دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بازدید مدیر حوزه علمیه استان یزد از مدرسه علمیه کاظمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد ضمن بازدید از مدرسه علمیه مدینة العلم کاظمیه به بیان نکات تربیتی و اخلاقی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در جمع طلاب مدرسه علمیه مدینة العلم کاظمیه یزد با اشاره به این روایت (علمنی شیئا اذا انا قلته کنت معکم فی الدنیا و الاخرة قال فکتب بخطه اعرفه اکثر من تلاوة انا انزلناه و رطب شفتیک بالاستغفار - اسماعیل بن سهل می‌گوید: در نامه به محمد بن علی "امام جواد" علیه السلام نوشتم : چیزی به من بیاموز که با گفتن آن در دنیا و آخرت با شما باشیم - حضرت علیه‌السلام در جواب نامه که با خط خودشان بود و من خط او را می شناختم، برایم نوشتند: سوره (انا انزلناه) را زیاد تلاوت کن و لبانت را با استغفار تر کن)، عنوان کرد: مداومت بر سوره قدر بسیار با ارزش است چرا که سوره قدر بعد نماز صبح و عصر ده مرتبه، بعد عشاء هفت مرتبه، بعد وضو سه مرتبه و عصر روز جمعه صد مرتبه وارد شده است.

حجت الاسلام محمد شمس گفت: زمانی نزد آیت الله مروارید در مشهد رفتیم که بیان داشتند: چند کار را انجام بده و اجازه داد که همه جا بگویم که جمعه ها بعد نماز عصر صد مرتبه سوره قدر را بخوان و هدیه به امام زمان (عج)کن که در مفاتیح در اعمال روز جمعه هم دارد که کسی که صد مرتبه سوره قدر بخواند برکت به زندگی اش می آید و محتاج خلق نمی شود.

وی ادامه داد: خواندن آن و هدیه کردنش به امام زمان موجب میشود که نمیمیرد تا امام (عج) را می بیند و همچنین رضایت امام زمان (عج) را کسب خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه استان یزد ضمن اشاره به روز جوان، ولادت حضرت علی اکبر (ع)، عنوان کرد: ما برای اینکه به جایی برسیم باید خود را شبیه به کسی قرار دهیم، که در روایت داریم که زمانی که حضرت علی اکبر (ع) به میدان می رفتند، امام حسین (ع) فرمود:کسی را به میدان می فرستم که شبیه ترین به رسول خدا(ص) خَلقا خُلقا و منطقا است.

وی افزود: خَلق یعنی شکل ظاهر که وقتی دشمنانی که پیامبر را دیده بودند وقتی علی اکبر (ع) را دیدند از میدان برگشتند زیرا میگفتند این که پیغمبر است یعنی شباهت ظاهری به پیغمبر خدا داشتند..

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: اباعبدالحسین (ع) با بیان واژه (خَلقا) در واقع خود را معرفی میکنند که ما کسی هستیم که فرزندمان شبیه پیغمبر خدا (ص) است و یعنی آنچه که پیامبر دارد ما در فرزند خود ایجاد کردیم و این نشانه برتری اباعبدالله الحسین(ع) است.

فرمانده قرارگاه سایبری برهان حوزه علمیه استان یزد با بیان این مطلب که وجود نازنین حضرت علی اکبر(ع) از نظر اخلاق عین پیامبر بودند، بیان کرد: اما (خُلق) پیامبر چگونه بود؟ - گروهی خدمت علی (ع) آمدند و سؤال کردند که خُلق پیامبر چگونه بود؟ حضرت فرمودند:خداوند می فرماید که شما توانایی شمردن متاع دنیا را ندارید و (خداوند می فرماید: متاع الدنیا قلیل- متاع دنیا کم است) و لذا در رابطه با خُلق پیامبر (فرمودند: انک لعلی خلق عظیم).

حجت الاسلام والمسلمین شمس افزود: آن وقت امام حسین(ع) در رابطه با علی اکبر می فرماید: خُلقش، خُلق پیامبر است و این اخلاق اکتسابی است و ما باید بدست بیاوریم و کسب کنیم.

نویسنده کتاب تجدید حیات علمی تشیع گفت: مورد بعدی کلمه (منطقا) است یعنی سخن گفتن، که( قرآن می فرماید: وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَیٰ - و هرگز به هوای نفس سخن نمی‌گوید.) پیامبر از روی هوای نفس سخن نمی گوید و هرچه میگوید وحی است و لذا علی اکبر هم آنچه می گوید وحی است.

وی در ادامه گفت: حضرت اباعبدالحسین(ع) با این فرمایشات حق بودن خود را ثابت کردند و لذا هیچ کس نمی تواند بگوید ما نمی دانستیم یا امام حسین (ع) دفاع نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: آن وقت است که باید معرفت به اهل بیت (ع) پیدا بشود که حالا چگونه باید پیدا بشود، از موارد آن در ابتدای صحبت پیرامون سوره قدر بیان کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر انس گرفتن با دعاها علی الخصوص مناجات خمس عشر گفت: مناجات خمس عشر، نور و عجیب است که از مناجات تائبین شروع می شود و در پانزدهمین مناجاتش دعا میکند (سیِّدی أخْرِجْ حُبَّ الدُّنْیا مِنْ قَلْبی - ای آقای من محبت دنیا را از دلم بیرون کن) که در آخرین مناجات، انسانی که توجه قلبی دارد کاملا انسان اهل اخلاص و خدایی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: تا حب دنیا از دل ما بیرون نرود حب خدا در دل ما جای نمی گیرید که ترتیب آن بدین شکل است: ۱مناجات التائبین ۲مناجات الشاکین ۳مناجات الخائفینن ۴مناجات الراجین ۵مناجات الراغبین ۶مناجات الشاکرین ۷مناجات المطیعین ۸مناجات المریدین ۹مناجات المحبین ۱۰مناجات المتوسلین ۱۱مناجات المفتقرین ۱۲مناجات العارفین ۱۳مناجات الذاکرین ۱۴مناجات المعتصمین ۱۵مناجات الزاهدین.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha