یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
تصاویر/ اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق(حوزه)

ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق «ویژه طلاب» طی مراسمی با معرفی شاعران برگزیده به ایستگاه پایانی خود رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، شعر یکی از کهن‌ترین ابزارهای نشر معارف و ارزش‌های مذهبی است و شخصیت‌های دینی و حوزوی در جهان اسلام همواره پیوند دیرینه‌ای با شعر و ادبیات داشته‌اند. مسئله‌ای که هم در متون و آثار بزرگان حوزوی و دینی در سالیان دور مشهود بوده و هم استقبال پرشور طلاب شاعر با سرودن اشعار آیینی در سال‌های اخیر مؤید آن است.

در همین راستا، شهر مقدس قم شب گذشته و در آستانه ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر حوزه اشراق با حضور جمعی از فرهیختگان و بزرگان شعر حوزوی در سالن همایش‌های غدیر بود.

جشنواره‌ای که اولین دوره آن سال ۱۳۹۱، دومین دوره سال ۱۳۹۲، سومین دوره سال ۱۳۹۴، چهارمین دوره سال ۱۳۹۶، پنجمین دوره سال ۱۴۰۰ و ششمین دوره آن امسال یعنی ۱۴۰۲ برگزار شد.

ششمین جشنواره شعر اشراق به ایستگاه پایانی رسید + عکس

در ابتدای مراسم اختتامیه ششمین جشنواره شعر اشراق، دکتر مسعود معینی‌پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به ارائه گزارشی از جشنواره پرداخت و تاکید کرد که در این دوره از جشنواره توجه ویژه‌ای به رویدادسازی شده است.

در ادامه، استاد محمدعلی مجاهده، مهدی جهاندار، حجج اسلام زکریا اخلاقی، جواد محمدزمانی، سیدمحمدمهدی شفیعی و سیدسلمان علوی، خانم‌ها فاطمه جوشقانیان، مظفری، فاطمه معصومه شریف و آقای علی‌محمد مودب به خوانش اشعار پرداختند.

ششمین جشنواره شعر اشراق به ایستگاه پایانی رسید + عکس

افزوده شدن بخش نشان اشراق برای نخستین بار

بخش «نشان اشراق» از بخش‌های مهمی است که در این دوره از جشنواره برای نخستین بار وارد رویداد شده است. این نشان به چهره‌های تاثیرگذار شعر آیینی و انقلابی در یک دهه اخیر که با آثار و فعالیت‌های زمان‌شناسانه و متعهدانه توانسته‌اند رسالت دینی و انقلابی خود را به بهترین نحو انجام بدهند، اهدا می‌شود.

در این راستا، جشنواره شعر اشراق در آیین اختتامیه به استاد محمدعلی مجاهدی به خاطر اقدام موثر در هویت‌بخشی به شعر حوزه‌های علمیه با تألیف کتاب رواق اشراق و هویت‌بخشی به شعر آیینی و مجاهدت در آسیب‌زدایی از شعر آیینی بویژه در یک دهه‌ی اخیر و نیز به خاطر پرورش استعدادهای حوزوی در انجمن شعر محیط، نشان اشراق اهدا کرد.

مهدی جهاندار، شاعر منتخب شعرای برجسته حوزوی نیز به خاطر فعالیت دینی و انقلابیِ به‌موقع و موثر در یک دهه‌ی اخیر بویژه در شرایط فتنه،‌ نشان اشراق دریافت کرد.

ششمین جشنواره شعر اشراق به ایستگاه پایانی رسید + عکس

بخش رقابتی ششمین جشنواره شعر اشراق هم شامل شعر کلاسیک، نو، کودک و نوجوان، نوحه و سرود بود. اگرچه به گفته مسئولان، موضوع فراخوان ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق آزاد بوده ولی موضوع بخش ویژه این جشنواره به هجو دنیای مدرن اختصاص داشته است. همچنین مطروحه‌ی غزل مقام‌ معظم رهبری از دیگر بخش‌های جشنواره ششم اشراق بود.

در این دوره از جشنواره ۹۰۵ اثر از ۱۶۳ شاعر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه رسیده است که بعد از غربالگری آثار توسط دبیرخانه، بیش از ۶۰۰ اثر در دو مرحله به هیئت داوران سپرده شد تا برگزیدگان ششمین جشنواره شعر اشراق مشخص شوند.

افزوده شدن بخش رصد رویش‌ها با هدف شناسایی و تربیت استعدادهای جوان

بخش رصد رویش‌ها در ششمین جشنواره شعر اشراق برای نخستین بار به بخش‌های جشنواره اضافه شده بود که در آن آثار شاعران زیر ۲۲ سال به صورت مجزا داوری و بررسی شده‌اند تا استعدادهای جوان نیز به جامعه ادبی و حوزوی معرفی شوند.

در ادامه این مراسم، برگزیدگان و منتخبان بخش‌های مختلف ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند که برای آگاهی از اسامی آنان به این لینک مراجعه کنید.

قرائت بیانیه‌ی هیئت داوران بخش بعدی مراسم آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی شعر اشراق بود که حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی به نمایندگی از هیئت داوری آن را قرائت کرد.

براساس اعلام هیئت داوران، این دوره از جشنواره با هدف هویت‌بخشی به شعر دینی و شعر حوزه‌های علمیه در قالب کشف و پرورش و جهت‌دهی استعدادها و معرفی و تشویق استعدادهای برتر و معرفی چهره‌های حوزوی و غیرحوزوی که می‌توانند الگو و معیار باشند، برگزار شده است.

ششمین جشنواره شعر اشراق به ایستگاه پایانی رسید + عکس

وجود فاصله میان اشعار حوزوی فعلی و آنچه از طلاب توقع می‌رود

یکی از نکات مهمی که هم در سخنان معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به آن اشاره شد و هم هیئت داوران آن را مطرح کرد، این است که هرچند آثار شاعران حوزوی در مقایسه با شاعران غیرحوزوی به لحاظ صوری از قوت بسیار بالاتری برخوردار است اما تا رسیدن به فضای فرهنگی و زبانی مورد انتظار شعر حوزه فاصله دارد.

فاصله‌ای که داوران جشنواره بر این عقیده‌اند پر کردن آن از یک سو نیازمند برنامه‌ریزی مستمر برای پرورش استعدادهای جوان با ارائه‌ی بسته‌های معرفت‌آموزی است و از سوی دیگر اهتمام شاعران حوزوی به زیست و منش طلبگی و انس با سرچشمه‌های اصیل علم و معرفت و حکمت را می‌طلبد.

شایان ذکر است؛ پخش ویدئویی از استاد محمدعلی مجاهدی و مهدی جهاندار و کلیپی از مراحل برگزاری جشنواره ششم از بخش‌های دیگر مراسم اختتامیه ششمین جشنواره شعر اشراق بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha