دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست صمیمی مدیر حوزه علمیه استان یزد و مسئولین دانشگاه علم و هنر

حوزه/ نشست صمیمی حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد و مسئولین دانشگاه علم و هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، صبح امروز سه شنبه ١ اسفندماه ١۴٠٢ نشست صمیمی مدیر حوزه علمیه استان و دکتر طالبی رئیس دانشگاه علم و هنر یزد به همراه معاونین این دانشگاه در محل مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با اشاره به این مطلب که علم و اخلاق در کنار هم است که ارزش پیدا می کند، عنوان کرد: قرآن مجید کراراً تعلیم کتاب و حکمت را در کنار تزکیه و پاکسازی اخلاقی قرار می دهد؛ گاه «تزکیه» را بر «تعلیم» مقدّم می دارد، و گاه «تعلیم» را بر «تزکیه»؛ و این نشان می دهد که میان این دو رابطه عمیقی است.

وی ادامه داد: هنگامی که انسان از خوبی و بدی اعمال و صفات اخلاقی آگاه گردد و آثار و پیامدهای هر یک از صفات «فضیلت» و «رذیلت» را بداند، بی شک در تربیت و پرورش او مؤثّر است؛ بطوری که می توان گفت بسیاری از زشتیهای عمل و اخلاق، از ناآگاهیها سرچشمه می گیرد. به همین دلیل، اگر علم و آگاهی جای جهل و نادانی را بگیرد.

استاد حوزه علمیه استان یزد گفت: قرآن مجید در چندین آیه به رابطه ای میان جهل و اعمال سوء اشاره کرده است؛ مثلا، می فرماید: «اَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ سُوءً بِجَهالَة ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَاَصْلَحَ فَاِنَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ»؛ (هر کس از شما کار بدی از روی نادانی انجام دهد، سپس توبه و اصلاح و جبران نماید، خداوند آمرزنده و مهربان است) و شبیه همین معنی در سوره نساء، آیه ۱۷ و سوره نحل، آیه ۱۱۹ نیز آمده است.

فرمانده قرارگاه سایبری برهان گفت: بدیهی است منظور در اینجا جهل مطلق نیست که با توبه سازگار نباشد بلکه مرتبه ای از مراتب جهل است که اگر بر طرف گردد انسان به راه حقّ روی می آورد.

وی ادامه داد: از آیات بسیاری استفاده می شود که جهل سرچشمه کفر است، جهل سرچشمه اشاعه فساد، تعصّب و لجاجت، بهانه جویی، تقلید کورکورانه، اختلاف و پراکندگی، سوءظن و بدبینی، جسارت و بی ادبی و در یک جمله جهل مایه دگرگون شدن بسیاری از ارزشها است.

حجت الاسلام شمس گفت: از سوی دیگر، در بعضی از آیات صریحاً می گوید: «کسانی هستند که با علم و آگاهی راه غلط را می پیمایند» مثلا درباره آل فرعون می فرماید: «وَجَحَدُوا بِها وَاسْتَیْقَنَتْها اَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَعُلُوّاً»؛ (آنها آیات ما را از روی ظلم و سرکشی انکار کردند در حالی که در دل به آن یقین داشتند) و درباره گروهی از اهل کتاب می فرماید: «وَیَقُولُونَ عَلَی اللّهِ الْکَذِبَ وَهُمْ یَعْلَمُونَ»؛ (آنها بر خدا دروغ می بندند در حالی که می دانند).
تجربیّات روزمرّه نیز این واقعیّت را نشان می دهد که آگاهی بر زیانهای اخلاق رذیله در بسیاری از موارد می تواند باز دارنده باشد، و در عین حال موارد زیادی هم دیده می شود که افراد آگاه دست به اعمال سوء زده و اخلاق رذیله را برای خود ترجیح می دهند و لذا این مقوله یعنی علم و اخلاق مکمل یکدیگرند.

همچنین در ادامه، اعضای این نشست صمیمی به بیان پیشنهادات و طرح های خود در راستای همکاری مؤثر حوزه علمیه استان و دانشگاه علم و هنر یزد پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha