سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: اگر طلبه به تحقیق عادت نکند، نمی‌تواند روی پای خود بایستد تحقیق به معنی آن است که طلبه جرأت داشته و مدعی باشد که خودش استدلالاً مطلب را فهمیده و مطلب را از متن بیرون کشیده و این گونه طلبه رشد ذهنی پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور در ادامه سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر گچساران در جمع طلاب اساتید و کادر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع)، اظهار داشت: باید از کسانی که برای اعتلای مکتب اسلام در حوزه‌های علمیه زحمت می‌کشند، قدردانی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه مسائل و اقتضائات جهانی در حال تغییر هستند، تصریح کرد: حوزه‌ها در این میان وظایفی دارند و ما به عنوان یک طلبه باید بدانیم که در کجای این داستان قرار داریم و چه نقشی بر عهده ما گذاشته شده است.

وی مقایسه‌ای میان سختی‌ها و مشقت‌های طلاب پیش از انقلاب با دوره کنونی کرد و گفت: بزرگان می‌دانند که در گذشته اگر طلبه‌ای می‌خواست از استان کهگیلویه و بویراحمد به حوزه علمیه برود چه مشقت‌هایی را باید تحمل می‌کرد.

رشد ذهنی طلاب با تحقیق و پژوهش شکل می‌گیرد

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه یادآور شد: در آن دوران حتی مسجد و حسینیه هم به درستی در بسیاری از شهرها وجود نداشت و برای مثال در نورآباد ممسنی و یاسوج تعداد مسجد انگشت‌شمار بود و آیت الله مدنی در دوران تبعید مسجدی در نورآباد ممسنی ساخته بود و بسیاری از نقاط را که نگاه می‌کردیم مسجد و حسینیه‌ای وجود نداشت تا اینکه حوزه علمیه‌ای وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم که طلاب در آن دوران چه انگیزه‌ای برای طلبه شدن داشتند، طلاب برای آینده خودشان آینده‌ای متصور نمی‌شدند حکومت از آنها حمایتی نمی‌کرد و اوضاع به گونه‌ای بود که تنها به توسعه دانشگاه‌ها می‌اندیشیدند و دنبال ترویج تمدن غربی بودند، بنابراین افق پیش روی حوزویان روشن نبود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه یادآور شد: اصولاً طلاب مشروعیت تحصیلی برایشان قابل تصور نبود، اما با این حال انگیزه‌ها برای آنها الهی بود هرچند مثل اکنون نظام هماهنگ شهریه هم وجود نداشت، البته مشکل دیگر این بود که مخاطبین هم به دلیل بی‌سوادی کار را برای طلاب و مبلغین دینی سخت کرده بودند.

وی تصریح کرد: با همه این سختی‌ها طلاب آن دوران به دنبال هدایت مردم ولو به تعداد اندک بودند و اینگونه نبود که به منبرهای کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر راضی نشوند، بلکه ساختن انسان برای آنها ملاک بود.

وی خاطرنشان کرد: ارزش ما طلاب دینی به این است که یک نفر هم که شده هدایت شود و انسان سازی کنیم و سربازی امام زمان(عج) را انجام دهیم و هدایتگر نسل بعدی باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه خوشبختانه بر اساس تجربه هزار ساله نوع تحصیل در حوزه‌های علمیه تغییر آنچنانی نکرده است، گفت: چه بسیار دانشگاه‌های بزرگ که از حوزه‌های علمیه الگو گرفتند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه به اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و یادآور شد: اگر طلبه به تحقیق عادت نکند، نمی‌تواند روی پای خود بایستد تحقیق به معنی آن است که طلبه جرأت داشته و مدعی باشد که خودش استدلالاً مطلب را فهمیده و مطلب را از متن بیرون کشیده و این گونه طلبه رشد ذهنی پیدا می‌کند.

وی ابراز کرد: اگر فهم طلبه رشد کرد، مطالب را به صورت عمیق می‌فهمد و ذهن او رشد می‌کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha