یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

جمعی از طلاب و روحانیون تبلیغی با ابتکاری نو در قالب طرح کاروان حسینی و بهره‌گیری از شیوه‌های سنتی و نوین معارف اسلامی را در برخی استان‌ها به اجرا گذاشتند.

مدیر موسسه پیک هدایت در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، با اشاره به طرح کاروان حسینی و حدیث شریف: ( انَّ رسولَ الله) طبیبُ دوارُ بطبه اظهارداشت: در این طرح، طلاب، فضلا و مبلغین حوزه علمیه با تشکیل گروه‌های دو  نفره تبلیغی و تحصیلی به صورت مجرد یا خانوادگی در قالب یک کاروان مجهز می‌توانند نقش موثرتری در عرصه تبلیغ معارف دینی ایفا نمایند و علاوه بر حفظ سنت‌ها از شیوه‌های نوین تبلیغی استفاده کنند.

حجت‌الاسلام باقریان افزود: اعضای موسسه مردمی پیک هدایت تعدادی از طلاب و مبلغین دینی می‌باشند که با توجه به وجود مشکلاتی در عرصه تبلیغ: همچون موانع حضور روحانی در مناطق محروم، پارک‌ها، اماکن متبرکه، محیط‌های تمرکز جمعیت، و احیانا هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی ، طرحی را ارائه دادند و در آن با تهیه یک خانه عالم سیار به مساحت 6 متر مربع و حمل آن با وسیله نقلیه به این مناطق، امکان حضور طولانی مدت و آسان مبلغین، در این مناطق فراهم شود.

این مبلغ حوزه علمیه گفت: این کاروان به امکانات تبلیغی و تحصیلی همچون کتابخانه و سی‌دی امانی‌،  امکانات کلاس‌داری مانند تخته وایت‌برد، نمایشگاه مختصر شهدا، سیستم بلوتوث و پیامک، رایانه و امکانات صوتی و تصویری، مانند: بلند گوی دستی و سایر اقلام فرهنگی و تبلیغی مجهز شده که در اختیار یک گروه تبلیغی قرار می‌گیرد تا به صورت سیار در مناطق محروم، مناطق عشایری، پارک‌ها، بوستان‌ها و هر جایی که نیاز به حضور مبلغ باشد، حاضر شوند و تبلیغ دین در همه نقاط کشور گسترش ‌یابد.

مدیر موسسه پیک هدایت فواید استفاده از این کاروان‌ها را برشمرد و عنوان نمود: ادامه درس و مباحثه علمی توسط گروه تبلیغی،‌ امکان همراه بردن وسایل مورد نیاز تبلیغی، حضور بلند مدت و آشنایی طلاب با مردم مناطق محروم، امکان ارائه طرح‌های مختلف تبلیغی همچون کلاسداری و پرده خوانی، پخش فیلم و اقامه نماز جماعت، جلسات مشاوره و پاسخ به شبهات و پخش اقلام فرهنگی و … از فواید این طرح است.

وی تصریح کرد: تهیه این کاروان‌ها از سوی مدارس علمیه و اعزام گروه‌های تبلیغی به همراه اساتید مجرب، در گسترش تبلیغ دین بسیار موثر است و در سفر‌های آزمایشی که از سوی این موسسه صورت گرفته، استقبال مردم از این ایده چشم‌گیر بوده است.

حجت‌الاسلام باقریان با اشاره به هزینه‌های ساخت این خانه‌های عالم سیار ،گفت: اکثر هزینه‌های این سفرها به صورت مردمی و کمک افراد خیر تامین شده است و معاونت تبلیغ حوزه به مبلغین در این عرصه حکم تبلیغی اعطا می‌کند.

مدیر موسسه پیک هدایت گفت: سفر‌های تبلیغی در قالب این طرح، از یک سال پیش در روستاهای محروم کرمان، قم ، خراسان رضوی، مازندران، گیلان، سبزوار و قزوین انجام شده و نتایج خوبی به همراه داشته است.

وی بیان داشت: هزینه تمام شده این کاروان‌ها تقریبا 5 میلیون تومان است که توسط یکی از تولید کنندگان داخل استان قم با ارزان ترین قیمت به صورت مدل ثابت عرضه می‌شود و آمادگی دارد با اخذ تقاضا از سوی گروه‌های تبلیغی، اقدام به ساخت این کاروان نماید.

حجت‌الاسلام باقریان ادامه داد: در موسسه پیک هدایت تاکنون بیش از 200 عضو ثبت نام کرده‌اند و ظرفیت ثبت نام تکمیل گردیده است، لذا طلاب، فضلا و مبلغین علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به وبلاگ این موسسه به نشانی:‌www.peikehedayat.blogfa.com   از تجارب و ایده‌های تبلیغی در راستای مدیریت این گونه طرح‌ها بهره‌مند شده و با معرفی به کارخانه ساخت این کاروان‌ها در جهت تهیه آن اقدام کنند و سفرهای تبلیغی خود را آغاز نمایند. 

این مبلغ حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: باید فرهنگ خانه‌های عالم سیار در جامعه گسترش یابد و مردم با وظایف این کاروان‌ها آشنا شده و متناسب با ظرفیت این گروه‌ها، تقاضا و انتظار داشته باشند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha