شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

همایش «جریان‌شناسی جنبش‌های فمنیستی» به همت معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی در سالن همایش‌های این دفتر برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد مسئول مرکز تحقیقات و مطالعات زنان حوزه علمیه قم گفت:گرایشی به نام فمنیست اسلامی پدیده‌ای متناقض نماست.

وی افزود: مبنای فمنیست اسلامی تعبد به عقل است و با اسلام به معنای تعبد به وحی سازگاری ندارد.

این نویسنده حوزوی انواع گرایش‌های فمنیستی موجود و سیر تکامل آنها را برشمرد و در خصوص فمنیست دینی در ایران اظهار داشت: شکل‌گیری این گرایش در ایران حاصل فعالیت طیفی از زنان سلطنت‌طلب و جریان چپ است که با اغراض سیاسی و جهت نفوذ در طبقه روشنفکر زنان اسلامی فعالیت‌های دراز‌مدت فرهنگی را با شعار دفاع از آزادی زنان برنامه‌ریزی کردند.

وی تصریح کرد : جریان سیاسی و فرهنگی فمنیستی در نیمه دهه60 به بعد موفق به جذب تعدادی از زنان با سابقه انقلابی و متدین که در تعارض سنّت و تجدد به بحران رسیده بودند شد با این ادعا که دین ثابت، قابلیت اداره تحولات اجتماعی را ندارد،  موضوعات بازخوانی متون دینی و ارائه تفسیر جدید از دین متناسب با تحولات اجتماعی را مطرح کردند.

وی اعطای جایزه صلح به زنان ایرانی و ایده کمپین یک میلیون امضاء را در راستای اهداف گرایش فمنیست اسلامی عنوان کرد و افزود : گرایش فوق در حال حاضر با اعتقاد به این مطلب که برای تحولات اجتماعی باید ارتباط خود را با نخبگان به سوی توده‌ها برد، از مدل محفلی به مدل شبکه‌ای تغییر شکل داده تا نیازی به ساختار تشکیلاتی نداشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد پیوند جنبش زنان با جنبش‌های دانشجویی و قومی را به عنوان اهداف آینده  این گرایش معرفی کرد و گفت: حامیان این گرایش معتقدند که چنانچه فرد سالاری در حوزه اجتماعی با چالش مواجه شود زمینه برای چالش در حوزه اجتماعی نیز فراهم می‌گردد لذا در تلاشند تا مسائل صنفی را بهانه‌ای جهت ایجاد معارضه کرده؛ از پتانسیل حوزه زنان با روکش اجتماعی در جهت بر هم زدن امنیت ملّی استفاده کنند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha