یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

چهاردهمین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با موضوع «بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی»، امروزبا حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه در تالار گفتگوی دانشگاه مفید برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام سید جواد وَرَعی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و در این نشست علمی حجت الاسلام سید جواد وَرَعی، در سخنانی با موضوع «اصل و قاعده در روابط دولت اسلامی با دول غیر اسلامی از نقطه نظر فقهی»، اظهار داشت: شاید تلقی رایج از برداشت علمای دین اسلام این باشد که اصل و قاعده در روابط دولت اسلامی و غیر اسلامی، جنگ و جهاد است و استنادشان هم به آیه ای از قرآن کریم است، اما در مقابل، برخی دیگر از علما نیز که استنادشان به آیات و روایات است به این نتیجه رسیده اند که در روابط خارجی دولت اسلامی، اصل رابطه مسالمت آمیز و صلح است.

وی افزود: با بررسی های انجام شده به این نتیجه می رسیم که نظریه اول، قابل دفاع نیست و نظریه دوم معقول تر به نظر می رسد، چرا که تمام آیات قرآن کریم که استناد به جنگ و جهاد کرده است، به صرف یک سبب و علتی بیان شده است و بیشتر ناظر به کسانی است که در میان مسلمانان توطئه می کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گفت: آیات 191 تا 195 سوره بقره و آیه 38 از سوره انفال، عنوان می کند که جنگ برای رهایی مسلمانان از ظلم و ستم و برقراری امنیت برای مسلمانان است و این آیات نشان می دهد که جهاد مسلمانان، به دلیل نیاز دارد، اما صلح نیاز به دلیل ندارد؛

وی با بیان آیاتی در باره صلح و زندگی مسالمت آمیز، گفت: در آیات سوره ممتحنه عنوان شده است که خداوند شما را از زندگی مسالمت آمیز، با غیر مسلمانانی که بر شما ظلم و ستم نمی کنند و سر جنگ با شما نفی نمی کند.

حجت الاسلام وَرَعی افزود: بنابراین همین یک آیه کافی است تا بگوییم که اصل در روابط خارجی دولت های اسلامی، صلح و زندگی مسالمت آمیز است.

وی ادامه داد: در مقایسه نظریه اصالت صلح و اصالت جنگ و جهاد در روابط خارجی دولت های اسلامی، ادله موجود، اصل بودن نظریه صلح و استثناء بودن نظریه جنگ و جهاد را اثبات می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: ما مسائل زیادی داریم که وقتی فقهای ما به آن رسیدند، سکوت پیشه کرده اند و گفته اند نیاز نیست که ما یک حکم ثابتی درباره آن بدهیم، چرا که در گذر زمان حکم آن ها تغییر می کند.

حجت الاسلام وَرَعی اضافه کرد: نظریه اصل در روابط خارجی دولت های اسلامی نیز شاید از این مقوله باشد

این استاد دانشگاه، اضافه کرد: دو قسم کلی از مصلحت وجود دارد که یکی از آن ها مبنای ثابت شرع است مانند احکام ثابتی که خداوند فرموده و دوم مصالح واقعیه است یعنی بنا بر شرایط زمانی و مکانی می تواند متفاوت باشد.

در ادامه این نشست علمی، دکتر جواد منصوری معاون مرکز اسناد بین الملل در سخنانی با موضوع «اصل و قاعده در حقوق و اسناد بین الملل»، به بررسی تاریخی روی آوری دولت ها به بحث تعیین چگونگی روابط خارجی و همچنین تحولاتی که از آغاز به این بحث در جهان و به ویژه در جهان اسلام و دولت های اسلامی به وجود آمده است، پرداخت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha