یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ مصاحبه حجت اسلام علی درسکار مدیر آموزش مرکز تحقیقات حکومت اسلامی

حوزه/ استاد درس ولایت فقیه حوزه علمیه قم گفت: اردوی علمی و آموزشی اساتید عراقی حوزه علمیه نجف در دو مقطع مقدماتی و تکمیلی برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی درستگار، مدیر آموزش مرکز تحقیقات حکومت اسلامی و استاد اردوی علمی اردوی آموزشی اساتید حوزه علمیه نجف در شهر مقدس قم، اظهار کرد: این اردوی علمی آموزشی با حضور جمعی از فضلا و اساتید وابسته به جمعیت علمای خط‌الولایه در عراق که علاقه‌مند به بحث‌های اندیشه سیاسی مباحث مربوط به حکومت اسلامی، سوالات و شبهات پیرامون حوزه ولایت فقیه و مباحثی از این دست بودند و علاقه‌مند به گذراندن این اردوی علمی آموزشی بودند، با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف و با میزبانی و مساعدت شایسته کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به مدت ۵ روز در قم برگزار شد.

وی افزود: در این اردوی علمی مباحثی مربوط به حوزه معرفت‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی، مباحث مربوط به فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست در قالب مقطع مقدماتی توسط اساتید ممحض و زبان دان تدریس شد.

حجت الاسلام والمسلمین درستکار ادامه داد: مواردی که بیان شد، در حقیقت مباحثی مقدماتی و ضروری برای آگاهی نسبت به حوزه اندیشه سیاسی است. قطعا آشنایی با مباحث اندیشه سیاسی، خصوصا تجربه‌ای که بیش از چهار دهه از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی می‌گذرد، تجربه‌ای عینی است؛ لذا معتقدم این اردوی علمی یک اردوی علمی شایسته و تأثیرگذاری خواهد بود و از نوع مشارکت آقایان در جلسات و بحث‌ها، الحمدالله اساتیدی که دعوت شده‌اند همه مسلط به زبان عربی با گویش و لهجه خود آقایان می باشند که مورد دقت و ملاحظه قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در حال حاضر دو سطح برای حاضرین در این اردوی علمی تعیین شده است، گفت: این اردوی علمی، ‌ اردوی علمی مقدماتی و عمومی است که با بحث‌های نظری اندیشه سیاسی آشنا می‌شوند. اما اردوی علمی تخصصی که اردوی علمی اصلی می باشد در حقیقت پاسخگویی به شبهات در این حوزه است. مثلا اگر در این اردوی علمی به طور مثال آشنا می‌شوند که آیا کسب معرفت و تحصیل معرفت و شناخت برای انسان ممکن است یا نه؟ در اردوی علمی تخصصی بررسی می‌شود که کدام شناخت معتبری است؟ آیا هر کسی به یک شناختی رسید می‌تواند به آن داشته خودش عمل کند؟ یا نه حتما باید شناختی که منحصر یا برخاسته از آیات و روایات باشد، آن شناخت و معرفتی که از ناحیه خداوند و دین مبین اسلام است؟ ‌ یا اگر آن معتبر هست چرا معتبر است؟ من خودم انسان آزادی هستم، ‌ عقل دارم، ‌ اندیشه دارم، چرا به عقل خودم عمل نکنم؟ چرا به فهم و دانسته‌های خودم عمل نکنم؟ چرا حتما باید مقلد راه و روشی باشم که دین برای من عرضه کرده است؟ این را از باب مثال عرض کردم؛ لذا در اردوی علمی عمومی با مباحث نظری و کلیاتی از حوزه اندیشه سیاسی آشنا می‌شوند، اما در اردوی علمی تخصصی که اردوی علمی مسأله محور است، شبهات این عرصه مطرح و شبهات پاسخ داده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین درستکار بیان داشت: در حقیقت هدف از برگزاری این اردوی علمی ‌ها که با همراهی مرکز تحقیقات حکومت اسلامی دبیرخانه خبرگان، رایزنی فرهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی در نجف اشرف و همکاری کمیته فرهنگی آموزشی اربعین می‌باشد، تربیت استاد در حوزه معارف اسلامی است. آشنایی با مباحث تخصصی در حوزه علوم سیاسی، حقوق، مباحث عقلی و معرفتی می باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بخشی از این اردوی علمی به صورت مطالعه محور دنبال می شود یعنی به صورت فایل‌ها و کتاب‌هایی در اختیار آقایان قرار می‌گیرد که به صورت خودخوان باید آن را هم مطالعه کنند، در آخر نیز آزمونی گرفته می‌شود.

وی در خصوص برنامه های فوق العاده این اردوی علمی بیان کرد: دیدار با علما، استفاده از کرسی درس مباحث مربوط به مهدویت و پاسخ گویی به شبهات در این اردوی علمی، حضور در امکان مقدس حرم حضرت معصومه(س)، زیارت مرقد حضرت امام(ره)، حضور در تهران و مناطق زیارتی دیگر نیز برنامه ریزی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین درستکار تصریح کرد: بر اساس آماری که اعلام کرده اند این اردوهای علمی تا ۳۰۰ نفر پیش بینی شده است که از سوی جمعیت علمای خط ولایت عراق شامل اساتید حوزه علمیه نجف و دانشگاه از شهرهای مختلف نجف، ‌ بصره، دیاله، ‌ کربلا، سامرا و ... می باشند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha