سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
غلامرضا اعوانی فیلسوف

حوزه/ رئیس انجمن حکمت و فلسفهٔ ایران گفت: امروز نیاز به وحدت اسلامی و گفت‌وگو درباره نقاط مشترک ادیان الهی است، باید همه متحد شوند تا به سعادت در دنیا و آخرت دست یابند و شرایط جهان را مطلوب کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، غلامرضا اعوانی، رئیس انجمن حکمت و فلسفهٔ ایران، در دومین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفت‌وگوی ادیان، امروز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با اشاره به مناظره امام رضا(ع) با ادیان مختلف و کتاب عیون اخبار الرضا اشاره کرد و گفت: قرآن کریم کتابی است که برای همه زمان و به‌صورت دقیق به مسائل مختلف پرداخته است در قرآن کریم آیات بسیاری پیرامون گفت‌وگو با ادیان مختلف آمده است.

اعوانی با بیان اینکه قرآن کریم می‌فرماید اهل کتاب گفت‌گو کنید، اهل حکمت باشید حق را حق و باطل را باطل بیان کنید، اظهار داشت: اهل حکمت اهل حقیقت هستند، قرآن همه ادیان را به وحدت دعوت می‌کند، همان‌طور در آیه ۶۴ سوره آل‌عمران تأکید می‌کند؛ «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَیٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم، و برخی برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم. پس اگر از حق روی گردانند بگویید: شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم.»

این استاد فلسفه با بیان اینکه قرآن می فرماید به اهل کتاب و ادیان احترام بگذارید، افزود: گفت‌وگو راه نجات بشریت است، بندگی و عبودیت نقطه مشترک همه ادیان الهی است، عبادت در توحید محض است، همه ادیان الهی به نیکوکاری و احسان سفارش کرده اند و به پرهیز از شرک و بت پرستی و پرهیز از تصرف مال یتیم تأکید کرده اند.

وی با اشاره به اینکه انبیاء نور واحد هستند، حضرت رسول اکرم(ص) برای همه بشریت مبعوث شده است به آیه ۵ سوره مائده اشاره کرد و ادامه داد: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتَابِ وَمُهَیْمِنًاو.. و ما این (قرآن عظیم) را به‌حق بر تو فرستادیم که تصدیق به‌درستی و راستی همه کتب که در برابر اوست نموده و بر حقیقت کتب آسمانی پیشین گواهی می‌دهد. پس حکم کن میان آن‌ها به آنچه خدا فرستاد و در اثر پیروی از خواهش‌های ایشان حکم حقی که بر تو آمده وامگذار، ما برای هر قومی از شما شریعت و طریقه‌ای مقرّر داشتیم، و اگر خدا می‌خواست همه شمارا یک امت می‌گردانید.»

اعوانی با بیان اینکه قرآن کریم ملت‌ها را به صلح دعوت کرده است، خاطرنشان کرد: انبیاء نور واحد هستند، قرآن می‌گوید حافظ همه کتب باشید هدف دین رستگاری است.

وی با بیان اینکه همه ادیان الهی دشمنان مشترک دارند، تأکید کرد: انبیاء یکدیگر را تأیید می‌کنند، امروز نیاز به وحدت اسلامی و گفت‌وگو درباره نقاط مشترک ادیان الهی است، باید همه متحد شوند تا به سعادت در دنیا و آخرت دست یابند و شرایط جهان را مطلوب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha