شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیرکل آینده پژوهی و مطالعات راهبردی مرکز خدمات حوزه های علمیه

حوزه/ مدیر کل آینده پژوهی و مطالعات راهبردی مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: امروزه برنامه ­ریزی در هر عرصه ­ای، اعم از امور اجتماعی، تربیتی، سیاسی و اقتصادی منهای آینده‌نگری و آینده پژوهی امکان­پذیر نیست.

حجت الاسلام احمد زهرایی، مدیر کل آینده پژوهی و مطالعات راهبردی مرکز خدمات حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، بیان داشت: حوزه‌های علمیه با توجه به ضرورت اقامه دین و هدایت جامعه متولی تبیین و ترویج مکتب حیات بخش اسلام است، در این مسیر حمایت از طلاب و روحانیون و تلاش جهت رفع نیازهای اساسی آنان و کاهش موانع ایفای رسالت‌های حوزوی ضرورتی انکارناپذیر است که عمدتاً بر عهده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه قرار داده شده است.

وی افزود: حال در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی، مأموریت‌های اشاره شده نیاز به تدبیر، دوراندیشی و آینده نگری دارد تا همسو با تغییرات و تحولات روز و مسائل نوظهوری، چون هوش مصنوعی اثرگذاری فعال داشته باشد.

مدیرکل آینده پژوهی و مطالعات راهبردی مرکز خدمات حوزه های علمیه ابراز داشت: این دوراندیشی و توجه به آینده در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب بارها مورد تاکید قرار گرفته است، در مقوله "نیاز"امام خمینی در منشور روحانیت (۰۳/۱۲/۱۳۶۷) این گونه می‌فرمایند: "حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث مهیای عکس العمل مناسب باشند." در مقوله "رسالت‌های حوزه و حوزویان" نیز فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار فضلای حوزههای علمیه (۰۸/ ۰۹/ ۱۳۸۶) قابل تامل است: "اگر این آینده نگری امروز در حوزه ایجاد نگردد و به وضع موجود راضی باشیم، فردا یا حوزه‌ای نداریم یا حوزه‌ای رو به انحطاط خواهیم داشت"؛ یا در فرازی دیگر می فرمایند: "آینده با حرف ساخته نمی شود، با کار هوشمندانه و مومنانه ساخته می شود.باید کار کنید، آن هم کار هوشمندانه و برخوردار از پشتوانه ایمان، راه ما راهی طولانی است".

وی ادامه داد: بر این اساس معاونت برنامه‌ریزی و ارزیابی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه پروژه پویش کلان محیطی را با محوریت سؤالات زیر از خبرگان، نخبگان و مدیران حوزوی و نهادهای دینی در قالب مصاحبه عمیق، نشست های تخصصی و پنل‌ها برگزار می نماید.

۱_ مهم‌ترین نیازهای آینده حوزه های علمیه و طلاب کدامند و چه خدماتی برای پاسخگویی به این نیازها لازم است؟ مرکز خدمات چگونه می تواند به این نیازها پاسخ دهد؟

۲_ با توجه به تغییر و تحولات آینده، روندها و رویدادهای آتی، مسائل، فرصت ها و چالش های پیش روی حوزه های علمیه و مرکز خدمات چیست و چه راهبردها و تجویزهایی در این خصوص پیشنهاد می کنید؟

حجت الاسلام زهرائی تصریح کرد: امروزه برنامه ریزی در هر حوزه ای، مانند تمشیت امور اجتماعی، تربیتی، سیاسی و اقتصادی منهای آینده نگری و آینده پژوهی امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل آینده پژوهی و مطالعات راهبردی مرکز خدمات حوزه های علمیه مهم ترین و اصلی ترین ماموریت خود را رصد تحولات حال و آینده حوزه های علمیه می داند تا دچار غافلگیری در برنامه ریزی و اجرای برنامه های خود نشود.

مدیرکل آینده پژوهی و مطالعات راهبردی مرکز خدمات حوزه های علمیه عنوان کرد: برای تحقق این هدف و این برنامه ما ۷۰ مصاحبه را با خبرگان، نخبگان، اساتید، پژوهشگران، مدیران، پیشکسوتان مجرب و علمای تراز اول حوزه های علمیه طراحی کردیم که این مصاحبه های تخصصی و عمیق در حال برگزاری است؛ همچنین ۱۲ نشست تخصصی در سطح کشور برنامه ریزی و در حال اجراست.

وی به بیان هدف خود از سفر به استان خوزستان پرداخت و بیان کرد: حوزه علمیه خوزستان از مهم ترین حوزه های علمیه کشور بوده(حوزه های علمیه قم، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان و تهران پنج حوزه مهم کشور هستند) که همواره در مباحث علمی و تربیتی پیشرو است؛ همچنین الحمدلله این حوزه دارای بزرگان، علما و فضلای عامل، انقلابی، دغدغه مند و صاحب نظر است؛ در همین راستا به این استان سفرکرده و موفق شدیم با مدیر حوزه علمیه برادران خوزستان، مدیرحوزه علمیه خواهران، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان، مدیر مدرسه علمیه بقیه الله(عج) اهواز و به ویژه حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان که انصافا شجاعت، ساده زیستی و عظمت روحشان الگو و افتخاری برای همه مدیران در سطح کشور است، مصاحبه ها و نشست های تخصصی داشته باشیم.

حجت الاسلام زهرائی ادامه داد: الحق و الانصاف راهکارها و کدهایی که توسط این بزرگواران ارائه شد گزاره های عمیق و بسیار قابل بهره برداری بوده است که طبیعتا ما همه ی نتایج به دست آمده از مصاحبه ها و نشست ها را طی یک فرآیندی تحلیل، کدگزاری و به خروجی خواهیم رساند و بحث های مرتبط با هر کدام از مدیران حوزه های علمیه برادران، خواهران و جامعه المصطفی را در قالب راهبردها و راهکارهایی به آنها منتقل خواهیم کرد.

وی بیان داشت: نکات، نظرات، راهکارها و راهبردهایی که مرتبط با مرکز خدمات هستند پس از تحلیل در بهبود برنامه ریزی های موجود و ایجاد برنامه های جدید و با اولویت مرکز بسیار مؤثر خواهند بود.

مدیرکل آینده پژوهی و مطالعات راهبردی حوزه های علمیه گفت: یکی از کارهایی که معاونت برنامه ریزی و ارزیابی مرکز خدمات حوزه های علمیه در ماه های اخیر انجام داد، ارزیابی طرح هدفمندی مرکز بود که الحمدلله طلاب ما از مزایای این طرح برخوردار هستند. هدف از این ارزیابی و تحلیل، شناسایی آسیبهای احتمالیِ طرح و ارائه راهبردها و راهکارهایی جهت ارتقای آن و ترسیم تصویری از آینده مطلوب این طرح بوده است.

وی در پایان از اراده جهادی و انجام هماهنگی های لازم جهت برگزاری هر چه بهتر این پروژه توسط حجت الاسلام موسی پور مدیرکل مرکز خدمات حوزه علمیه خوزستان و تیم وی و همچنین مدیران حوزه های علمیه برادران و خواهران و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha