پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
سیدی ثانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه تبریز گفت: بسیاری از مشکلات جامعه مانند کم فروشی ها، قاچاق و ناهنجاری های اجتماعی ریشه در بی تقوایی و فاصله گرفتن از معنویات و آموزه های اسلامی دارد.

حجت الاسلام سیدی ثانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تبریز، با اشاره به آیه 183 سوره مبارکه بقره در قرآن کریم که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ/اى كسانى كه ايمان آورده ايد روزه بر شما واجب شده همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود، شايد با تقوا شويد.»، گفت: قرآن کریم تقوا را از برکات و فلسفه های مهم روزه داری در ماه مبارک رمضان ذکر می کند و تقوا یعنی ترک معصیت و انجام واجبات الهی.

وی افزود: ترک معصیت و رسیدن به کمال، هدف آفرینش انسان است و همواره مورد تاکید پیشوایان دینی بوده و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، خصوصا در ماه مبارک رمضان که ماه خدا و ماه بندگی و اطاعت است.

استاد حوزه علمیه تبریز اضافه کرد: اسلام تمام امتیازات قومی و قبیله ای را رد کرده و تقوا و پرهیزگاری را بزرگترین امتیاز برای فرد مومن می داند.

وی با بیان این که تقوا به معنی اطاعت محض و بندگی خداوند متعال است و باید در همه مکان ها و زمان ها و تحت هر شرایطی رعایت گردد، تصریح کرد: در صورتی که انسان به فرامین الهی عمل نماید، ابواب رحمت الهی به سوی او باز خواهد شد و در دنیا و آخرت از رضوان الهی برخوردار خواهد شد.

حجت الاسلام سیدی ثانی ادامه داد: انسان با تقوا، کسی را نمی رنجاند، نسبت به کسی سوء ظن نمی کند، از کسی غیبت نمی کند، لقمه حرام نمی خورد، حق کسی را پایمال نمی کند، حرف بی سند نمی زند، وظیفه خود را می شناسد و بدان پایبند است و به طور کلی هیچ کس از او آسیب و ضرری نمی بیند، چرا که یکی از لوازمات تقوا رعایت حق الناس و برخورد رحیمانه با مسلمانان است.

وی افزود: علت بسیاری از مشکلات جامعه ریشه در بی تقوایی و فاصله گرفتن از معنویات و آموزه های اسلامی دارد. مثلا کم فروشی ها، قاچاق ها، ناهنجاری های اجتماعی و سایر موارد، همگی به خاطر بی تقوایی صورت می گیرد.

استاد حوزه علمیه تبریز با بیان اینکه تقوا بالاترین اعمال در ماه مبارک رمضان است، گفت: خوب است، طلاب و روحانیون گرامی این مسئله را همواره در منابر و سخنرانی های خود، گوشزد نمایند تا برخی از اصل غافل نشوند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha