پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی مشهد

حوزه/ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر اینکه در نتایج بسیاری از تحقیق ها در سراسر جهان، قریب به ۹۵ درصد مردم جهان خدا را باور دارند و در طول تاریخ نیز چنین بوده است، تشریح کرد: مشکل در شناخت خداوند است. هر چیزی که در جهان هستی وجود دارد، تجلی وجود خداوند است نه در کنار خدا یا شریک و همسان خدا.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ایمانی مقدم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی مشهد در نشست هم اندیشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه های استان بوشهر با موضوع فلسفه اخلاق و اخلاق آموزشی که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر صبح امروز با حضور اساتید، صاحب نظران و مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های این استان برگزار شد با بیان اینکه مهمترین سوال زندگی انسان، فلسفه و معنای زندگی است، گفت: این سوال همیشگی انسان از ابتدای آفرینش تا کنون که انسان خود را به عنوان ذره ای در آسمان، فضا و کهکشان می بیند.

وی با تأکید بر اینکه گام نخست برای سعادتمندی انسان و ایجاد حس آرامش در زندگی و موفقیت و رستگاری در دنیا و آخرت این است که انسان هستی را بشناسد، خود را بشناسد و ذیل آن، جایگاه خود را در این هستی و آفرینش بفهمد، اظهار کرد: روح تعالیم شریعت اسلام بر این نکته استوار است که باید زندگی را برای خود معنا کرد. تمام پیامبران و برگزیدگان خداوند متعال برای فهم و تدوین شناخت هستی توسط انسان و فهمیدن فلسفه و چرایی وجود انسان انتخاب شدند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه هستی، عالم و وجودیت، در عین سادگی، مهمترین و سخت ترین رویکرد است توضیح داد: در آیات کتاب آسمانی ما قرآن، به مسئله تدبر بسیار توصیه شده است. باید با چشم انسانی و عرفانی به مسائل نگاه کرد تا از کثرت ها به وحدت رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک با تأکید بر اینکه در نتایج بسیاری از تحقیق ها در سراسر جهان، قریب به ۹۵ درصد مردم جهان خدا را باور دارند و در طول تاریخ نیز چنین بوده است، تشریح کرد: مشکل در شناخت خداوند است. هر چیزی که در جهان هستی وجود دارد، تجلی وجود خداوند است نه در کنار خدا یا شریک و همسان خدا.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم در خصوص نقش ائمه اطهار در این تجلی چیست، عنوان کرد: هر چه در هستی ایجاد شده، به برکت وجود ائمه و معصومین است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه اگر خداوند را دیدیم، باور کردیم، فهمیدیم و شناختیم، گام دوم فلسفه آفرینش ایجاد می شود، ادامه داد: قرآن کریم و معارف اسلامی بر این تأکید دارند که خدایی را باور داشته باشیم که توانایی خدایی کردن داشته باشد. این کاملا واضح است و نیاز به هیچ گونه توضیح و استدلال ندارد. اگر قرار بر خدایی کردن پروردگار است، پس ما نیز باید بندگی کنیم.

وی با بیان اینکه تنها مذهبی که ارتباط زنده با خداوند متعال دارد، اسلام است که به واسطه امام زمان (عج)، این اتفاق میسر می باشد، خاطرنشان کرد: فلسفه تمام عبادات و زیارات، آوردن خداوند به زندگی فردی و اجتماعی است.

این استاد دانشگاه و حوزه ادامه داد: تفاوت اسلام با مکاتب غرب، مدرن و پست مدرن در این است که نگاه اسلام به هستی و تمام معارف، واقع گرایانه است در حالی که نگاه سایر مکاتب، ایده آلیست بوده و مشتقات برگرفته از آنان نیز چنین است.

این کارشناس حوزه مسائلی دینی و اخلاقی گفت: حقیقت بیش از یکی نیست و باید خود را با آن وفق داد و نزدیک کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha