یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بسیج

حوزه/ در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم بسیج که شب گذشته ۱۸ بهمن برگزار شد برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم اختتامیه این جشنواره عصر شب گذشته ۱۸ اسفند با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و با اجرای امید زندگانی و با حضور جمعی از هنرمندان همچون فرهاد قائمیان، آزیتا ترکاشوند، حدیثه تهرانی،مسعود فروتن، هوشنگ توکلی، جهانگیر الماسی، کاوه خداشناس، مهدی مددکار،علی غفاری، محسن علی اکبری، رهبر قنبری،خیرالله تقیانی پور و … در سالن همایش‌های موزه ملی ایران آغاز شد.

در ابتدای این مراسم آرش زینال خیری دبیر جشنواره ملی فیلم بسیج با تشکر از سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین و سردار حسین معروفی و جمیری رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور گفت: این جشنواره در ۲ مرحله استانی و کشوری برگزار شد که مرحله اول جشنواره در استان‌ها و آثار منتخب استان‌ها برای شرکت در بخش ملی به تهران ارسال شد و از ۶۰۶ اثر ارسالی ۱۹۶ اثر به بخش ملی راه یافتند. پس از فراخوان مرتبط با طوفان الاقصی، ۲۸ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که نشان از ظرفیت بالای هنرمندان بسیجی در خلق اثار هنری در مدت محدود دارد.امیدواریم این‌ جشنواره بتواند در آینده به صورت سالانه برگزار شود و بستری برای رشد و شکوفایی استعدادهای هنرمندان بسیجی در سراسر کشور باشد. برای من افتخار بود که به عنوان بسیجی در حیطه بسیج بتوانم کاری کنم. زحمت‌هایی توسط بسیجیان کشیده می‌شود که کارهای ما در مقابل آنها خیلی بی‌ارزش است. در سیستان و بلوچستان بسیجیان همکاری می‌کنند و در کنار مردم این استان ایستاده‌اند. تلاش سازمان بسیج هنرمندان بر افزایش کیفیت آثار در کنار رشد کمی رویدادها است.

در ادامه این نشست جواد جمیری رئیس سازمان بسیج هنرمندان ضمن خیر مقدم به نمایندگان حماس، مقاومت یمن و مقاومت اسلامی که در این مراسم حضور داشتند، عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ و بعد ازشیوع کرونا با بازیابی ساختار بسیج هنرمندان، در قالب ۱۰ انجمن تخصصی، ۱۰ رویداد سراسری و ملی برگزار کردیم که به نظر می‌رسد اکنون به ارتقا کیفیت نیاز داریم.

در ادامه سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به مواجه ملت سربلند ایران با ناملایماتی ها و اشغالگری‌ها در اعصار مختلف، گفت: فرهنگ و هنر این سرزمین عامل پیروزی بر این ناملایمتی ها و هنر و فرهنگ ایران متمایز از سایر ملت‌ها است. انقلاب اسلامی نیز انقلاب فرهنگ و هنر بود. فرهنگ و هنر ایرانی یک فرهنگ و هنر تمدن ساز است از این رو برگزاری چنین رویدادهایی بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد: به اذعان کسانی که مسائل ایران را بررسی کرده‌اند، آنچه نجات‌بخش ملت ایران در اعصار مختلف بود و توانسته از تنگناها به طور اعجاب‌انگیز عبور کند، فرهنگ و هنر این سرزمین بوده که به اذعان ایران‌شناسان، فرهنگ و هنر ایران متفاوت از دیگر کشورها است. این هنر در ایران و ملت بزرگ ایران و در وجود هنرمندان متجلی شده است.

سردار سلیمانی با بیان اینکه حافظه تاریخی ملت ایران قوی است و همه می‌دانند که چگونه ایستاد و مقاومت کرد، با درودی به سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: ملت بزرگ ایران در مقابل تهاجم‌ها روی پای خود ایستاد. اگر این تحریم‌ها نبود بخش‌های مهمی از جهان را تحت تاثیر آثار فرهنگی این ملت می‌دیدیم. برگزاری این جشنواره‌ها و رویدادها بسیار قابل اهمیت است که ظرفیت این ملت را بشناسیم.

وی افزود: کم‌توجهی و در برخی مواقع بی‌توجهی به فرهنگ و هنر باید جبران شود. برخی از رشته‌ها و هنرها مانند سینما جذابیت بالایی دارد. باید سرمایه‌گذاری، توجه و مانع‌زدایی در این مسیر شود و وظیفه بسیج هنرمندان استفاده از تمام ظرفیت ها و خدمتگذاری در این عرصه است.

سردار سلیمانی همچنین با اشاره به ایجاد مراکزی در زمینه پویانمایی توسط بسیج و سازمان بسیج هنرمندان گفت: این مراکز می‌تواند مورد بهره‌برداری مردم به‌ ویژه جوانان قرار گیرد که از این مرکز استفاده کنند که به لحاظ تجهیزات، نرم‌افزارها و ساختار، کم‌نظیرترین در حوزه تولید دیجیتال و پویانمایی هستند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین وی همچنین با بیان اینکه مرکز هنری شهرک دفاع مقدس در مرحله نهایی شدن است اظهار داشت: عملیات تکمیل این مرکز، احداث سالن‌ها و خرید تجهیزات در سال ۱۴۰۳ آغاز می شود تا در اختیار هنرمندان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان قرار گیرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفان با اشاره به حضور نمایندگان جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این مراسم درباره مظلومیت مردم غزه هم گفت: خیلی‌ها تصور می‌کنند عملیات طوفان الاقصی عملیاتی مربوط به تحولات سال جاری است و یا احیانا با نگاه کوتاه‌مدت به اقدام رژیم صهیونیستی انجام شده است و این عملیات را به طرز ناقصی تجزیه و تحلیل می‌کنند؛ در حالیکه با نگاهی عمیق می‌توان فهمید که کشورهای غربی قدرت خود را در مسیر چپاول‌گری و اشغالگری به کار بردند و چند ۱۰ میلیون نفر از مردم جهان در جنگ‌های جهانی و ۶ میلیون نفر در جنگ‌های داخلی آمریکا کشته شدند اما مردم فلسطین سال‌هاست در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده‌اند.

در بخشی از این مراسم از جمال شورجه،اصغر نقی زاده و جعفردهقان به پاس سالها تلاش در عرصه سینمای ارزشی تقدیر شد.

در ادامه این مراسم برگزیدگان پنجمین جشنواره فیلم بسیج در بخش های مختلف معرفی شدند.

جوایز بخش فیلمنامه

در بخش فیلمنامه‌نویسی، رتبه سوم شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلمنامه مرزبان به نویسندگی بهروز زارعی از استان سمنان

رتبه دوم شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلمنامه ننه علی به نویسندگی غلام حیدری از استان تهران

رتبه اول شامل تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلمنامه نذر به نویسندگی فرزاد خاقانی از استان اردبیل تعلق گرفت.

جوایز بخش نماهنگ

در بخش نماهنگ رتبه سوم شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نماهنگ کریم آباد به تهیه‌کنندگی هاشم مسعودی و مجتبی احسانی از استان خراسان رضوی

رتبه دوم شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نماهنگ امانت عشق به تهیه‌کنندگی موسسه چهار باغ هنر از استان یزد

رتبه اول شامل تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نماهنگ ایراندخت به تهیه‌کنندگی عبدالحسین میردامادی از استان قم اهدا شد.

جایزه بخش ویژه مظلومیت غزه

تندیس ویژه حاج قاسم، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نماهنگ منجی العالم به تهیه‌کنندگی محمدجواد آشتیانی از استان تهران تعلق گرفت.

جوایز بخش پویانمایی

در بخش پویانمایی هیات داوران از انیمیشن جای خالی ساخته هدیه عطائیان از استان خوزستان تقدیر کرد.

در این بخش، رتبه سوم شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به انیمیشن دوست خط خطی به کارگردانی علی جنتی از استان خراسان شمالی

رتبه دوم شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به انیمیشن رنگین کمان به کارگردانی عباس عباسی وزین از استان خراسان رضوی

رتبه اول شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به انیمیشن درخت ترش به کارگردانی اکبر تراب پور از استان همدان اعطا شد.

جایزه ویژه هیات داوران

جایزه ویژه هیات داوران، شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به دلیل اجرا و پرداخت درست به مضمون همبستگی ملی و تقدس پرچم ایران تعلق به انیمیشن پیچ تاریخی به کارگردانی میلاد محمدی از استان تهران تعلق گرفت.

جایزه بخش ویژه مظلومیت غزه شامل تندیس ویژه حاج قاسم، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به انیمیشن خونه دزد به کارگردانی حمید نخعی امرودی از استان یزد اهدا شد.

جوایز بخش مستند

در بخش مستند، هیات داوران از دو فیلم ماهر ساخته محمدسلیمی راد از استان کهگیلویه و فیلم حبیب کورش و دیگران ساخته حسین نژادموسی از استان خراسان رضوی به طور مشترک تقدیر کرد.

رتبه سوم شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم بچه های کوچه بینش به کارگردانی شبنم طارمی از استان زنجان

رتبه دوم شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم شوتی به کارگردانی محمد سلیمی راد از استان کهگیلویه و بویراحمد

رتبه اول شامل تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم استوار گنجی به کارگردانی عباس شفیعی از استان خوزستان تعلق یافت.

جایزه ویژه هیئت داوران شامل تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی در این بخش نیز به فیلم مادر به کارگردانی نعمت الله سرگلزایی از استان خراسان رضوی تعلق گرفت.

جوایز بخش داستانی

در بخش داستانی، هیات داوران از سه فیلم مادر ساخته آرمین پور محمد از استان کردستان و فیلم بادیه‌نشین ساخته عماد سلمانی از استان خوزستان و آمبولانس ساخته محسن جهانی از استان خراسان رضوی به طور مشترک تقدیر کرد.

در این بخش، رتبه سوم شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم خلوت انس به کارگردانی سیدعلی میرالهی از استان یزد

رتبه دوم شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم نشانه به کارگردانی سعید ولی زاده از استان خراسان رضوی

رتبه اول شامل تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم جبران می‌کنم به کارگردانی جمال احمدی از استان اصفهان تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیات داوران نیز در این بخش، شامل تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم صحنه به کارگردانی امیر مهندسیان از استان البرز اهدا شد.

در این بخش، تقدیر بخش ویژه مظلومیت غزه شامل دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم شورشی به کارگردانی علی سلمانی از استان خراسان رضوی وی اهدا شد.

جایزه بخش ویژه مظلومیت غزه هم شامل تندیس ویژه حاج قاسم، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم پیش از بهشت به کارگردانی احمد حیدریان از استان تهران تعلق گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha