دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024

عضو پارلمان افغانستان گفت: تا زمانی که اعتماد ملی و عدالت اجتماعی در افغانستان به وجود نیاید، نمی‌توان انتظار ایجاد وحدت ملی داشت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، دکتر مهدوی در هم‌اندیشی مولفه‌های همبستگی ملی در افغانستان که امروز در تالار قدس مجمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند شهید عبد العلی مزاری گفت: شهید مزاری همراه با سایر رهبران سیاسی افغانستان به دنبال مبارزه با تجاوز شوروی و سرنگونی آن و استقرار حکومت اسلامی در افغانستان بود.

وی ادامه داد:‌ آنچه این شهید بزرگوار را نسبت به سایر رهبران سیاسی افغانستان متمایز می‌کند، این بود که او در کنار کارهای سیاسی، مشکل اصلی افغانستان که نبود عدالت اجتماعی و اعتماد ملی است را فهمیده بود.

عضو پارلمان افغانستان با اشاره به این که در تمامی سخنان این رهبر شهید، وحدت ملی، منوط به تحول و ایجاد ملت افغانستان بود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مردم افغانستان گردهم نیایند و تاریخ این کشور را بازنگری نکنند و اشتباهاتی که به اقلیت‌های دینی و اجتماعی روا شده را جبران ننمایند، نمی‌توان شاهد وحدت ملی بود.

* عدالت اجتماعی، حلقه گم شده در سیاست افغانستان

وی، عدالت اجتماعی را حلقه گم شده در تعاملات سیاسی افغانستان معرفی کرده و گفت: اگر این مهم در نظر سیاست‌مداران مورد توجه قرار می‌گرفت، امروز اوضاع افغانستان این گونه نبود.

مهدوی ادامه داد: بسیاری از رهبران سیاسی در افغانستان بانام دین،‌ آسیب‌هایی بیشتر از دشمنان به دین و فرهنگ مردم زدند و با بی توجهی به اقلیت‌های دینی و اجتماعی،‌ مانع شکل‌گیری وحدت ملی شدند.

وی، اندیشه‌های طالبان در افغانستان را خطرناک‌ترین اندیشه‌ها معرفی دانسته و افزود: در این حکومت، چهره افغانستان را چهره‌ای سنتی و عقب‌مانده به جهانیان معرفی کرد و بیشترین ضربه‌ها را به اسلامی و فرهنگ این کشور وارد آورد.

عضو پارلمان افغانستان ادامه داد: پس از برکناری طالبان در افغانستان مردم این کشور متوجه شدند که می‌توانند در فضای سیاسی ارزش‌های انسانی را حفظ و اعتماد ملی و وحدت ملی داشته باشند، ولی امروز با توجه به تحولات سیاسی اخیر، این خطر احساس می‌شود که افغانستان دوباره به گذشته خود باز گردد.

وی در پایان افزود: امید است که با توجه به تدوین قانون اساسی افغانستان و برگزاری انتخابات در این کشور، بتوانیم مسیر حرکت تاریخی افغانستان را تغییر دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha