یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر /گفت‌وگوی خبرنگار حوزه با مسئولین غرفه‌های نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در روز سوم

حوزه/ یکی از کارهایی که در دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام دنبال می شود این است که کتاب ها را به سمت نیازسنجی های بین المللی ببریم تا چالش های جهانی و بین المللی را بشناسیم و پژوهش ها در آن راستا به زبان های مختلف انجام شود.

حجت الاسلام محسن اکبری شاهرودی مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در حاشیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در مجتمع امام خمینی(ره) قم گفت: دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام همزمان با تاسیس مرکز فقهی حدود سه دهه پیش تاسیس شد و در این مدت بسیار پر رونق بوده و قریب به ۵۱۰ اثر فقهی, تفسیری، کلامی و اصولی روانه بازار نشر شده که مورد استقبال قرار گرفته است و برخی کتاب های این مرکز توسط سازمان های بین المللی ترجمه و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از مهم ترین کتاب این دفتر کتاب سه جلدی «القواعد الفقهیة» از آثار آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی است که نظر به اهمیت قواعد فقهیه در مباحث اجتهادی و فقهی، مجموع هشت قاعده اصلی و مهم فقهی که از ماه رمضان سال ۱۴۲۶ قمری به بعد در درس خارج وی مطرح و تبیین گردیده، در این کتاب آمده است، برخی از مطالب مهم و تنبیهات ذیل این قواعد، بدیع و نو و راهگشا است که در کتب قواعد فقهی پیشین، اشاره‌ای بدان نشده است.

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام گفت: اثر دیگری که به تازگی توسط گروه‌های علمی این مرکز به تازگی روانه بازار نشر شده، کتاب «حقوق و آزادی‌های سیاسی در فقه امامیه» است.

وی افزود: از مسائل مهم در حوزه اندیشۀ سیاسی، بحث حقوق و آزادی‌های سیاسی مدرن است که از جنبه نظری از دستاوردهای مدرنیتۀ سیاسی است و از جنبه حقوقی در بسیاری از اسناد بین‌المللی و منطقه‌ای، همچنین حقوق داخلی بسیاری از کشورها به عنوان بخشی از حقوق مسلّم و انکارناپذیر بشر مطرح شده است.

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام گفت: با توجه به اهمیت فقه پزشکی در حل مسائل فقهی مربوط به بیماران و پزشکان، گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، پس از تدوین کتاب «آیات فقه پزشکی» که در روند اجتهاد در احکام مربوط به این عرصه بسیار مورد نیاز بود، وارد مرحله بعدی یعنی گردآوری و تبیین و تحلیل روایات عرصه فقه پزشکی گردید و توانست کتاب وزین «روایات فقه پزشکی» را تألیف و تدوین نماید.

حجت الاسلام محسن اکبری شاهرودی در پایان سخنان خود خاطرنشان ساخت: یکی از کارهایی که در دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام دنبال می شود این است که کتاب ها را به سمت نیازسنجی های بین المللی ببریم تا چالش های جهانی و بین المللی را بشناسیم و متناسب با آن موضوعات همچون محیط زیست، آب و هوا، مهاجرت و... که چالش های بین المللی می باشد نیازسنجی کرده و پژوهش ها در آن راستا به زبان های مختلف انجام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha