دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست رونمایی از طرح مطالعاتی «از توحید تا تمدن» سیر مطالعاتی آثار و اندیشه های آیت الله العظمی خامنه‌ای

حوزه/ مدیر اجرایی طرح مطالعاتی آثار و اندیشه‌های آیت‌الله‌ خامنه‌ای گفت: در زمینه اندیشه رهبر معظم انقلاب با نوعی فقر از متن‌هایی که مغزهای اندیشه های رهبر معظم انقلاب را معرفی کرده باشد مواجه هستیم، در این زمینه عمدتا با آثاری مواجه هستیم که پژوهشگر با زاویه دید خودش رهبر معظم انقلاب را قرائت کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدی در نشست رونمایی از طرح مطالعاتی «از توحید تا تمدن» سیر مطالعاتی آثار و اندیشه های حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی که در سالن همایش شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، عنوان کرد: در این طرح تلاش شده است که علاوه بر اینکه یک سیر مطالعاتی داشته باشیم، الگویی نیز برای دیگر طراح‌های سیرهای مطالعاتی ارائه بدهیم.

وی در رابطه با مراحل تولید این طرح گفت: بهره مندی از تجارب ۱۲ تن صاحب نظران و مؤلف‌های حوزه مطالعات اندیشه رهبری، طراحی اولیه سیر مطالعاتی، مباحثه و مصاحبه با صاحب نظران، بررسی خروجی اولیه با دیگر صاحب نظران این عرصه، تجمیع دیگر سیرهای مطالعاتی این حوزه و شناسایی آسیب‌ها و نکات مثبت آنان مسیری بود که برای طراحی این سیر مطالعاتی صورت گرفت

مدیر اجرایی طرح مطالعاتی آثار و اندیشه‌های آیت‌الله‌ خامنه‌ای در رابطه با رویکرد این سیر مطالعاتی و تفاوت آن با دیگر سیرهای مطالعاتی این عرصه بیان کرد: سیرهای موضوعی وحدت گرا، سیرهای موضوعی کثرت گرا، سیر مطالعاتی از آسان به مشکل از انواع سیرهای مطالعاتی است اما در این سیر مطالعاتی از شیوه منظومه‌ای و نظام اندیشه‌ای استفاده شده است.

وی ادامه داد: در این روش به جای اینکه طلبه با بخش های مختلفی از اندیشه رهبر معظم انقلاب آشنا شود با نظام اندیشه و منظومه فکری آشنا می‌شود. در این روش به دلیل اینکه طلبه پایه و نظام اندیشه را آموخته است زمانی که با موضوعات دیگر هم مواجه شود می‌تواند محتوای را تحلیل می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدی با بیان اینکه این سیر مطالعاتی، رقیبی برای دیگر سیرهای مطالعاتی نیست، اظهار کرد: هر یک از سیرها یک آورده و هدف خاصی را دنبال می‌کند و ارتقای متفاوتی را برای طلبه به ارمغان می‌آورد. آنچه سبب می‌شود به سمت سیر مطالعاتی رهبر معظم انقلاب برویم آورده‌ای است که در لایه نگاه تمدنی برای یک طلبه ایجاد می‌کند.

وی درباره ابعاد سیر مطالعاتی «از توحید تا تمدن» گفت: در این سیر چهار مرحله در نظر گرفته است که مرحله اول زمینه و زمانه شکوفایی است. برای ارتباط گرفتن با فهم اندیشه و مبانی فکری یک اندیشمند باید به جغرافیای محیطی و ذهنی آن راه یافت.

وی ادامه داد: یکی از عناصر شخصیت شناسی صاحب اندیشه بسترهای پدید آمدن نگرش خاص وی و عناصر اصلی اندیشه او است. اینکه وی در تاریخ حیات خود چه مقاطعی را طی کرده است چه فراز و نشیب‌هایی را پشت سرگذاشته است، چه آرمان‌های را در سر پرورانده است. این شناسایی سبب می‌شود که مخاطب پیش از ورود به ژرفای اندیشه ابتدا به همزبانی با صاحب اندیشه برسد و این همزبانی مسیر را به لحاظ روحی برای ادامه سیر سهل تر می‌کند.

مدیر اجرایی طرح مطالعاتی آثار و اندیشه‌های آیت‌الله‌ خامنه‌ای با بیان اینکه دومین مرحله شناسایی مبانی کلامی و قرآنی رهبر معظم انقلاب است، اضافه کرد: اساسا همه اندیشه رهبر معظم انقلاب بر مبانی قرآنی و کلامی استوار است و خوانشی در این زمینه دارند از دیگر اندیشمندان متفاوت است.

وی با بیان اینکه مرحله سوم رویکردهای کلان تاریخی رهبر معظم انقلاب است، اظهار کرد: مرحله چهارم ساحت های اصلی اندیشه است که در گام اول سه ساحت انقلاب اسلامی، سیاست و فرهنگ و حوزه و رسالت صنفی بررسی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدی در رابطه با اجرای این سیر مطالعاتی گفت: در طراحی این سیر مطالعاتی، دیگر سیرهای مطالعاتی آسیب شناسی شد تا طلبه با تعدادی کتاب رها نشود که به بخواهد صورت خودخوان مطالعه کند به همین خاطر پیش بینی شده است که در گام اول تعدادی از مدارس طلاب همراه با استاد راهبر مطالعه کنند.

مدیر اجرایی طرح مطالعاتی آثار و اندیشه‌های آیت‌الله‌ خامنه‌ای بیان کرد: برای تسهیل در مطالعه، در برخی از کتبی که تفسیری بودند محدوده‌هایی برای مطالعه اختیاری در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: در زمینه اندیشه رهبر معظم انقلاب با نوعی فقر از متن‌هایی که مغزهای اندیشه های رهبر معظم انقلاب را معرفی کرده باشد مواجه هستیم و در این زمینه عمدتا با آثاری مواجه هستیم که پژوهشگر با زاویه دید خودش رهبر معظم انقلاب را قرائت کرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha