پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
آینده پژوهی

نشست علمی آینده پژوهی و فرهنگ با موضوع «آینده و وظایف حوزه های علمیه»، با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی، در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر عبدالرحیم پدرام، از اساتید دانشگاه، امروزدر این نشست علمی که از سوی انجمن مهدویت حوزه علمیه قم و با همکاری پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در سخنانی گفت: آینده پژوهی از مهمترین وظایف حوزه های علمیه است.

وی با اشاره به لزوم توجه به آینده پژوهی، تصریح کرد: زیرساخت های آینده پژوهی فرهنگ در کشور وجود دارد که باید مورد بررسی قرارگیرند .

پدرام با بیان این که تغییرات در جامعه امروز بسیار محسوس است، ابراز داشت: باید نگاه وحدت گرایانه به آینده پژوهی به عنوان یک هویت یکپارچه داشته باشیم  .

این محقق و پژوهشگر آینده پژوهی ادامه داد: امروزدر دنیا رقابت فرهنگی وجود دارد و اگر بخواهیم جایگاه خودمان در آینده فرهنگی جهان پیش ببریم، باید به مسئله آینده پژوهی توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی با اشاره به این که آینده پژوهی، پیش بینی و تحلیل آینده نیست، بلکه تجویز گذشته به آینده است، یادآور شد: امروزه هوش مصنوعی تسلط خود را برآینده ایجاد کرده است.

تدوین برنامه راهبردی آینده پژوهی

حجت الاسلام رحیم کارگر، از کارشناسان مهدویت نیز در این نشست با اشاره به این که آینده پژوهی، علم مدیریت آینده است، گفت: قبل از آن که دیگران برای ما آینده ای بسازند، ما باید آیند ه خود را بسازیم، لذا باید برنامه های راهبردی در این زمینه داشته باشیم .

وی تصریح  کرد: متاسفانه برخورد مجامع علمی کشور با مسئله آینده پژوهی، منفعلانه بوده، در حالی که برخورد ما باید پیش دستانه باشد.

حجت الاسلام کارگر با تاکید بر این که نباید نسبت به توسعه علوم واکنش منفی داشت، ابراز داشت: آینده پژوهی کمک  کند تا واکنش های درست و فعال را قبال ورودی های علوم جدید داشته باشیم.

انتهای پیام 16/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha