شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قرآن کریم

حوزه/ چاپ دوم کتاب «سیر تاریخی اعجاز قرآن» اثر سید حسین سیدی در ۲۶۳ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «سیر تاریخی اعجاز قرآن» اثر سید حسین سیدی است که در پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۶۳ صفحه به چاپ دوم رسید.

این اثر با بررسی تاریخی روند شکل‌گیری مفهوم اعجاز و دیدگاه‌های مطرح در میان قرآن پژوهان، از گذشته تا دوران جدید، به این مسئله می‌پردازد که ساختار زبانی و بیانی این کتاب آسمانی، بیش از هر امر دیگری، اعجاز آن را می‌نماید و مد نظر قرآن پژوهان قرار گرفته است.

با جمع‌بندی دیدگاه‌ها می‌توان گفت رویکرد غالب قرآن پژوهان در جهان اسلام و غرب رویکرد زبان‌شناختی و ادبی بوده است. تنها در قرن نوزدهم است که برخی مسلمانان، با غلبه گرایش‌های علمی و پیشرفت آن، به اعجاز علمی قرآن پرداخته‌اند.

ساختار اثر

این کتاب در شش فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «مفهوم شناسی اعجاز قرآن» به مثابه یک متن به بیان مفهوم شناسی و مفهوم اصطلاحی قرآن می‌پردازد.

فصل دوم با عنوان «رویکردهای اعجاز» به بررسی رویکرد ذوقی، زبان شناختی، هنری، عقلانی و بیانی اختصاص دارد؛ نویسنده در فصل سوم با عنوان «سیر تاریخی اعجاز قرآن» به تبیین تاریخی شامل نقد و بررسی نظریه صرفه، نقد دیدگاه صرفه و صرفه از نگاهی دیگر پرداخته و قرن چهارم تا چهاردهم را بررسی می‌کند.

«اعجاز قرآن در دوران جدید» و «بررسی اعجاز قرآن در ایران معاصر» عنوان چهارمین و پنجمین فصل از کتاب حاضر هستند.

ششمین و آخرین فصل از این کتاب به عنوان «اعجاز قرآن و خاورشناسان» به بیان خاستگاه و رویکردها(روحیه برتری‌طلبی غریبان، علمی و تخصصی و خاستگاه دینی و سیاسی)، مکاتب خاورشناسی و خاورشناسان و قرآن پرداخته و اعجاز قرآن از دیدگاه خاورشناسان، اعجاز متنی و ارزیابی نهایی را به رشته تحریر درآورده است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha