پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفتند: اگر در فضایل بی انتهای امیرالمؤمنین(ع) تنها همین آیه مباهله بود، برای فضیلت او کافی بود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له بعد از ظهر امروز در ادامه درس تفسیر خود در بررسی زندگی حضرت نوح(ع) در قرآن به نفرین کردن نوح نبی(ع) بر قوم خود اشاره کردند و گفتند:‌ نوح پیامبر(ع) مدت‌ها قومش را دعوت کرد ولی قوم به او گفتند: قَالُوا يَا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ (هود آیه ٣٢)؛ ای نوح این همه تبلیغ نکن، آیا خسته نشدی، اگر راست می‌گویی بگو عذاب نازل شود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بااشاره به تهدید قوم نوح نسبت به این پیامبر الهی(ع) با قرائت آیه «قَالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يَا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ» (شعراء ١١٦) بیان داشتند: قوم نوح گفتند که  اگر از کار خود دست برنداری، سنگ‌سازت می‌کنیم.

ایشان همچنین با قرائت آیات 24 و 25 سوره نوح: وَقَدْ أَضَلُّوا كَثِيرًا وَلا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلا ضَلالا (٢٤)مِمَّا خَطِيئَاتِهِمْ أُغْرِقُوا فَأُدْخِلُوا نَارًا فَلَمْ يَجِدُوا لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْصَارًا (٢٥) بیان داشتند: نوح به خداوند می‌گوید که ای کاش این‌ها فقط خودشان در گمراهی بودند، آنها عده زیادی را نیز گمراه می‌کنند. خدایا این‌ها قابل هدایت نیستند پس حالا که اصرار دارند در پرتگاه بیافتند، گمراه‌ترشان کن و عقلشان را نیز بگیر.

این مرجع تقلید ادامه دادند: در ادامه آیات، حضرت نوح به خدا می‌گوید که «وَقَالَ نُوحٌ رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الأرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا (٢٦)إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلا يَلِدُوا إِلا فَاجِرًا كَفَّارًا(٢٧)»؛ خدایا یک نفر از این کافران را زنده نگذار، (نه برای این که سوز دلم خنک شود) اگر این‌ها بمانند، این عده را که ایمان آورده‌اند را با وسوسه گمراه می‌کنند، فرزندانشان نیز فاجر و کافر خواهند بود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که پیامبران الهی تا زمانی که کارد به استخوان‌شان نمی‌رسید، نفرین نمی‌کردند، اظهار داشتند: پیامبران الهی تا آخرین مرحله که امید بود، مردم را به سوی خدا دعوت می‌کردند و برای آنها از خداوند آمرزش می‌‌خواستند.

معظم‌له همچنین با اشاره به این که پیامبر اسلام(ص) هیچ گاه نفرین نکرد،‌خاطرنشان کردند: تنها در ماجرای مباهله خواستند که نفرین  کنند، ولی صورت نگرفت و در این ماجرا که میان پیامبر و جمعی از مسیحیان بود، پیامبر(ص) برای مباهله امام حسن و امام حسین(ع)، فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) را به همراه خود بردند.

ایشان با به آیه «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»(آل عمران٦١)، امیر مؤمنان(ع) را جان پیامبر(ص) معرفی و بیان داشتند: «انفسکم» در این آیه وجود مبارک حضرت علی(ع) است که اگر همین ماجرا وجود داشته باشد، برای فضیلت حضرت علی(ع) کافی است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند:‌ 60 نفر از علمای بزرگ اهل سنت بر این که آیه برای پیامبر اسلام(ص)، حضرت علی، فاطمه(س)، امام حسن و امام حسین(ع) است،‌ تأکید دارند.

ایشان با اشاره به سخنان میان معاویه و سعد بن ابی وقاص که در کتاب‌های صحیح مسلم و صحیح ترمذی آورده شده است، خاطرنشان کردند: معاویه در مدینه دربرخورد با سعد بن ابی وقاص، زمانی که درباره دلیل لعن نکردن علی(ع) می‌پرسد، او ماجرای مباهله،‌جانشین قرار دادن حضرت علی(ع) درجنگ تبوک و پرچم به دست امیرالمؤمنین دادن در جنگ خیبر را بیان می‌کند که می‌گوید هر که این سه را داشته باشد، برای بشریت نمونه است.

این مرجع تقلید با اشاره به پخش سریان موهن معاویه،  حسن و حسین گفتند: با توجه به این که این‌ روایت در این  دو کتاب مهم اهل سنت وجود دارد، حال آمده‌اند و می‌خواهند چهره معاویه را تطهیر کنند، در پاسخ به این رفتار این‌ها ‌باید گفت که آیا همین روایت جواب این فیلم نیست؟ معاویه کسی که لعن علی(ع) را رواج داد و بعد از او نیز تا هفتاد سال این سنت شوم باقی ماند.

* بی منطقی وهابیت

ایشان با بیان این که افراد بی منطق همواره بر زور تکیه می‌کنند، متوسل شدن وهابیت به زور را دلیلی بر بی منطقی  آنها دانستند و گفتند: وهابیت دلیل و منطق روشنی ندارند و حاضر نیستند در مناظره شرکت کنند، از این رو مخفیانه و مانند سارقان و دزدان در مسجد، در خانه خدا بمب منفجر می‌کنند و کوچک و بزرگ را می‌کشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha