سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مقیمی

حوزه/ رئیس دانشگاه تهران در شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی قرآن و علم، بر ایجاد بستر مناسب و فضای باز برای تبیین تعامل قرآن و علم از سوی دانشمندان و محققان علوم مختلف تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر سید محمد مقیمی در شورای سیاست‌گذاری نخستین کنگره بین‌المللی قرآن و علم که ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، با ادای احترام به شهدای مدافع حرم در دمشق و مدافعان امنیت در شرق کشور، گفت: «نقش قرآن در علم»، «علم و الهام از قرآن»، «قرآن و شبهات علمی»، «قرآن و علم و فناوری‌های نوین»، «قرآن، عقلانیت و ارزش‌های اخلاقی» و «علم و حکمت قرآنی» شش محور اصلی کنگره را تشکیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر ایجاد بستر مناسب و فضای باز برای تبیین تعامل قرآن و علم از سوی دانشمندان و محققان علوم مختلف، گفت: یک محقق ممکن است بر اساس فهم خودش از قرآن و آیه‌های قرآنی، یک موضوع علمی و برخی نظریه‌ها را با آیات قرآن مورد بررسی قرار دهد، اما ممکن است در دنیای علم، آن موضوع یا مفروضه تغییر کند یا رد شود. در این میان برخی شبهه‌افکنان منتظر می‌مانند تا یک نظریه علمی که بر اساس ذوق یک دانشمند از علوم غیردینی، با یک نشانه از آیات الهی انطباق‌پذیر شده بوده است، توسط یک نظریه علمی جدیدتری باطل شود تا پس از باطل شدن آن نظریه، ابطال‌پذیری آیات الهی را نتیجه‌گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که با وجود این شبهه‌افکنی‌ها، خدشه‌ای به جایگاه قرآن وارد نشود. ما معتقد هستیم فهم بشر از قرآن است که در آن دوره زمانی می‌تواند به کار بشر بیاید. با وجود اینکه ممکن است علم تغییراتی کند، باید این فضا را ایجاد کنیم که اساتید نوآوری‌هایی داشته باشند و اجازه دهیم فهم خود را از قرآن تبیین کنند. ممکن است یک دانشمند و اندیشمندی پیدا شود و فهم خود را راجع به نظریاتی که درباره طبیعت مطرح است از قرآن بیان کند و بعد از مدتی همان نظریه علمی تغییراتی پیدا کند. باید مراقب باشیم که این تغییر نظریه علمی نتواند بر روی اصل قرآن خدشه‌ای وارد کند؛ فلذا این تطبیق‌پذیری بایستی با احتیاط فراوانی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پیش‌نشست‌های این کنگره از شش ماه قبل در دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شده است، گفت: آخرین پیش‌نشست کنگره در اسفندماه به میزبانی دانشگاه تهران و با حضور قرآن‌پژوهان و شخصیت‌های علمی از تخصص‌های مختلف برگزار شد و پیش‌نشست‌های دیگری نیز در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران خواهیم داشت.

وی همچنین با تأکید بر نهایی کردن دعوت از اساتید بین‌المللی در حوزه قرآن و علم برای سخنرانی حضوری و مجازی در مراسم افتتاحیه و اختتامیه و نشست‌های تخصصی کنگره، به همکاری مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در برگزاری رویدادهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت‌های بین‌المللی مشترکی را رقم زده‌اند که یک نمونه آن برگزاری جشنواره بین‌الملل مشترک بین دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha