یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حسینی بوشهری

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در خانه‌ها قرآن داریم، ولی معانی آن به فراموشی سپرده شده است، در مراسم ترحیم قرآن خوانده می‌شود، اما افراد توجهی به محتوای کلام الهی ندارند تا بر اساس آن عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم رونمایی از مصحف خطی جمعی از بانوان خوشنویس سراسر کشور که در شبستان حضرت زهرا (س) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد با بیان اینکه نگه‌داشتن حرمت قرآن موجب محبوب‌شدن انسان در نزد پروردگار می‌شود اظهار کرد: یکی از موارد حفظ حرمت قرآن کتابت آن با خط زیباست که به ماندگاری قران کمک می‌کند.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از آغاز نزول قرآن حافظان و کاتبان قرآن به حفظ قرآن کمک کردند، افزود: امروز نیز حفظ و کتابت قرآن باعث عجین‌شدن و انس با قرآن می‌شود و انس با قرآن خواه‌ناخواه در وجود انسان آثار مثبت زیادی می‌گذارد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کتابت قرآن را آغاز یک راه برای رسیدن به یک مقصد بزرگ دانست و افزود: هدف همه فعالیت‌های قرآنی از کتابت گرفته تا تلاوت، استماع، حفظ و تدبر در قرآن برای این است که بتوانیم به قرآن عمل کنیم و قرآن در زندگی ما نقش‌آفرین باشد.

وی مهجوریت قرآن را به معنای عمل‌نکردن به قرآن دانست و گفت: اینکه قرآن به نقل از پیامبر (ص) می‌فرماید «إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» نشان می‌دهد که مهجوریت قرآن به معنی عمل‌نکردن به محتوای قران است، زیرا معنای واژه «اتخذوا» این است که امت پیامبر قران را در دست دارند، تلاوت می‌کنند و در خانه‌هایشان هست؛ ولی به آن توجه و عمل نمی‌کنند و از زندگی خود کنار گذاشته‌اند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه قرآن کتاب هدایت و انسان‌سازی است، افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه عمل به آموزه‌های قرآن استوار شد و بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما در مسیر حرکت به سمت پیاده‌شدن احکام اسلام در جامعه هستیم.

وی بسنده کردن به ظواهر قرآن را یکی از قالب‌های مهجوریت قرآن دانست و گفت: در مراسم عقد ازدواج عروس و داماد قرآن را در دست دارند، ولی گاهی از محتوای آن غافل هستند، در خانه‌ها قرآن داریم، ولی معانی آن به فراموشی سپرده شده است، در مراسم ترحیم قرآن خوانده می‌شود، اما افراد توجهی به محتوای کلام الهی ندارند تا بر اساس آن عمل کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به پیامدهای مهجوریت قرآن در جامعه اظهار کرد: اگر قرآن مهجور شود پیروان قرآن هم به مهجوریت سپرده می‌شوند و زندگی همراه با سختی خواهند داشت؛ زندگی همراه با سختی به معنای فقر نیست بلکه به معنای نداشتن آرامش در زندگی است.

وی در ادامه به راه مهجوریت زدایی از قرآن اشاره کرد و گفت: مرحله اول در مهجوریت زدایی از قرآن شنیدن موعظه‌های آن است؛ موعظه سخنی است که بر دل‌ها می‌نشیند و اگر پند بر دل نشست مانند دارویی شفابخش عمل می‌کند و زنگارها را از دل می‌زداید و پس از آن مسیر هدایت باز می‌شود و انسان مشمول رحمت واسعه الهی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدصادق نوروزی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    سلام من فکر میکنم اولین فردیه که خدا رو می تونه ببینه.