یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دومین دورهمی مدیران ارتباطات و فعالان روابط‌عمومی

حوزه/ دومین دورهمی مدیران ارتباطات و فعالان روابط عمومی، صبح امروز دوشنبه ٣٠ بهمن با حضور خبرنگاران، مدیران روابط‌عمومی کشور و فعالان رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دومین دورهمی مدیران ارتباطات و فعالان روابط عمومی، صبح امروز دوشنبه ٣٠ بهمن با حضور خبرنگاران، مدیران روابط‌عمومی کشور و فعالان رسانه در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.
در ابتدای مراسم سجاد اسم‌حسینی، مسئول برگزاری رویداد در خصوص پیشرفت‌های حاصل از هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی فضای رسانه و روابط‌عمومی را به سمت‌وسوی جدید برده است. باید از این تکنولوژی در حوزۀ رفتارهای سازمانی و ارتباطات سازمان کمک گرفته شود. سازمان‌ها در سال ۲۰۲۴ به‌شدت به سمت محافظه‌کاری رفته‌اند و باعث شده مدیران روابط‌عمومی مسئولیت سازمانی خود را به درستی انجام ندهند. وظیفۀ مدیران روابط‌عمومی این است که این محافظه‌کاری را در فضای سازمانی و بین سازمانی خود بشکنند. مسألۀ بعدی پرسنال برندینگ مدیران روابط‌عمومی است که به نوعی جای سفیران برند را گرفته است و پیش‌بینی می‌کنیم که برند مدیران روابط عمومی تا جایی رشد می‌کند که به‌عنوان سفیران برند نقش اجتماعی سازمان را انجام می‌دهند.
حمیدرضا شکری خانقاه استاد دانشگاه سخنران بعدی مراسم بود با اشاره به اهمیت هوش ارتباطی عنوان کرد: جامعه روابط‌عمومی تغییر را باید از خود شروع کند و این ارجاع به دیگران کار در روابط‌عمومی اتفاق نادرستی است. روابط‌عمومی مدیر نظام ارتباطات سازمانی است و تا این شأنیت را در خود به وجود نیاوریم سازمان هم بهایی به این حوزه نخواهد داد. نظام ارتباطات کشور در حوزۀ روابط‌عمومی برشکست. مدیر روابط‌عمومی با هوش مصنوعی هوشمند نمی‌شود با هوش ارتباطی هوشمند می‌شود. نمایندۀ روابط‌عمومی سازمان باید به صورت همه‌جانبه شاخص روابط‌عمومی سازمان باشد. متأسفانه نظام آموزشی ما با آنچه در سازمان‌ها انجام می‌شود بسیار فاصله دارد. ارتباط انجمن‌هایی که در روابط‌عمومی تشکیل می‌شوند با بدنۀ جامعه روابط‌عمومی قطع است. همه در هر موقعیتی باید یک عنصر از روابط‌عمومی را در خود تقویت کنیم و برای ارتقای سازمان تلاش کنیم.

«علی نوری‌جانی»، مدیر سواد رسانه‌ای یونسکو گفت: در این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی در حوزۀ روابط‌عمومی صورت گرفته است، برگزاری چنین محافلی قطعاً مؤثر است و باعث رشد و ارتقای حوزۀ روابط‌عمومی خواهد شد.

اکرم صوفی، مدیر روابط‌عمومی ادارۀ کل زنان و خانوادۀ شهرداری تهران عنوان کرد: معمولاً در رویدادهای این‌چنینی حوزۀ‌ پی. آر و مارکتینگ در بخش خصوصی بسیار فعال است اما روابط عمومی‌های بخش‌های غیرخصوصی و وابسته معمولاً حضور ندارند و انتظار ما این است که دوستان در بخش دولتی هم در این رویدادها شرکت کنند. اساسا چرا باید حوزۀ ارتباطات را تقسیم به خصوصی و دولتی کنیم، به نظرم حوزۀ ارتباطات کل کشور باید حوزه‌ای یکپارچه و متصل به هم باشند. در ادارۀ کل زنان و خانوادۀ شهرداری تهران بسیار مشتاقیم با تمام بخش‌های خصوصی و غیرخصوصی ارتباط داشته باشیم.

در بخشی از این نشست محمدحسین انصاری‌فر با ابراز خرسندی از پیشرفت نسل جوان در عرصۀ روابط عمومی گفت: ضرورت امروز روابط‌عمومی مهندسی ذهن و ادراک است. ما هنوز نتوانسته‌ایم در کشور از این شیوۀ مهندسی بهره‌برداری‌های مفید داشته باشیم. در دنیا یکی از نتایج این مهندسی اذهان، انقلاب‌های رنگی است که در ایران چندان شناخته شده نیست. اگر روابط‌عمومی‌ها این حوزه را بشناسند بسیار مفید خواهد بود.

محمد لسانی، مروج سواد رسانه نیز درخصوص جایگاه روابط‌عمومی صحبت کرد و گفت: ما پنج دورۀ تاریخی برای روابط‌عمومی قائل هستیم که دورۀ اول آن به قبل از قرن هجدهم برمی‌گردد که ریشه‌های بلاغت و ابلاغ (رتولیک) را شامل می‌شود. هم اقناع و هم بلاغت در دورۀ اول که ارتباطات سنتی و رسانۀ سنتی بوده است تبیین می‌شود اما دورۀ دوم عصر چاپ است. در این دورۀ تبلیغات رنگ‌وبوی جدیدی می‌گیرد.
او ادامه داد: دورۀ سوم ظهور رسانه‌های جمعی است و کهکشان شکل می‌گیرد. تحقیقات در روابط‌عمومی را در عصر سوم روابط‌عمومی داریم. در این دوره تاکید شد که پایه برنامه‌ریزی روابط‌عمومی باید براساس تحقیقات باشد. در عصر چهارم ظهور رسانه‌های اجتماعی و عصر پنجم ظهور رسانه‌های هوشمند شکل گرفته است. در این دوران تعامل با مخاطب یا وب ٢ شکل می‌گیرد و مباحثی مانند شهرت آنلاین هم به وجود می‌آید. بنابراین کاربران در این دوران تلاش کردند تا از خود چهره یا پرسونال برندینگ بسازند.

این فعال رسانه ای افزود: در حقیقت انسان رسانه‌ها در عصر رسانه‌های دیجیتال شکل گرفته‌اند و اکنون در حال گسترشند بنابراین مدیریت شهرت آنلاین مسئلۀ بسیار مهمی است. اکنون خبر با نظر درهم‌آمیخته شده است و روایت‌سازی شکل می‌گیرد.

لسانی توضیح داد: روایت واگویه یک اتفاق از دریچۀ شخصی و احساسی است. روابط‌عمومی در عصر پساحقیقت یک پوست‌اندازی روابط‌عمومی سنتی است. عصر پساروایت دورۀ احساسات هست و علایق‌بر حقایق وقایع چیرگی یافته است.

به گفتۀ این مدرس رسانه در کشور ما می‌توان سه دوره را برای روابط عمومی در نظر گرفت؛ دورۀ اول دورۀ روابط‌عمومی پوششی بود که یک رویداد را راه‌اندازی می‌کردند و از خبرنگاران عکاسان دعوت می‌کردند.

یکی از فعالان پیشکسوت رسانه که از استان اصفهان آمده بود گفت: روابط‌عمومی باید در وجود خود فرد باشد دغدغۀ ما این است که چرا روابط‌عمومی تخصصی کار نمی‌شود یعنی باید از وجود خود فرد بایستی ساخته می‌شد اما متأسفانه روابط‌ها فعلاً جایگزین روابط‌ عمومی‌ها شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha