دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024

کم فروشی تنها در اجناس و ارزاقی که با پیمانه فروخته می‌شود، نیست، بلکه انسان هر مسئولیتی داشته باشد و در اجرای وظایف کم بگذارد، کم فروشی است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بعد از ظهر امروز در سلسله مباحث تفسیر خود در  حرم حضرت معصومه‌(س) به سرنوشت قوم حضرت شعیب‌(ع) و مفاسد اقتصادی آنان پرداخته و گفتند: دنیای امروز از نظر فرهنگ و سیاست فاسد شده، چرا که کسب دلار به آخرین هدف تبدیل شده است.

ایشان افزودند: از زمانی که آمریکا و ناتو پا به افغانستان گذاشته‌اند، کشت تریاک چندین برابر شده، چون در آمد دارد و فرماندهان و مسئولان آنان از آن استفاده می‌کنند.

* فساد اقتصادی، فساد خانوادگی و سیاسی را در پی دارد

معظم‌له، در آمد از راه حلال را مورد تاکید قرار داده و با اشاره به آیات قرآن، بیان داشتند: انسان بايد مفاسد اقتصادی را کنار بگذارد و برکت را از خدا بخواهد، زیرا مفاسد اقتصادی باعث می‌شود، مفاسد فرهنگی به وجود بیاید و آن نیز موجب فساد خانوادگی و سیاسی در جامعه می‌شود.

* کم فروشی تنها در اجناس و ارزاق نیست

این مرجع تقلید کم فروشی را از گناهان کبیره بر شمردند و اظهار داشتند: کم فروشی تنها در اجناس و ارزاقی که با پیمانه فروخته می‌شود، نیست، بلکه انسان هر مسئولیتی داشته باشد و در اجرای وظایف کم بگذارد، کم فروشی است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تفسیر آیه «بقیه‌الله خیر لکم» اشاره کرده و اظهار داشتند: بقیة‌الله معنای گسترده‌ و جنبه الهی دارد؛ به طوري كه زمانی که حضرت مهدی‌(عج) ظهور می‌کند، اولین جمله‌ای که می‌فرماید «بقیه‌الله خیر لکم» است و همه مردم به آن حضرت می‌گویند «السلام علیک یا بقیه‌الله فی‌الارض».

معظم‌له با بیان این که حضرت شعیب قوم خود را به اصلاح مفاسد اقتصادی و عدم  بت پرستی دعوت كردند، گفتند: آن حضرت هیچ وقت قوم خود را مجبور نکرد، بلکه گفت؛ اصلاح فساد اقتصادی به صلاح شماست و من به شما راه را نشان می‌دهم.

* دعوت پیامبران با اجبار نبوده است

این مرجع تقلید با اشاره به این که دعوت پیامبران هرگز با اجبار نبوده، بلکه منطق و استدلال بوده است، پس جنگ‌های اسلام برای چه بود، تصریح کردند: قرآن به صراحت می‌گوید جنگ‌ها دفاعی بوده؛ زیرا قرآن تاکید دارد که اگر با شما به صلح و دوستی همزیستی کردند حق ندارید با آنها جنگ کنید، اما اگر حاضر به صلح نشده و به شما حمله کردند، آنها را بگیرید و بکشید.

* آیا اسلام به زور وارد ایران شد؟

معظم‌له با طرح این سوال که کدام عقل و خرد می‌گوید که اگر خواستند شمشیر بکشند، تسلیم شوید، اظهار داشتند: کسانی که می‌گویند اسلام به ایران حمله کرد این دروغ است، آمدن اسلام به ایران برای تبلیغ معارف اسلامی بود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزودند: زمانی که اسلام وارد ایران شد، هنوز آتشکده‌ها در نقاط مختلف روشن بود و آنها را خاموش نکرد، اما ایرانی‌ها باهوش بودند و دیدند آتش‌پرستی صحیح نیست آنها را کنار گذاشته و خاموش کردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha