یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه  همایش ملی صنایع خلاق  عالم ال محمد

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با اشاره به اینکه صنایع خلاق فرهنگی دارای الزاماتی است از جمله موجب پیوند صنعت و حکمت است که در این باره به آیه ۲۶۹ سوره بقره اشاره کرد و ادامه داد : یکی از الزامات صنایع خلاق فرهنگی حکمی سازی است حکمت به همان معنای که در قرآن بیان شده است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) امروز چهارشنبه ۹ اسفندماه در دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) با اشاره به تعریف صنایع خلاق و مصادیق آن اظهار داشت: صنایع خلاق در حوزه فرهنگ مانند عکس های هنری، نمایشی، نرم افزار، طراحی گرافیکی، طراحی لباس و.. حوزه صنایع خلاق فرهنگی را شکل می دهند .

وی با بیان اینکه صنایع خلاق فرهنگی دارای خلاقیت و نوآوری هستند، افزود: این صنایع دارای پشتوانه پشتیبانی، سرمایه فکری و تأثیر و اثر فرهنگی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با اشاره به اینکه صنایع خلاق فرهنگی دارای الزاماتی است از جمله موجب پیوند صنعت و حکمت است که در این باره به آیه ۲۶۹ سوره بقره اشاره کرد و ادامه داد : یکی از الزامات صنایع خلاق فرهنگی حکمی سازی است حکمت به همان معنای که در قرآن بیان شده است .

وی ادامه داد: حکمت از سنخ علم هست ، علمی گه پشت سر آن خرد نابی است ؛ این که می گوییم صنعت پشتوانه حکمت داشته باشد، راز آن این است که امروز در دنیا ما دچار بحران توهم هستیم توهم و خیالی که صنعت غرب دنبال می کند که به پوچی می رسد .

وی تصریح کرد : امروز نیازمند صنایع خلاق فرهنگی هستیم که بتوانیم با حکمت پیوند بزنیم در ایران همیشه هنر با حکمت پیوند خورده است متفکرین و شاعران ، با حکمت و هنر را آثار خود را خلق می کردند .

وی افزود: صنایع خلاق نو، پدیده و آفرینش جدیدی است که اگر با حکمت پیوند نخورد همین مسیر توهم و خیال پوچ را دنبال می کند لذا باید صنایع خلاق عینی سازی شود .

وی با بیان اینکه در صنایع خلاق تقویت بنیان های دانش بنیان ها رخ می دهد افزود: امروز باید به تقویت دانش بنیان ها بپردازیم امروز با استفاده از دانش های مختلف می توانیم به صنعت فرهنگی برسیم .

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مالکیت معنوی را بٌعد دیگر صنایع خلاق بیان کرد و ادامه داد: این مسئله متاسفانه در حوزه صنعت فراموش شده است با ثبت مالکیت معنوی و حقیقی اگر قرار باشد اثر وارد کشور بشود با ثبت و تایید خالق اثر به راحتی جابه جا نمی شود .

وی چهارمین الزام را تجاری سازی صنایع خلاق بیان کرد : هنرمندی که اثری را تولید کرده است باید از آن حمایت شود تا به تولید انبوه و سرمایه تبدیل شود تا بتواند این اثر رونق پیدا کند و لذا یکی شرایط مالکیت معنوی تجاری سازی آن است همچنین پنجمین الزام تقویت محتوا است که باید محتوا با رویکرد معارف اهل بیت (علیهم السلام) در این این صنایع ایجاد کنیم .

در پایان این مراسم از برگزیدگان طرح های برتر با حضور مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی، دانشگاهی تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha