شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سید حسن عاملی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: آب اردبیل بایستی از دریای خزر آورده شود که کمترین فاصله تا اردبیل را دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اردبیل به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در نشستی با حضور جمعی از مردم خلخال در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: به خاطر نزول رحمت در محضر حضرت حق قلباً شاکریم و در عین حال دعا می‌کنیم که خداوند ما را با بی‌ آبی امتحان نکند، وقتی برف و باران نازل می‌شود معنای آن این نیست که اسراف کنیم، از امام معصوم پرسیدند آیا در وضو اسراف وجود دارد؟ فرمود: بله! ولو در کنار یک رودخانه پرآب باشی یعنی حق نداری با آن آب به نحوی وضو بگیری که آب اسراف بشود.

وی ادامه داد: الان دنیا و کشور ما به سمت بحران بی آبی می‌رود، برخی از متخصصان می‌گویند بعد از چند مدت تعدادی از شهرهای ایران به خاطر بحران آب، دچار مشکلات شدیدی می‌شوند و مجبور به هجرت هستند، چون نه در زمین آن شهرها آب وجود دارد و نه در آسمان! من در یکی از استان ها مشاهده کردم که نماینده ولی فقیه و استاندار آن استان به روستاها می رفتند و هر کس چاه عمیق داشت با خواهش و تمنا آن را می خریدند تا آن آب را به شهر بیاورند!

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه ضرورت دارد برای پیشگیری از ایجاد بحران، موضوع تفکیک آب عملیاتی شود، خاطرنشان کرد: با وجود بحران‌های پیش رو برای آب با چه منطقی آب‌های تصفیه شده در سرویس‌های بهداشتی، ظرفشویی و استحمام استفاده می‌شود؟ مجلس و وزارتخانه بایستی در این باب کار علمی و تخصصی انجام دهند، عجیب است که در استان‌هایی که مجاور دریا هستند و می‌توانند از آب دریا برای امور غیر از شرب استفاده کنند در آنجا هم از آب شرب و تصفیه شده برای مصارف بهداشتی استفاده می‌شود!

وی اضافه کرد: در دنیا آب شرب و آب مصرفی را تفکیک کرده اند؛ تا زمانی که این موضوع حل نشود رفته رفته بحران آب در کشور ما بیشتر خواهد شد در حال حاضر تعداد زیادی از چاه‌های موجود به آب شور و اسیدی رسیده اند و در برخی استان ها با آن آب اسیدی کشاورزی کرده اند و بعداً متوجه شده اند که محصول حاصل شده را حتی به حیوانات هم نمی شود داد. زیر شهرهای بزرگ مملو از آب است اما “ایی سی” چاه ها افزایش پیدا کرده و نمی توان آن را برای مصرف در منازل استفاده کرد چون بیماری ایجاد می کند ولی به راحتی مشکل مصرف غیر شرب را حل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به بحران آب در اردبیل، ابراز کرد: اردبیل جزو شهرهایی است که وارد بحران آب شده است و فعلا تمرکز روی چاه هاست ولی آب چاه ابدی نیست، آب چاه‌های اردبیل را آزمایش و مشاهده نموده اند که آب چاه مربوط به ۳ هزار سال قبل است! حال سوال این است که در آینده آب اردبیل از کجا تامین خواهد شد؟ یک عده می‌گویند از سد عمارت آب بیاوریم که ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد، یک عده می‌گویند از ارس بیاوریم که ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد، یک عده می‌گویند از کوثر آب بیاوریم که ۸۰ کیلومتر فاصله دارد، یک عده می‌گویند از قزل اوزن بیاوریم که ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد به نظر می رسد آوردن آب از قزل اوزن به اردبیل مقدور نیست چون علاوه بر فاصله زیاد ،تفاوت ارتفاع هم زیاد و مستلزم هزینه بسیار سنگین است.

وی گفت: آب اردبیل بایستی از دریای خزر آورده شود که کمترین فاصله تا اردبیل را دارد یعنی ۵۰ کیلومتر ؛ الان تمام کشور های اطراف دریای خزر با دستگاه های آب شیرین کن از خزر استفاده می کنند توجه شود که حجم آب شرب مصرفی بسیار کم است و لذا ضرری به محیط زیست خزر ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل افزود: توجه شود که وقتی از انتقال آب صحبت می شود مراد آب شرب است نه کشاورزی و نه صنعت؛ بخش کشاورزی ۹۰ درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده است در خصوص آب کشاورزی نیز دو مطلب باید رعایت گردد اول باید الزام شود که آبیاری مکانیزه گردد و آبیاری غرقابی به عنوان جرم معرفی شود و دوم باید الگوی کشت مناسب آب و هوا ارائه گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی افزود: الان در اروپا آب مصرف شده در آشپزخانه به سیفون‌های سرویس‌های بهداشتی منتقل می‌شود تا دو بار از آب استفاده شود و آب تصفیه شده به سرویس بهداشتی ریخته نشود دنیا تا این حد نسبت به مصرف آب حساس است با اینکه بارش سالانه اروپا خیلی بیشتر از ماست.

وی در پایان گفت: چنان چه هرچه سریع تر در مصرف آب کار علمی صورت نگیرد کشور وارد بحران خواهد شد، اما اگر مدیریت شود هیچ مشکلی پیش نمی‌آید در عین حال به حق‌آبه‌های خود در استان بایستی حساس باشیم وقتی ۴۵۰ میلیون آب در جنوب استان تولید می‌شود دولت باید متناسب با آن به استان سهم بدهد در شمال استان نیز باید سهم تاریخی دشت مغان حفظ شود.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha