سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
امهز

حوزه/ دکتر حکم امهز کارشناس لبنانی گفت: شهید سردار حاج قاسم سلیمانی مقاومت اسلامی فلسطین را از مرحله سنگ و چاقو به مرحله موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین متحول کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، شهید سردار سلیمانی نقش مهمی در تقویت و تجهیز محور مقاومت اسلامی در سراسر منطقه طی دو دهه از حیات نظامی خود در بعد منطقه و ماموریتش در سپاه قدس ایفا کرد. پس از عملیات طوفان الاقصی و پیروزی‌های چشمگیر مقاومت اسلامی فلسطین در غافلگیری دشمن اشغالگر صهیونیستی نقش شهید سردار سلیمانی در تجهیز مقاومت اسلامی فلسطین بیش از پیش آشکار شد.

در همین راستا خبرنگار بین الملل حوزه با « دکتر حکم امهز » کارشناس و تحلیلگر ارشد لبنانی به گفت‌وگو پرداخته است.

متن گفت‌وگو به شرح ذیل است:

حوزه: به نظر شما شهید سلیمانی در سیر تحولی و پیشرفت محور مقاومت اسلامی فلسطین از گذشته تاکنون چه نقشی داشته است؟

نقش شهید حاج قاسم سلیمانی در مسئله فلسطین عبارت است از گذر از مرحله‌ای که امت اسلامی و عربی در حالتی از ناامیدی از تحقق پیروزی برای آزادی قدس به سر می‌بردند، مرحله‌ای که مملو از مصیبت‌ها، عقب نشینی‌ها و تن دادن به خواسته‌های اسرائیل و استکبار و برتری جویی رژیم و تهدیداتی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علیه فلسطین وجود داشت. اما بعد از ورود شهید سلیمانی به پرونده فلسطین شاهد تحول مرحله دیگری از مساله فلسطین بودیم به طوری که نا امیدی تبدیل به یقین و روحیه با نشاط تبدیل شد و آرزوی آزادسازی فلسطین به حقیقت تبدیل شد به طوری که شاهد آزادی لبنان و غزه بودیم.

پس فعالیت های حاج قاسم، مقاومت اسلامی فلسطین را از مرحله سنگ و چاقو به مرحله موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین متحول کرد و در نتیجه اسرائیلی که خود را قوی ترین قدرت نظامی در منطقه و ارتشش را اسطوره‌ای از اسطوره‌های جهان می‌دانست و پیش از آن موفق به اشغال برخی از کشورهای عربی مثل لبنان با یک گروه موسیقی بود(چنانچه گفته می‌شد؛ زمانی که اسرائیلی‌ها در سال ۱۹۸۲ بیروت را اشغال کردند هیچگاه تصور نمی‌کردند که اشغال بیروت به این آسانی امکان‌پذیر باشد. برای همین در آن زمان گفته می‌شد که اگر ما می‌دانستیم اشغال بیروت به این آسانی است با خودمان به جای ارتش و تانک یک گروه موسیقی می‌آوردیم) و سرزمین خود را از نیل تا فرات معرفی می‌کردند تمام این شرایط به شکل کلی تغییر کرد و به جای اینکه سرزمین اشغالگر از فرات تا نیل باشد، امروز بین دیوارهایی که آن را در کرانه باختری یا در مرز با لبنان یا با غزه ساخته بودند، محصور شد.

بنابراین ارتش اسرائیل این اسطوره زیر قدم‌های مردان مقاومت چه در لبنان و یا در فلسطین نابود شد به طوری که سرباز اسرائیلی اینگونه تنبیه می‌شود که با کفش به سرش می‌زنند تا آنجا که امروز گفته می‌شود الجلیل در شمال اراضی اشغالی فلسطین در مدت کوتاهی ممکن است به دست حزب الله بیفتد. به این معنا که امروز دیگر با یک گروه موسیقی و سرود حزب الله می‌توانند الجلیل را آزاد کند و بر آن مسلط شوند. به هر حال این عملیات ها نکته اساسی اش این است که یک تحول استراتژیک بسیار بزرگی را در مساله فلسطین ایجاد کرد که حاج قاسم آن را در حمایت از مقاومت فلسطین ارائه کرد. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که شهید سلیمانی این موضوع را نه به صورت سنتی پیش برد، یعنی فقط سلاح تهیه نکرد، بلکه در واقع ذهن حاج قاسم که می توان آن را معمار خلاق قیام ها و مقاومت فلسطینیان و برنامه ریزی برای رویارویی فلسطین با اشغالگری اسرائیل توصیف کرد و این شرایط جدید نتجیه برنامه شهید سلیمانی بود و ایشان صاحب ایده حفر تونل در غزه بود.

در عملیات طوفان الاقصی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی نقش شهید سلیمانی در تحول مقاومت اسلامی فلسطین به چشم می‌خورد و یکی از این دستاوردها ایده حفر تونل بود که از سوی شهید سلیمانی سال‌ها پیش مطرح شده بودند لطفا در خصوص این نقش مهم توضیح دهید.

غزه به عنوان سرزمینی بایر و مانند صحرا مسطح است، بنابراین هر تحرکی در آنجا مشخص است و اسرائیلی‌ها می‌توانند آن را از طریق قابلیت‌ها و تجهیزات هوایی که دارد، مانند هواپیماهای جاسوسی و شناسایی و ماهواره‌ها، آن را رصد کنند. در واقع شرایطی وجود دارد که تحرکات نظامی توسط هواپیماهای اسرائیلی و توپخانه اسرائیل مورد هدف قرار می‌گیرد و بنابراین هدف قرار دادن مقاومت برای اسرائیلی‌ها آسان‌تر می‌شود اما بعد از پیاده سازی طرح تونل‌ها پیروزی‌ها و دستاوردهایی را برای مقاومت به همراه داشت به طوری که غزه را برای اسرائیلی‌ها به جهنم تبدیل کردند.

در واقع ورود به غزه برای دشمن به این معنا است که خروج را برای آنها غیر ممکن می‌کند بنابراین، ورود به غزه به معنای مفقود شدن است، و بیرون آمدن از آن، به قول خودشان به معنای تولد دوباره است، و این یعنی روند این تغییر کیفی مقاومت که آن را بسیار قدرتمند کرد در واقع تونل ها و ابتکار و برنامه ریزی حاج قاسم مقاومت فلسطین در سطح تحرکات فردی بود و به مفهوم نظامی یعنی عملیات اصولی و اساسی منحصر به فرد که چنین عملیات‌های نظامی در نزد مقاومت بی سابقه بود و اسرائیلی‌ها را بسیار غافلگیر کرد.

مفهوم مقاومت در نزد حاج قاسم فراگیر و فراتر از شیعه و سنی و قومیت بود

چنین عملیات های مهمی علیه اسرائیل در کرانه باختری و علیه رژیم صهیونیستی نیز اجرا می‌شود که آنها نیز از دستاوردهای حاج قاسم است که پیروزی های گسترده و مهمی را برای مقاومت در مبارزه با اسرائیل رقم زده است. او بر اساس مذهب، دین و قومیت با مقاومت فلسطین و لبنان و یا مقاومت‌های دیگر برخورد نکرد حاج قاسم مفهوم مقاومت را به عنوان فراگیر در نظر داشت مثلا مقاومت در فلسطین اهل سنت است و در مکان‌های دیگر غیر سنی اما حاج قاسم از همه آنها دفاع می‌کرد.

شهید سلیمانی علاوه بر فعالیت و اثر گذاری در عرصه میدانی در رعصه سیاسی و دیپلماسی نیز فعال بود نظر شما در این خصوص چیست؟

حاج قاسم در رویارویی با امپریالیسم و اسرائیل نقش مهمی ایفا کرد و با متقاعد کردن روس‌ها برای ورود به جنگ جهانی که علیه سوریه به راه انداخته بودند به ایفای نقش پرداخت.هدف اساسی در این جنگ که علیه سوریه به راه افتاده بود در جهت منافع رژیم صهیونیستی بود و زمانی که روسیه در کنار مقاومت در جنگ سوریه قرار گرفت در آن دوره به معنای تعبیر جدید مفاهیم نظامی است که بر اساس آن مقاومت حرکت کرد، بنابراین حاج قاسم یعنی مرد تاریخی و استثنایی که دستاوردهای عظیمی را در محور مقاومت کسب کرد و مهمترین اقدامی که انجام داد تحول تاریخی استراتژیک و استثنایی را در جنگ با اسرائیل محقق کرد.

یکی از نقش‌های مهم شهید سلیمانی متحد کردن جبهه مقاومت در رویارویی با محور عربی-غربی و صهیونیستی است به نظر شما این دستاورد تا چه انداره در پیروزی‌های جبهه مقاومت موثر است؟

مقاومت بر موازنه‌ها غلبه کرد و به این معنا که مقاومت در گذشته معادله‌ای داشت و امروز معادلات جدیدی را ایجاد کرد و به طور کلی می گویم مقاومت امروز به شکل کلی در لبنان و فلسطین و حضور دارد در نتیجه اسرائیل امروز در تگنای مقاومت قرار گرفته در قواعد معادلاتی که مقاومت به آن ها تحمیل کرده تحت فشار است و این ها از زحمات حاج قاسم است.

حاج قاسم توانست میدان‌ها و مواضع و راهبردها را در مبارزه با رژیم صهیونیستی متحد کند و امروز شاهدیم در میدان منطقه همه از ملت فلسطین در غزه در مبارزه با اشغالگران اسرائیلی چه در لبنان چه در عراق و سوریه و یمن حمایت می کنند. و این از برکات تلاش‌های حاج قاسم در حمایت از ملت فلسطین و در مبارزه با رژیم اشغالگر با هدف نهایی آزادی فلسطین از اسرائیل است.

در پایان اگر توصیفی از نقش شهید سلیمانی در پیروزی‌های مقاومت در منطقه در نظر دارید مطرح کنید.

آن چیزی که باید به شکل استثنایی در تاریخ زندگی حاج قاسم ثبت شود این است که او آرزو را به حقیقت تبدیل کرد یعنی آزادی در فلسطین و لبنان به شکل حقیقی متحول شد و لبنانی که بخش بزرگ آن در اشغال اسرائیل بود بدون قید و شرط آزاد شد و همچنین غزه از دست اشغالگران صهیونیستی آزاد شد و این نتیجه تلاش‌های مقاومت قهرمان است که معجزات زیادی را خلق کرد و این به لطف و حمایت شهید سلیمانی بود.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha