سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مهدی گلشنی

حوزه/ عضو شورای سیاست‌گذاری کنگره بین‌المللی قرآن و علم گفت: قرآن می تواند نقش کلیدی در هدایت‌های کلی علم در دنیای امروز داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر مهدی گلشنی طی سخنانی در جلسه شورای سیاست گذاری کنگره بین‌المللی قرآن و علم که در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه علم روز متغیر است و نکته‌ای که بزرگان علم می‌گویند این است که علم روز متغیر است و هیچ وقت هم حرف آخر را نمی‌زند، گفت: نکته مهمی که کشور ما از آن غافل است تغییر وضعیت دین و فلسفه در سطح سرآمدان در جهان غرب است.

وی افزود: اصلاً فلسفه در سطح دانشکده‌های فیزیک مطرح نبود اما اکنون فیزیکدان تراز اول دارد حرف فلسفه را می‌زند و کیهان‌شناس تراز اول می‌گوید الهیات باید چتر الهیات بر سر علم باشد. بنابراین وضعیت بسیار تغییر کرده است و بسیاری از سرآمدان علوم، دلایل شکوفایی تمدن اسلامی را ناظر بر نقش محوری قرآن می‌دانند.

گلشنی همچنین گفت: نقش واقعی علم در هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی و غیره، حرفی است که علمای مهم علوم و زیست‌شناسان تراز اول دارند از آن صحبت می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم این کنگره در جمع‌بندی پیشنهاد کند که جریان علم در کشور ما و جهان اسلام چگونه باشد.

وی خاطرنشان کرد: قرآن می‌تواند نقش کلیدی در هدایت‌های کلی علم در دنیای امروز داشته باشد و این را الآن غربی‌ها فهمیده و خیلی از آراءشان به جهان اسلام نزدیک شده است. الآن فلسفه‌ای که در میان فلاسفه تراز اول غرب مطرح است خیلی نزدیک به فلسفه اسلامی شده است ولی این در داخل کشور ما انعکاسی ندارد. در این کنگره باید این پیام را داشته باشیم که اینجا هم حرف‌های تازه‌ای است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha