیروزی و ابزار آن - خلاصه ای از تاریخ قدس - صهیونیسم بین المللی" منتشر شد.

اتخاذ یک ابتکار جهانی توسط مبلغان مرد و زن الازهر

وی تصریح کرد: حمایت از این امر تنها به صدور بیانیه ها یا نوشته های علمی محدود نمی شود، بلکه مجمع پژوهش های اسلامی یک ابتکار جهانی را که توسط مبلغان زن و مرد الازهر اتخاذ شده است، آغاز کرد که بر اساس ارسال دعوت نامه برای مبلغان جهان اسلام و تلاش برای مشارکت در اجرای آن است و این ابتکار با عنوان «سخن بقا و پایداری» راه اندازی شده و این در پاسخ به درخواست الازهر از ملت‌های عربی و اسلامی با توجه به تشدید تنش‌های اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین انجام گرفت.

تشکیل کمپین آگاهی رسانی گسترده برای حمایت از مسجد الاقصی و مردم فلسطین

از سوی دیگر مجمع پژوهش های اسلامی در آغاز سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که یک کمپین آگاهی رسانی گسترده برای حمایت از مسجد الاقصی و مردم فلسطین در برابر اقدامات ناقضانه مداوم رژیم صهیونیستی و آگاه سازی نسل های کنونی از نقض مستمر حقوق شهر قدس و مقدسات آن و همچنین تلاش برای یهودی سازی آن تشکیل شده است و این کمپین با عنوان «وعده خدا» پاسخی به علاقه الازهر به مسئله فلسطین و فراخوان آن به جهان برای حمایت از فلسطینی ها در بازپس گیری حقوق و اراضی خود از این اشغال غاصب بوده است.

مطالعه گروهی از کتاب‌هایی که حقوق فلسطینیان را توضیح می‌دهند

مرکز رسانه‌ای این مجمع همچنین مجموعه «کتاب و نویسنده» را به حمایت از آرمان فلسطین با دعوت از مردم به مطالعه گروهی از کتاب‌هایی که حقوق فلسطینیان را توضیح می‌دهند اختصاص داد تا نسل‌های فعلی و آینده از اقداماتی که برای فلسطینی‌ها انجام می‌شود آگاه شوند. این مرکز در این مجموعه کتاب‌های قدس بین حق اسلامی و ادعای صهیونیست‌ها و بازگشت قدس، قدس بین یهودیت و اسلام را منتشر کرد.

دوره های آموزشی برای مبلغان الازهر در مورد قدس و فلسطین

در چارچوب علاقه مجمع پژوهش های اسلامی به اثربخشی کمپین های آگاهی دهی که در این راستا برای دستیابی به هدف خود انجام می دهد، این مجمع دوره های آموزشی را برای مبلغان الازهر از طریق آکادمی بین المللی الازهر برای تربیت مبلغان برگزار کرد. این دوره ها در مورد قدس و مسئله فلسطین بوده و موضوعات متعددی از جمله: فلسطین در تاریخ باستان، سرزمین موعود در قوانین آسمانی، فلسطین و قدس در ادوار مختلف، جنبش صهیونیسم، توسعه آن و ارتباط آن با قدرت های بزرگ و موضع مصر و الازهر در قبال مسئله فلسطین و مسئله فلسطین در موازنه حقوق بین الملل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha