پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024

پنجاه و چهارمین جلسه گروه کلام و معارف دانشنامه پیامبر اعظم(ص) با حضور اعضای شورای علمی گروه در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، پنجاه و چهارمین جلسه گروه کلام و معارف دانشنامه پیامبر اعظم(ص) با هدف غنای محتوای علمی مقالات با حضور اعضای شورای علمی گروه برگزار گردید.

در این جلسات بررسی محتوایی مقاله «ابوحنیفه» تألیف حجت الاسلام علی اسدی در دستور کار قرار گرفت.

این مقاله درباره ابوحنیفه، نعمان بن ثابت، فقیه و متکلم نامدار کوفه، یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت، بنیانگذار مذهب حنفی و ملقب به «امام اعظم» و «سراج الائمه» است.

 پیروان وی را حنفی گویند. اغلب اصلیت او را از کابل و جد وی را از موالی و ایرانی دانسته اند. ابوحنیفه در سال ۸۰ هجری قمری در شهر کوفه متولد و در اواخر عمر به سبب نپذیرفتن منصب قضاوت از سوی منصور دوانیقی، خلیفه وقت عباسی، به دستور او زندانی و شکنجه شد. او سرانجام در سال ۱۵۰ هجری در زندان بر اثر مسمومیت یا ضربات شلاق درگذشت و در بغداد به خاک سپرده شد. قبر وی هم اکنون در منطقه ای به نام «حی الاعظمیه» و در مقبره خیزران قرار دارد.

اعضاء شورای علمی با طرح نقطه نظرات علمی و بررسی نقاط قوت و ضعف ساختاری و محتوایی مقاله، پیشنهادات اصلاحی خویش را ارائه نمودند ودر نهایت مقرر شد که اصلاحات موردنیاز با ارجاع مقاله به مؤلف توسط وی صورت پذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha