پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 253067
۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۷

مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان، در ارائه روش‌های بنیادین مقابله با بدحجابی، خانواده آموزش و پرورش و صدا و سیما را مثلث مبارزه با بدحجابی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن راستگو در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، یکی از ویژگی‌ کشورهای اسلامی و شرقی را اصالت خانواده معرفی و اظهار داشت: در این کشورها کودک در محیط صمیمی خانواده رشد می‌کند.

* نقش خانواده

این استاد حوزه گفت: اگر خانواده بتواند پایه‌های درست تربیتی را از همان کودکی ایجاد نماید، بسیاری از معضلات و مشکلات که می‌تواند گریبان‌گیر نسل آینده شود،‌ برطرف گردد.

مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان گفت: اگر خانواده بتواند پایه‌های درست تربیتی را از همان کودکی ایجاد نماید،‌ بسیاری از معضلات و مشکلات چون بدحجابی در جامعه برطرف می‌شود.

وی عفاف و حجاب را یکی از امور ضروری که از کودکی باید به آن پرداخته شود، معرفی و ادامه داد: ‌یکی از مهم‌ترین راه‌های تربیتی در عرصه عفاف و حجاب، پاکی درون است که روش الگویی، مهم‌ترین کمک را در این عرصه تربیتی ایفا می‌کند.

مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان ادامه داد:‌ در این روش مادر، پدر، خواهر و برادر در مرحله نخست مهم‌‌ترین الگوی رفتاری برای کودکان هستند و بستگان، همسایگان و دوستان در حلقه‌های بعدی الگویی قرار دارند.

وی با بیان این که اگر کودک در حلقه نخست، تربیتی درست  و کاملی نسبت به عفاف  و حجاب داشته باشد، بسیاری از اقدامات تربیتی در آینده لازم نیست گفت: مادر، خانواده و اقوام بهترین الگو برای دختران هستند و برای تثبیت این آموزه‌ها، استفاده از وسایل کمک‌ آموزشی چون قصه، نقاشی، کاردستی، فیلم و کارتون و.... می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

* آموزش و پرورش

این روحانی فعال در عرصه تربیت کودکان با اشاره به نقش آموزش و پرورش در نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب، در میان دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با برنامه‌ریزی‌های تربیتی می‌تواند مقوله حجاب را از مدارس ابتدایی آغاز و با آنهایی که نسبت به این مسئله کوتاهی می‌کند، بدون این که شخصیت دانش‌آموزان تخریب شود، با زبانی نرم دانش‌آموزان را به این اصل مهم پایبند کند.

مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان اضافه کرد‌: اگر آموزش و پرورش بخواهد با اجبار دانش‌آموزان را به عفاف و حجاب دعوت کند،‌ تأثیر منفی در آنها می‌گذارد.

* صدا و سیما

وی همچنین نقش صدا و سیما در این  عرصه را مورد توجه قرار داد و گفت: صدا و سیما باید در پخش فیلم‌های خارجی دقت کند تا کودکان الگوی نامناسبی برای خود انتخاب نکنند؛ این دقت باید در برنامه‌های تولید  داخل نیز وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو با ابراز تأسف از معرفی افراد محجبه در فیلم‌ها به عنوان شخصیت‌های سطح پایین جامعه گفت:‌ در برخی آثار، یک خانم متمدن،‌ منضبط و دانشمند بدون چادر معرفی می‌شود و یک خانم بی نظم و... را چادری نشان می‌دهند که این کار آثار تخریبی فراوان را در عرصه عفاف و حجاب دارد.

وی همچنین به اهمیت لقمه حلال و فضای تربیتی کودکان در تربیت آنها اشاره و تصریح کرد: لقمه حرام، شرکت در مجلس لهو و لعب، موجب نابسامانی روانی و معنوی کودکان می‌شود و بنیان اعتقادی و معرفتی انسان را تخریب  می‌کند.

مدیر مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان در ادامه افزود: البته در مقابله با بدحجابی باید به فکر برطرف کردن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز بود، اگر این‌ها برطرف شود، این مشکل نیز به خودی خود برطرف می‌شود و  بسیاری از معضلات اجتماعی را از بین می‌برد.

* مؤمنان و دلسوزان وارد عرصه شوند

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های نیروی انتظامی در مبارزه با بدحجابی، با بیان این که نیروی  انتظامی به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار مبارزه با این مسئله باشد،‌ گفت: نیروی انتظامی یک قوه قهریه است که نمی‌تواند بدحجابی را از جامعه بردارد، در این شرایط مؤمنان باید وارد این عرصه شده و با نصیحت‌های دلسوزانه و زبانی ملایم، به دنبال برطرف کردن این معضل اجتماعی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین راستگو با بیان این که، مقابله با خانم‌های بدحجاب باید توسط بانوان صورت گیرد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر بدحجابان، باید توسط بانوانی که در زمنیه روانشناسی آگاهی دارند انجام شود و این کار با صبر و حوصله ادامه یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha