سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیر حوزه علمیه استان یزد

حوزه/مدیر حوزه علمیه استان یزد، با اشاره به اینکه اعتکاف با توجه به آثار آن مقدمه ای برای خودسازی است، گفت: این آیین نیکو فرصتی به انسان می دهد تا به اعمال خود بیندیشد و آن را ارزیابی و نیاز معنوی خود را برطرف کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، با اشاره به این مطلب که مراسم معنوی اعتکاف دروازه ورود به معنویت و همنشین شدن با خداست، عنوان کرد: در آیات و روایات متعدد، به امر اعتکاف اشاره شده است و دستور خداوند برای پیامبر خود حضرت ابراهیم علیه السلام در سوره بقره آیه ۱۲۵(و َعَهِدْنَا إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ) «به ابراهیم و اسماعیل تکلیف کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و راکعان و ساجدان، پاک و پاکیزه کنید»، نشان از معنویت بالای اعتکاف است.

استاد حوزه علمیه استان یزد بیان کرد: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در کنار دیگر عبادت ها، به اعتکاف توجه ویژه‌ای داشتند چنانکه آن حضرت برای انجام این مهم، بر اعتکاف ماه رمضان، به ویژه دهه آخر آن اهتمام می‌ورزید و آن را با دو حج و دو عمره برابر می‌دانست.
وی ادامه داد: چون دهه آخر ماه رمضان فرا می‌رسید، پیامبر رخت خواب خویش را جمع می‌کرد و خود را کاملاً آماده عبادت می‌ساخت و در زیر سایبانی که برای ایشان فراهم می‌شد، عبادت می‌کرد.
حجت الاسلام والمسلمین شمس هدف از اجرای اعتکاف، جدا شدن و انقطاع روح در کنار حبس جسم در ایام اعتکاف است که با تحقق این امر، علاوه بر این که جسم شخص معتکف، از دنیا و درگیری های آن جدا و فاصله
گرفته است، روح وی نیز غبار و زنگارهای خویش را می زداید و آماده لقای پروردگار خویش می شود.
چنانکه مقام معظم رهبری در این مورد می فرمایند: (اعتکاف یعنی خود را محبوس کردن در یک مکان محدود و ایجاد محدودیّت در خود. عُکوف یعنی بسته بودن؛ خود را به یک نقطه‌ای منحصر کردن، برای اینکه خلوتی در دل به‌وجود بیاید که انسان بتواند فرصت ارتباط صمیمی و خالص با خدای عالَم را پیدا کند؛ اعتکاف این است؛ یعنی عبادتی است که جنبه‌ی ریاضت دارد.)
مدیر حوزه علمیه استان یزد، با اشاره به اینکه اعتکاف با توجه به آثار آن مقدمه ای برای خودسازی است، گفت: این آیین نیکو فرصتی به انسان می دهد تا به اعمال خود بیندیشد و آن را ارزیابی و نیاز معنوی خود را برطرف کند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha