شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
انتخابات

حوزه/ رئیس ستاد امنیت انتخابات گفت: بیش از ۲۵۰ هزار نفر از نیروهای پلیس، سپاه، بسیج و ارتش از امنیت صندوقها و مکان‌های اخذ رأی مراقبت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، انتخابات دوره‌ دوازدهم مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برای ۸۸ کرسی، ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد که همه احزاب، گروه ها، جناح های سیاسی و اجتماعی در کشور در تکاپوی برگزاری یک انتخابات پرشور و رقابتی هستند.

خبرگزاری حوزه نیز برای اطلاع مخاطبان فهیم خود از اخبار، اطلاعیه ها، بیانیه ها و صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اقدام به تهیه بسته خبری کرده که مخاطبان را در جریان آخرین اخبار و رویدادهای انتخاباتی قرار دهد.

سه نامزد انتخاباتی در حوزه انتخابیه سبزوار انصراف دادند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه سبزوار اعلام کرد:‌ سه نفر از نامزدهای این حوزه انتخابیه از ادامه حضور در رقابت های دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف دادند.

محمدعلی یاوری روز یکشنبه به خبرنگاران گفت:‌ با انصراف این نامزدها شمار افراد حاضر در گردونه رقابت های انتخاباتی این حوزه به ۷۱ نفر رسیده است.

وی افزود:‌ بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات، نامزدهای انتخاباتی تا ۷۲ ساعت قبل از آغاز فرایند رای گیری می توانند نسبت به انصراف خود از ادامه حضور در این عرصه اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه سبزوار گفت: نامزدهای منصرف از حضور در این عرصه، باید حداکثر تا ۷۲ ساعت قبل از انتخابات، یعنی ساعت هشت صبح روز هشتم اسفندماه، مراتب انصراف خود را به صورت کتبی به ستاد انتخابات شهرستان سبزوار، واقع در فرمانداری ویژه سبزوار اعلام کنند.

حوزه انتخابیه سبزوار شامل شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد، دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است که اکنون ۷۱ نفر نامزد بر سر تصاحب آن رقابت دارند.

این حوزه انتخابیه ۳۸۶ هزار نفر واجد شرایط رای دادن دارد که بیش از ۲۰ هزار نفر آنان رای‌ اولی هستند.

مجموعا ۴۴۶ شعبه رای گیری برای ۶ شهرستان این حوزه انتخابیه تعریف شده ۱۹۷ شعبه آن شهری و ۲۴۹ شعبه روستایی است و از مجموع آن ۳۲۱ شعبه ثابت و ۱۲۵ شعبه سیار است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جمعه ۱۱ اسفندماه برگزار می شود.

برقراری امنیت انتخابات با ۲۵۰ هزار نیروی سپاه، ارتش و پلیس

رئیس ستاد امنیت انتخابات گفت: بیش از ۲۵۰ هزار نفر از نیروهای پلیس، سپاه، بسیج و ارتش از امنیت صندوقها و مکانهای اخذ رأی مراقبت می‌کنند.

سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد امنیت انتخابات و معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور کشور گفت: ستادهای امنیت انتخابات با عضویت کلیه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، فراجا، سپاه، ارتش، دستگاه قضائی، صدا و سیما درسراسر کشور تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۵۰ هزار نفر از نیروهای پلیس، سپاه، بسیج و ارتش از امنیت صندوقها و مکانهای اخذ رأی مراقبت می‌کنند.وی با بیان اینکه فراجا مسئولیت اصلی امنیت صندوقها را بر عهده دارد، گفت: نیروهای فراجا در این ایام آماده باش کامل هستند.

میراحمدی ضمن تاکید بر لزوم رعایت قانون از سوی نامزدها و طرفداران آنها گفت که نیروهای حافظ امنیت با قانون شکنان برخورد قاطع خواهند کرد.

استقرار ۳۸۲ صندوق رای ثابت و سیار در حوزه انتخابیه گرگان و اق قلا

فرماندار گرگان گفت: ۳۸۲ صندوق اخذ رای در گرگان و آق قلا در روز ۱۱ اسفند مستقر می شود.

اسماعیل نادری، فرماندار گرگان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۲۶۳ صندوق رای گیری در گرگان پیش بینی کردیم و ۸۵۰عوامل اجرایی در روز رای گیری فعالیت می کنند.

نادری افزود: ۲۶۳ صندوق رای که نمایندگان فرمانداری‌ها بر آن نظارت میکنند در روز رای گیری در مرکز استان فعال می شوند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۹ شعبه رای گیری ثابت و ۶شعبه سیار در گرگان فعال خواهند بود ، خاطرنشان کرد: ۵۲۰ کاربر دوره دیده در رابطه با انتخابات الکترونیک در این دوره فعالیت خواهند داشت

به گفته فرماندار گرگان؛ تعداد ۸۵۰ عامل اجرایی در روز رای گیری بر انتخابات نظارت و رای گیری می کنند.

نادری تصریح کرد: تعداد ۱۹۲ نفر پیش ثبت نام اولیه انجام دادند که در نهایت ۹۸نفر برای حضور در انتخابات تایید نهایی شدند.

وی تاکید کرد: شعار رقابت،سلامت،امنیت و مشارکت که انتخاب مقام معظم رهبری است را سرلوحه انتخابات این دوره قرار داده ایم.

فرماندار مرکز استان یادآور شد: مردم همواره با حضور خود در میادین مختلف نشان دادند که بر خلاف تفکر دشمنان و ایجاد فضایی برای عدم مشارکت، همواره در این میادین حاضر بوده و به حفظ نظام علاقمندند.

راه اندازی بیش از ۱۴۰۰۰ صفحه اختصاصی برای نامزدها در سامانه انتخابات ایرانصدا

رسانه ملی در حوزه صدا با هدف رقابتی کردن انتخابات امسال؛ در ادامه رویکرد تحولی و بر بستر رسانه‌های نوین و با بهره گیری از ابزارهای فناورانه، «سامانه تبلیغات و معرفی صوتی نامزدهای ایرانصدا» را ویژه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری راه اندازی کرده است.

علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی در توضیح این رویداد گفت: در این اقدام تازه مردم می‌توانند از امروز شنونده تبلیغات و محتواهای معرفی نامزدهای انتخاباتی در رسانه ایرانصدا باشند. در صفحه اول این سامانه نام تمامی استان‌ها فهرست شده است. با انتخاب هر یک از آنها، حوزه‌های انتخاباتی آن استان قابل مشاهده است. کاربران با انتخاب هر حوزه، فهرست تمامی نامزدهای نهایی این دوره را می‌بینند. در این صفحه، نام آن دسته از نامزده‌ها که شخصا محتوای صوتی بارگذاری کرده و یا در ویژه برنامه ۲۰ دقیقه‌ای بالاتر (ویژه ۲۰۰ کانال تلویزیونی انتخابات) شرکت کرده اند؛ متمایز است. با انتخاب نام هر نامزد، سامانه شما را به صفحه اختصاصی نامزد هدایت می‌کند.

وی تاکید کرد: در صفحه اختصاصی نامزد، نام کامل، کد انتخاباتی وی در حوزه و تصویر (در صورت بارگذاری توسط خود نامزد) قابل مشاهده است. همچنین بخش اشتراک گذاری به همراه ابزار تولید بارکد مربعی (QRCode) نیز برای همه مخاطبان به خصوص هواداران و اعضای ستاد انتخاباتی آن‌ها در دسترس است.

در بخش اصلی صفحه اختصاصی هر نامزد، لیست همه محتوای صوتی به همراه مدت و نام و شرح محتوا، فهرست شده و دو امکان پخش و ذخیره در دسترس است مخاطبان است. پخش قطعات صوتی در قالب لیست پخش به صورت خودکار انجام می‌شود.

معاون صدا بیان کرد: بخش دیگری از سامانه به مناظره‌های بین نامزدهای مجلس اختصاص دارد. این دسته از محتوا روزانه درحال افزایش است که ان شاءالله تا پایان بازه زمانی مجاز تبلیغات به بیش از ۱۰۰۰ برنامه خواهد رسید. این مناظرات در بالای صفحه اختصاصی هر حوزه قابل مشاهده است.

در روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار می‌گردد. برای هر یک ۱۴۴ نفر نامزد مجلس خبرگان نیز مانند بخش قبل، صفحه اختصاصی ایجاد شده و تصویر ایشان به همراه محتوای صوتی ۲۰ دقیقه‌ای معرفی، در آن قابل دسترس است. لازم به ذکر است حوزه‌های مجلس خبرگان در این دوره، استانی تعریف شده و لذا نام این نامزدها در صفحه اصلی هر استان قابل دسترس است.

شنیدن برخط فایل‌های صوتی، امکان ذخیره فایل، نشانه گذاری و اشتراک گذاری اطلاعات نامزد منتخب از دیگر ویژگی‌های این برنامه کاربردی است.

همچنین با این اقدام، مردم می‌توانند مجموعه اطلاعات درباره نامزدها را به همراه کدهای انتخاباتی گردآوری کرده و برای خود نشانه گذاری کنند و در روز انتخابات همراه با ایرانصدا پای صندوق‌های رای حاضر شوند و نامزد اصلح مورد نظر خود را انتخاب کنند.

مردم می‌توانند نرم افزار تلفن همراه ایران صدا را ویژه اندروید از نشانی iranseda.ir رایگان دریافت کنند و یا کلیه خدمات سامانه را به صورت آنلاین از طریق وب سایت به همین نشانی استفاده کنند.

تاریخ دقیق انتخابات ۱۴۰۲/ زمان و تاریخ دقیق انتخابات ۱۴۰۲ چه روزی است؟

برای بعضی از مردم ایران این سوال پیش آمده است که روز و زمان و تاریخ دقیق انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۱۴۰۲ چه روزی است؟

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای تعیین نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس (۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهار ساله) برگزار خواهد شد.

پس از موافقت شورای نگهبان با یکی از تاریخ‌های پیشنهادی وزارت کشور، تصمیم بر این شد که این انتخابات همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه برپا شود.

انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با مرحلهٔ نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۸۸ عضو مجلس خبرگان رهبری برای یک دوره هشت ساله برگزار خواهد شد.

ثبت نام اولیه داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طی مدت یک هفته در ۲۷ مهر تا ۳ آبان ۱۴۰۲ انجام شد. در این دوره ۲۴٫۸۲۹ داوطلب نام‌نویسی کردند که ۱۲ درصد آنها زن بودند. ۱٫۲۱۸ هیئت اجرایی کار انتخابات را انجام می‌دهند و ۴ تا ۱۸ آبان زمان بررسی صلاحیت داوطلبان بوده‌است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ۲ بهمن ۱۴۰۲ اعلام کرد که صلاحیت ۱٫۰۱۴ نماینده‌ای که در هیئت‌های اجرایی احراز نشده بودند، تأیید و مجموعاً ۱۲٫۰۳۳ نفر تأیید صلاحیت شدند

آماده باش ۱۹۰هزار پلیس برای برقراری امنیت انتخابات/ صلاحیت ۴۸ هزار کاندیدا توسط پلیس تایید شد

سخنگوی فراجا از آماده باش ۱۹۰ هزار پلیس برای برقراری امنیت انتخابات خبر داد و گفت: صلاحیت ۴۸ هزار کاندیدا توسط پلیس تایید شده است.

سردار سعید منتظرالمهدی درباره وظایف و ماموریت‌های پلیس برای حفظ امنیت انتخابات اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۹ و ۶۸ قانون انتخابات، تامین نظم انتخابات برعهده پلیس است و در این راستا پلیس با بکارگیری ۱۹۰ هزار نیرو و با کمک سایر دستگاه‌های امنیت‌ساز از جمله بسیج و آماده‌باش کامل در مرزها نسبت به امنیت انتخابات اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه پلیس تا مشخص شدن نتایج انتخابات در کنار مردم حضور دارد، ادامه داد: آماده‌باش یگان‌های ویژه پلیس جزو دیگر اقدامات پلیس در حوزه حفاظت انتخابات است. پلیس نه تنها تا پایان انتخابات بلکه تا زمان مشخص شدن نتایج در کنار مردم حضور دارد. امید است که انتخابات پرشور و پرنشاطی در سایه امنیت به فضل الهی داشته باشیم.

سخنگوی پلیس با بیان اینکه بر اساس ماده ۵۸ قانون انتخابات، پلیس جزو مراجع پنج‌گانه استعلام تایید صلاحیت به حساب می‌آید، افزود: در مرحله اول، ۴۸هزار نفر مورد استعلام قرار گرفتند و در مرحله نهایی نیز ۲۴هزار استعلام از سوابق ثبت‌نام کنندگان گرفته شد و نتایج در آن بازه زمانی به هیات نظارت و ارزیابی شورای نگهبان اعلام شد.

منتظرالمهدی با بیان اینکه نظارت در حوزه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی بر عهده پلیس است، خاطرنشان کرد: براساس بندهای ۷۰، ۷۶ و ۷۷ قانون انتخابات، نظارت در حوزه تخلفات تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی بر عهده پلیس است. پلیس در سایه هماهنگی با سیستم قضایی و با رصد فضای واقعی و مجازی بر روند تبلیغات نامزدهای انتخاباتی نظارت می‌کند. در صورت بروز مساله به نامزدها برای پیشگیری تذکر داده می‌شود و پرونده قضایی در صورت نیاز تشکیل می‌شود.

سخنگوی فراجا با بیان اینکه در مجموع تامین امنیت انتخابات بر عهده پلیس است، اظهارکرد: البته وظیفه پلیس محدود به تامین امنیت انتخابات نمی‌شود بلکه بر روند تبلیغات در فضای مجازی و واقعی نیز نظارت دارد.

وی درباره مشارکت مرزبانان در انتخابات گفت: حوزه‌های رای‌گیری در برخی از محل‌های ماموریت مرزبانان وجود دارد، اگر حوزه‌های رای‌گیری در نزدیکی محل ماموریت مرزبانان نباشد صندوق‌های رای‌گیری حتی از طریق بالگرد به محل ماموریت آنها منتقل می‌شود.

۱۲ نامزد انتخابات مجلس در شرق گلستان انصراف دادند

طبق اعلام فرمانداراه سه حوزه انتخابیه گنبدکاووس، رامیان و مینودشت تاکنون ۱۲ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در شرق استان گلستان از ادامه رقابت انصراف دادند.

لیست نهایی نامزدهای انتخاباتی در حوزه انتخابیه گنبدکاووس ۳۸ نفر بود که طبق اعلام فرماندار این شهرستان تاکنون سه نفر به نام‌های احسان مخمی، دُر بی‌بی پودینه و محمد سرای‌‍‌لو با حضور در فرمانداری به صورت رسمی فرم انصراف خود را تکمیل کردند.

مهدی دهرویه افزود: ۳۵ نامزد در حوزه انتخابیه گنبدکاووس در عرصه رقابت باقی ماندند.

اسامی نهایی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مینودشت در شرق گلستان متشکل از چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، مراوه تپه و کلاله ۶۴ نفر بود که طبق اعلام فرماندار مینودشت تاکنون ۶ نفر از آنان انصراف دادند.

فرامرز دیلم کتولی افزود: عبدالناصر صفری، ایوب الهی، ایوب ممشلی، محمد رئوفی‌نیا، ابوالفضل فرامرزی و محمدرضا سلطانی با حضور در فرمانداری انصراف خود را اعلام کردند و ۵۸ نفر در عرصه رقابت باقی ماندند.

همچنین اسامی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه رامیان شامل ۲ شهرستان رامیان و آزادشهر ۳۵ نفر بود که طبق اعلام فرماندار رامیان سه نفر از آنان از ادامه حضور انصراف دادند.

علی جوان حاذق‌خواه ادامه داد: انصرافی‌ها شامل محمد دیدگاه، قدمعلی صفری رودبار و سیدنجفعلی میرعرب‌رضی هستند و ۳۲ نفر در عرصه رقابت حضور دارند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۱۳۷ نامزد تایید صلاحیت شده برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه گنبدکاووس، رامیان و مینودشت، ۱۲۵ نفر در عرصه رقابت باقی ماندند.

ساخت ۳۰۰ قطعه موسیقی برای انتخابات

مدیر مرکز شعر، موسیقی و سرود رسانه ملی گفت: ۳۰۰ قطعه موسیقی در مرکز شعر، موسیقی و سرود رسانه ملی برای انتخابات آماده شده است.

علیرضا قزوه مدیر مرکز شعر، موسیقی و سرود رسانه ملی در بخشی از سخنانش درباره نماهنگ‌های جدید گفت: از یک سال گذشته کار تولید این آثار را شروع کردیم، شعرها را سفارش دادیم، علاوه بر حوزه مرکز و تهران، تمام شهرستان‌ها را فعال کردیم با همکاری معاونت استانها، و قطعات خوبی در تمام استان‌ها تولید شده است. استان‌هایی مثل کرمانشاه، اردبیل، خراسان جنوبی و شمالی، کارهای خوبی داشتند.

وی گفت: در کنار این فعالیت‌ها، ارکستر سمفونیک صداوسیما قطعه «رویای جاوادنه» را آماده کرد، پیشتر قطعه «قدس شریف» را آماده کردیم، برای ماه محرم هم کار «با کاروان نیزه» که ترکیب بندی است در ۱۴ بند آماده می‌کنیم.

قزوه افزود: علاوه بر این کارها، حود ۲۵۰ قطعه از آرشیو انتخاب کردیم که در ویژه نامه‌ای به نام رونمایی از تولیدات انتخاباتی مرکز شعر، موسیقی و سرود در دسترس تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی قرار می‌دهیم.

وی گفت: قطعات خوبی تولید شده است مثل قطعه «پرچم» به خواندگی امید رهبران و حامد طاها، قطعه «شور اسفند» به خواندگی محمدمهدی ساوه، قطعه «جانم ایران» به خواندگی ستار سهرابی، «ایران زیبا» به خواندگی امید رهبران، «خاک نجیب» به خواندگی رضا صابری و «وطن» به خواندگی محمد معتمدی.

مدیر مرکز شعر، موسیقی و سرود رسانه ملی گفت: از آثار ماندگار آرشیوی مثل کارهای روح الله خالقی، بنان، فریدون شهبازیان و مجید انتظامی، هم کارهای خوبی انتخاب شده است.

قزوه درباره انتخاب شعر هم گفت: یک شورای شعر داریم که شعرها را انتخاب می‌کند، علاوه بر این یک شورای تولید داریم که رو تولیدات نظر می‌دهد، هر کاری که به این شورا می‌رسد، کارهایی است از کسانی که سابقه خوبی دارند، علاوه بر این ما راه را برای نسل جوان هم باز گذاشته که کارهای خوبی دارند.

همراه با آیگپ تا دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برای تعیین نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس برگزار خواهد شد و پیام‌رسان آیگپ به عنوان یک پیام‌رسان بومی همراه نامزدهای انتخاباتی و اقشار مختلف مردم در این انتخابات خواهد بود.

در راستای اجرایی کردن سیاست‌های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری و به منظور تحقق عدالت انتخاباتی و فرصت‌های برابر تبلیغاتی، آیگپ به عنوان یک پیام‌رسان‌ بومی، زیرساخت‌های لازم برای بهره‌گیری نامزدهای محترم حوزه‌های انتخابیه را از این بستر به منظور انجام فعالیت‌های تبلیغاتی فراهم کرده است.

کیومرث حاجی رحیمیان، مدیرعامل آیگپ در این خصوص اظهار داشت: پیام‌رسان آیگپ وظیفه خود می‌داند که با بهره‌گیری از نهایت امکانات و توانمندی‌های خود در ایجاد بستری مناسب برای نامزدهای حوزه‌های مختلف انتخابیه تلاش کند و مناسب‌ترین امکانات را برای اطلاع‌رسانی از برنامه‌های نامزدهای محترم در اختیار آن‌ها قرار دهد. ثبت کانال با نشان ویژه (تیک آبی)، ایجاد صفحه ویژه انتخابات، امکان پخش زنده و تبلیغات هدفمند و ارسال پیام تبلیغاتی از مهمترین خدماتی است که آیگپ می‌تواند به نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس ارائه دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: پیام‌رسان‌های ایرانی می‌توانند نقش موثری را در افزایش مشارکت‌های مردمی، فضای پرشور انتخاباتی و کاهش هزینه‌های تبلیغاتی نامزدها ایفا کنند و آیگپ به عنوان یکی از پیام‌رسان‌های ایرانی وظیفه خود می‌داند که امکانات خود را در اختیار فضای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

حاجی رحیمیان در پایان اذعان داشت: کاندیداهای محترم می‌توانند با مراجعه به صفحه ویژه انتخابات در سایت سازمان فناوری اطلاعات به نشانی ito.gov.ir/election نسبت به ثبت مشخصات خود در پیام‌رسان آیگپ اقدام کنند و به دنبال آن، کاربران این پیام‌رسان با ورود به بخش آیلند از برنامه‌ها و اخبار و اطلاعات نامزدهای حوزه انتخابیه مد نظر خود مطلع خواهند شد.

۱۰ نماینده تهران در هیچ فهرست انتخاباتی نیستند | رقابت جدی بدون اسامی مشترک

اصولگرایان نیز همانند اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم پوست‌اندازی کرده‌اند و حتی ترجیح داده‌اند برخی چهره‌های جدید را جایگزین برخی نمایندگان فعلی تهران در فهرست‌های انتخاباتی خود کنند.

حداقل ۴ فهرست انتخاباتی جدی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای رقابت‌های جمعه این هفته حضور دارند. انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان رهبری دور ششم ۱۱ اسفندماه برگزار می‌شود. شورای ائتلاف، شورای وحدت و ائتلاف مردمی ۳ فهرست انتخاباتی شاخص اصولگرایان هستند که هر کدام چهره‌های شناخته شده‌ای در خود دارند. برخی احزاب اصلاح‌طلبی نیز در قامت حمایت از فهرست صدای ملت در این دوره از انتخابات برآمده‌اند.

۳ نکته قابل توجه در فهرست انتخاباتی اصولگرایان برای تهران، پوست‌اندازی شورای ائتلاف در نمایندگان فعلی و جایگزین ساختن چهره‌های جدید بوده است. همچنین شورای وحدت اصولگرایان در این دوره با فهرست کاملا متمایز از شورای ائتلاف حاضر شده است و چهره شناخته شده‌ دیگری را سرفهرست خود قرار داده است. نکته سوم حضور جریان سیاسی نزدیک به دولت با فهرست انتخاباتی ائتلاف مردمی و اسامی متمایز است

در این دوره مصطفی آقامیرسلیم، الیاس نادران، محسن دهنوی، اقبال شاکری، ابوالفضل عمویی، بیژن نوباوه، مجتبی توانگر، فاطمه رهبر، محسن پیرهادی، روح‌الله ایزدخواه، احمد نادری، نظام‌الدین موسوی، زهره الهیان، رضا تقوی و سمیه رفیعی با سرنوشت متفاوتی در فهرست شورای ائتلاف اصولگرایان حضور ندارند. مصطفی آقامیرسلیم و رضا تقوی به علت سن بالای ۷۵ سال امکان ثبت‌نام پیدا نکردند، فاطمه رهبر با بیماری کرونا درگذشت، محسن دهنوی به دنبال برخی حاشیه‌ها از قرار گرفتن در فهرست استعفا داد، برخی چهره‌ها همچون الیاس نادران ثبت‌نام نکردند و نام برخی دیگر همچون مجتبی توانگر، بیژن نوباوه، محسن پیرهادی و نظام‌الدین موسوی در فهرست شورای ائتلاف دیده نمی شود. از اسامی حذف شده برخی در سایر فهرست‌های اصولگرایی قرار گرفتند و برخی دیگر همچون محسن پیرهادی در هیچ کدام از فهرست‌ها قرار نگرفتند.

در مجموع ۱۲ نفر از نمایندگان فعلی تهران، اسامی‌شان در فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس دوازدهم نیز قرار گرفته است: محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، فاطمه قاسم‌پور، زهره لاجوردی، اسماعیل کوثری، رضا تقی‌پور، عبدالحسین روح‌الامینی، مالک شریعتی نیاسر، محمود نبویان، علی خضریان، غلامحسین رضوانی و مهدی شریفیان.

اسامی محسن دهنوی، مجتبی توانگر، مجتبی رضاخواه، زهره الهیان، عزت‌الله اکبری تالارپشتی، فرهاد بشیری، حسین حق‌وردی، احمد رسولی‌نژاد، اقبال شاکری و ابوالفضل عمویی ۱۰ نفر از نمایندگان فعلی تهران هستند که اسامی‌شان در هیچ کدام از فهرست‌های انتخاباتی اصولگرایان برای مجلس دوازدهم دیده نمی‌شود. این اسامی در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند و اسامی‌شان در فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس دوازدهم دیده می‌شود.

واکنش ضرغامی به انتخابات مجلس و کنایه به برخی کاندیداها

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نظر خود را نسبت به حضور در انتخابات بیان کرد.

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توئیتی نوشت:

«به کسانی رأی می دهم که می شناسم، برای من به اندازه کافی نام قابل قبول هست.

آنها در چند فهرست متفاوت پراکنده اند، آن ها باید بدون فیلتر بفهمند که مردم چه می خواهند، نه اینکه با اشاره «سامانه»ها بگویند مردم چه باید بخواهند!»

۱۰ نامزد انتخابات مجلس در گرگان و آق‌قلا انصراف دادند

فرماندار گرگان با اشاره به برپایی ۳۸۲ صندوق اخذ رأی در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا شامل ۳۶۶ شعبه ثابت و ۱۶ شعبه سیار گفت: با انصراف ۱۰ نامزد و تغییر حوزه انتخابیه چند داوطلب دیگر، ۹۸ نفر برای کسب ۲ کرسی این حوزه انتخابیه با هم رقابت می‌کنند.

اسماعیل نادری روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: ۱۳۸ شعبه ثابت و ۶ شعبه سیار در گرگان، ۸۶ شعبه ثابت و سه شعبه سیار در آق‌قلا و یک شعبه ویژه اقلیت‌های مذهبی در شهر «قرق» آرای مردم را در روز ۱۱ اسفند جمع‌آوری خواهد کرد.

وی افزود: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۹۲ نفر در مرحله پیش‌ثبت‌نام، ثبت‌نام اولیه شدند که ۱۰ درصد از افراد ثبت‌نامی توسط هیات اجرایی ردصلاحیت شدند و سپس صلاحیت افراد برای بررسی به هیات نظارت رفت که در مجموع ۹۸ نفر به مرحله نهایی رقابت انتخابات مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

فرماندار گرگان با بیان اینکه ۱۵ درصد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه گرگان و آق‌قلا زن هستند، بیان کرد: ۱۷ نفر از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای مدرک دکتری و مابقی مدرک ارشد یا معادل آن را دارند.

وی گفت: تنوع قومیت، مذهب و جنسیت در بین نامزدهای حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا وجود دارد و مردم می‌تواند به راحتی کاندیدای موردنظر خود را انتخاب کنند.

نادری از ارائه آموزش‌های متعدد به عوامل اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و یادآور شد: انتخابات امسال به صورت نیمه‌الکترونیک برگزار می‌شود که در همین راستا ۵۲۰ کاربر انتخابات در حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا فعالیت می‌کنند.

تبلیغات انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از پنج‌شنبه سوم اسفند آغاز شد و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای ادامه خواهد داشت.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۲۹ نفر جمعیت با ۱۴ شهرستان دارد و دارای ۶ حوزه انتخابیه و هفت نماینده است.

حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

۵۰۰۰ نفر کار برگزاری انتخابات در رفسنجان و انار را بر عهده دارند

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار رفسنجان گفت: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری در دو شهرستان رفسنجان و انار با کمک ۵۰۰۰ نفر عوامل اجرایی انتخابات همزمان با سراسر کشور در ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد.

دکتر مجید دهقانی ششم اسفندماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این انتخابات در حال نزدیک شدن به ایستگاه پایانی است و ۱۱ اسفند شاهد حماسه‌ای از حضور حداکثری مردم خواهیم بود.

وی افزود: تبلیغات نامزدهای انتخاباتی دو شهرستان رفسنجان و انار از سوم اسفند همزمان با سراسر کشور آغاز شده و امیدواریم رقابت سالم و بدون حاشیه‌ای در این ایام شاهد باشیم.

دهقانی بیان کرد: ۲۵۵ شعبه اخذ رأی در دو شهرستان در نظر گرفته شده که از این تعداد ۲۲۱ شعبه در رفسنجان و ۳۴ شعبه هم در شهرستان انار است.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار رفسنجان اضافه کرد: بیش از ۵۰۰۰ نفر شامل نیروهای امنیتی، هیات‌های نظارت و اجرایی و محافظان صندوق‌ها به عنوان عوامل اجرایی در این شهرستان‌ها کار برگزاری انتخابات را بر عهده دارند.

برکناری یک مقام استاندار گلستان به دلیل تخلف انتخاباتی

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس از برکناری معاون فرمانداری این شهرستان به علت تخلف انتخاباتی خبر داد.

مهدی دهرویه در نشست با نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: عبدالحمید گوگلانی معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار گنبدکاووس به دلیل حمایت از یک نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه این شهرستان مرزی از سمتش برکنار شد.

وی افزود: رعایت قانون و دستورالعمل‌ تبلیغات انتخاباتی به‌خصوص رعایت اصل بی‌طرفی ازسوی مدیران ادارات و نهادها ضروری است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: حمایت یا تخریب نامزدها از سوی اشخاص حقوقی که در قانون به آن اشاره شده، جرم بوده و با متخلف بدون کوتاهی برخورد خواهد شد.

دهرویه اظهار داشت: رای مردم حق الناس است و صیانت از آن از سوی مجریان و ناظرین برگزاری انتخابات یک تکلیف قانونی و شرعی می‌باشد.

با عزل معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار گنبدکاووس، «محمدجان پاشی‌زاده» به عنوان سرپرست جدید این معاونت، معرفی شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس با اشاره به تعیین ۲۳۰ شعبه اخذ رای در انتخابات ۱۱ اسفند امسال با هماهنگی هیات‌های اجرایی و نظارت در گنبدکاووس، بیان داشت: ۲۰۳ شعبه اخذ رای در شهر و بخش مرکزی و ۲۷ شعبه نیز بخش داشلی‌برون مستقر خواهد بود.

دهرویه بابیان اینکه در انتخابات فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد ، افزود: هیچ مدیری حق حمایت یا تخریب نامزدها را ندارد و درصورت مشاهده با مدیر متخلف برخورد خواهد شد.

علی مطهری: براندازی نظام فقط «خیال» است

علی مطهری کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم در نشست انتخاباتی ستاد «صدای ملت»، اظهار کرد: من نه حزبی دارم نه چندان مصمم به فعالیت در این انتخابات بودم. حتی میلی به کاندیداتوری نداشتم، اما با اصرارها کاندیدا شدم. در ابتدا هم تصور می‌کردم ردصلاحیت می‌شوم و برای مردم هم این پیام را دارم که می‌خواستم بیایم، اما امکانش فراهم نشد.

وی افزود: حتما باید در انتخابات مشارکت کنیم. ما در شرایط ویژه هستیم. آنان که می‌گویند با شرکت نکردن در انتخابات پیام خود را به نظام برسانیم و به این طریق نظام را اصلاح کنیم را قبول ندارم.

مطهری یادآور شد: در شرایط حساس فعلی اگر میزان مشارکت مردم که برای غربی‌ها نسبت به کشوری مثل ایران که چشم همه دنیا به این کشور دوخته شده بسیار اهمیت دارد، مطمئنا منجر به این می‌شود که پای میز مذاکره نیایند یا بخواهند برای امتیازگیری بیایند، اما اگر مشارکت مردم بالا باشد ما در مذاکرات دست بالا را خواهیم داشت.

کاندیدای انتخابات مجلس یادآور شد: در عین حال با وقوع جنگ غزه ما هم به طور غیرمستقیم در جنگ هستیم. در چنین شرایطی حضور و مشارکت مردم در انتخابات قطعاً اهمیت خود را به همراه دارد. در عین حال حوادث سال گذشته را هم داشتیم و الان این بحث مطرح است که بعد از این حوادث، مشارکت به چه اندازه است؟ از این جهت هم میزان مشارکت در انتخابات اهمیت دارد.

وی افزود: باید قبول کنیم به دلیل حوادث بسیاری و قول‌هایی که داده شده و عمل نشده و در دولت‌های پی‌درپی تجربه شده، در نهایت برخی را به این نتیجه رسانده که افق روشنی در آینده خود متصور نباشند. اما ظاهر قضیه اینگونه است و این شرایط قابل حل است. به‌ویژه ترکیب مجلس می‌تواند به این امر کمک کند که توازنی در سیاست خارجی ما جهت رفع تحریم‌ها فراهم شود.

نماینده سابق مجلس اظهار کرد: اگر مجلس قوی داشته باشیم انتخاب مسئولان به شکل بهتری انجام می‌شود. بسیاری از نابسامانی‌های ما ناشی از این است که افراد درجه‌اول کنار گذاشته شده‌اند. اگر ما کشور را بدست کارشناسان بسپاریم قطعاً وضعیت بهتری خواهیم داشت.

مطهری با بیان اینکه ما نباید از اصلاح ناامید شویم، اظهار کرد: باید افرادی که عقلگرا هستند و از شعارزدگی به دور و به دنبال بهبود وضعیت زندگی مردم هستند - تا آنان احساس کنند انقلاب اسلامی برای‌شان رفاه آورده - به مجلس بیایند و این موضوع مهمی است. زمینه آغاز این کار می‌تواند از مجلس شورای اسلامی باشد تا زمینه‌ای برای اصلاحات در اقتصاد و سیاست خارجی ما بگذارد و بر انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هم تاثیرگذار باشد.

کاندیدای انتخابات مجلس گفت: ما نباید انقلاب را رها کنیم که به آسانی به دست نیامده است، کسانی که می‌گویند این نظام را کنار بزنیم و یک نظام دیگر برپا کنیم، چنین حرف‌هایی همه خیال است. براندازی یک نظام به این سادگی نیست. به این راحتی نیست که نظام را عوض کنید. باید دنبال اصلاح نظام برویم. ما نباید از انتخابات و کاندیدا شدن فرار کنیم.

درخواست مهم وزارت کشور از نامزدهای انتخابات

رئیس ستاد امنیت انتخابات و معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: فراجا مسئولیت اصلی امنیت صندوق ها را بر عهده دارد و نیروهای فراجا در این ایام آماده باش کامل هستند.

مجید میراحمدی گفت: ستادهای امنیت انتخابات با عضویت کلیه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، فراجا، سپاه، ارتش، دستگاه قضائی، صدا و سیما در سراسر کشور تشکیل شده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم رعایت قانون از سوی نامزدها و طرفداران آنها گفت که نیروهای حافظ امنیت با قانون شکنان برخورد قاطع خواهند کرد.

توجه: انتشار این مطالب مورد تأیید یا رد خبرگزاری حوزه نیست و صرفا نقل قول از رسانه‌های جمعی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha