شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تراشیون

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون در جلسه عطر خوش زندگی در دفتر مقام معظم رهبری_قم به ارائه راهکارهای تربیت فرزند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون در جلسه عطر خوش زندگی در دفتر مقام معظم رهبری_قم به پرسش و پاسخ، راهکارهای مسؤلیت پذیری و افزایش تمرکز و حواس در فرزندان پرداخت که این پرسش و پاسخ تقدیم شما خواهد شد:

- سؤال کردند که اکثر مشکلات بچه ها از بیکاری است. اگر به فرزندی کار سپردیم و برای انجام آن رغبتی نشان نداد و سر باز زد چه کار کنیم؟

بحث شیوه مسئولیت دهی به بچه ها خیلی مهم هست که به چه روش هایی به بچه ها کار بدهیم.

مثلا یک بار به بچه ها می‌گوییم، ذلیل مرده به جای اینکه ظرف های آشپزخانه را بشوری بیا به خواهرت کمک کن. طبیعی است که قبول نمی کند. چون که سفارش کار به بچه ها، باید در لایه های پنهان باشد. طوری که باید اصلا متوجه نباشد که مشغول کاری شده است.

در بزرگترها هم خصوصا خانم ها این خصلت نمایان است. وقتی صبح از خواب بیدار می شوید اگر شوهرتان به شما امر کند که امروز خانه را مرتب کنید وظرف ها را هم بشورید. حتما حرصتان می گیرد و اگر نگیرد آن وقت حتما بیمار هستید و روان و رفتار سالمی ندارید. ولی یه موقعی هم صبح بلند می شوید و می بینید که مثلا ظرف ها کثیف هستند و خانه مرتب نیست. با آرامش و اطمینان همراه با فرایند مشغولیت های مختلف این کار را انجام می دهید.

بچه ها هم باید در محیط خانه همینطور باشند. مثلا به گونه ای باشد که بچه بپرسد که مادر نان داریم یا نداریم؟ طوری که حس مسئولیت نسبت به خرید نان بکند. یا مثلا ایام خانه تکانی بچه ها باید به گونه ای تربیت شوند که خودشان درخواست کمک کنند.

یکی از دلایلی که افراد به سمت کار نمی آیند این است که عموم انسان ها ذاتا تنبل هستند. بنابریان باید با مجموعه عوامل مختلف انگیزه ایجاد کنیم. یکی از این انگیزه ها این است که بچه ها احساس کنند که بدون اخم و ناراحتی فعالیت و نتیجه این زحماتش در خانه دیده می شود.

راه دوم برای ایجاد انگیزه تقسیم مسئولیت در خانه است. مثلا در نزدیک های خانه تکانی مادر خانواده، روی یک تابلو در انظار خانواده با ماژیک تمام کارها را بنویسد، حتی باید یک روز معین اختصاص به تقسیم کارها شود. این کار یک انگیزه بزرگی برای خانواده می دهد. وقتی مشارکت عمومی در خانه شکل بگیرد، بهتر مسئولیت پذیر می شوند.

راه سوم این است که در خانه، به صورت سبک زندگی هتلی پیش نرویم. مثلا برخی پدر و مادر ها به بچه ها می گویند که شما درس بخوانید و هیچ کاری انجام ندهید. این کار کاملا اشتباه است.

شما باید بگویید، در کنار درس و مشق های خودتان هم به خانواده کمک کنید و هم کارهای روزمره خودتان را انجام دهید. وقتی انتظارات به صورت شفاف بیان شود بچه ها هم به تدریج این انتظارات را تبدیل به یک باور می کنند. نتیجه تکرار باور است.

برای دانلود صوت اینجا را کلیک کنید.

چگونه فرزندان خود را مسئولیت‌محور بار بیاوریم؟ + صوت

- سؤال پرسیدند که من یک پسر ۱۲ ساله دارم، هر حرفی را باید چندین بار تکرارکنم تا عمل کند و خیلی هم حرف می زند و در برابرش کم آورده ام، چه کار کنم؟

بچه هایی که چند بار باید حرف را تکرار می کنند، یکی از دلایلش این است که تمرکز و حواسشان پایین است و حواسشان جای دیگری است. در برخی موارد هم ممکن است که نیاز به بررسی داشته باشند.

چون دو تا از نشان اختلال تمرکز در این آقا پسر ۱۲ ساله است، هم حرف ها را باید تکرار کنیم و هم زیاد حرف می زند.

معمولا بچه هایی که تمرکز زیادی ندارند این دو تا ویژگی را با هم دارند. در مواردی نشانه های جانبی دیگری هم می توانند داشته باشند. مثلا تکالیف روزمره اش زیاد طول می کشد یا بیشتر در خواب غلت می زند. اگر بی نظمی داشته باشد طوری که نمی تواند نظم و برنامه را در کارهای خود انسجام دهد، آن وقت باید نتیجه گرفت که نظم و تمرکز لازم را ندارد. به نظر می رسد که اگر از این نشانه ها را باهم داشته باشد حتما باید با یک مشاور مجرب مشورت کنید.

برای دانلود صوت اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    آیا تو یکی به مسئولیت خود عمل کردی که برا دیگران نسخه می پیچی
    • ؟ IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
      0 0
      خبر داری که نکرده؟ اگر اطلاع نداشته باشیم، ایجاد تردید بدگمانانه نیست؟