دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

رئیس موسسه بین المللی عروة الوثقی که از مبلغان فعال در عرصه بین الملل به شمار می رود، سفر تبلیغی خود به اروپا در ماه رمضان را توصیف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در مصاحبه تلفنی با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با اشاره به سفر تبلیغی خود در ماه مبارک رمضان به کشورهای انگلیس و اسکاتلند گفت: نیمه اول ماه رمضان را در منچستر و نیمه دوم را در شهر ابردین اسکاتلند حضور داشتم که در هر دو شهر، با حال و هوای معنوی از سوی روزه داران و اهتمام آنها برای یادگیری معارف اسلامی مواجه شدم.

* توجه ویژه جوانان منچستر به قرآن

وی به استقبال پرشور مردم به ویژه جوانان از آئین های ماه مبارک رمضان اشاره و تصریح کرد: توجه اساسی به قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن کریم در منچستر برایم خیلی قابل توجه بود به طوری که جوانان روزانه به صورت گروهی یکساعت را به قرآن اختصاص می دادند.

امام جمعه و رئیس سابق مرکز اسلامی نیوکاسل به به محتوای سخنرانی خود درباره آموزه های اخلاقی در قرآن و سنت اشاره کرد و گفت: مباحث اخلاقی به ویژه با بهره مندی از آیات و روایات برای مخاطبین جاذبه داشت و بسیار تاثیر گذار بود به طوری که به مدد آیات نورانی قرآن و کلمات اهل بیت علیهم السلام، اثر این مباحث را در مخاطبین ملاحظه می کردم و خودشان نیز اذعان داشتند که این مباحث، مفید و کاربردی بوده است.

* 21 ساعت روزه داری در اسکاتلند

وی روزه داریِ تقریبا 21 ساعته در اسکاتلند را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: باتوجه به اینکه زمان افطار بسیار دیرهنگام می شد، آئین های ویژه ماه رمضان قبل از اذان مغرب با سخنرانی در مسجد دانشگاه ابردین آغاز می گشت و بعد از افطار عمومی در مسجد، دعای افتتاح نیز با حضور مومنین قرائت می شد.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری حضور مومنین با زبان روزه و قبل از اذان مغرب در مراسم را حاکی از رسوخ باورهای دینی در دل های آنها دانست و افزود: سخنرانی در برنامه های شهر ابردین اسکاتلند، به زبان انگلیسی انجام می شد و به همین سبب، دانشجویان و مردم با ملیت های مختلف و بعضا از راه های دور در مراسم حاضر می شدند.

* دانشجویان اسکاتلندی چه سوالاتی می پرسیدند؟

وی فعال بودنِ انجمن اسلامی در دانشگاه ابردین اسکاتلند را یادآور شد و گفت: مخاطبین با شور و اشتیاق در برنامه ها حاضر می شدند و برنامه پرسش و پاسخ نیز جزو برنامه های روزانه ما بود که مخاطبین پرسش هایی را در زمینه پویایی اجتهاد، فلسفه احکام، اهمیت شب قدر و احکام شرعی مطرح می کردند.

رئیس موسسه بین المللی عروة الوثقی گفت: در این روزها شاهد عطش مخاطبین نسبت به مباحث معرفتی و اخلاقی یعنی در بخش کلام، فهم دین و دین شناسی بودم و متاسفانه یکی از ضعف های ما کمبود منابع و مقالات لازم به زبان انگلیسی در این زمینه هاست.

وی با بیان اینکه توجهات جامعه علمی اروپا بیشتر در عرصه چیستی ها و کلام و مفاهیم دینی است گفت: چنین آموزه هایی باید به زبان انگلیسی و به زبان روز نوشته شود و در اختیار علاقه مندان قرار بگیرد که یکی از ماموریت های موسسه عروة الوثقی، تامین این نیاز است و چنین سفرهایی به ما کمک می کند که نیازهای فکری را از نزدیک شناسایی کنیم.

* آشنایی با زبان برای طلاب کافی نیست

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با تاکید بر اینکه آشنایی با زبان خارجی برای طلاب حوزه علمیه کافی نیست گفت: ارائه مباحث به صورت توصیفی و گزارشی برای این مخاطبان کفایت نمی کند و لازم است تا افرادی که دارای سابقه تحقیق و نیز خلاقیت و ابتکار در مباحث دینی هستند به سفرهای تبلیغی اعزام شوند و موضوعات دینی را همراه با تحلیل به مخاطب ارائه دهند؛ بحمدلله مکتب اهل بیت به دلیل منابع غنی و مبانی استدلالی در این زمینه میتواند پیشرو باشد.

* خاطره ای از جوان 19ساله اسکاتلندی

وی یکی از شیرین ترین خاطره های خود در این سفر تبلیغی را آشنایی با یک جوان 19 ساله اسکاتلندی دانست و ابراز داشت: این پسر جوان، دو سه سالی است که شیعه شده است و با جدیت و اهتمام بالایی، رعایت مسائل دینی و عبادی را دنبال می کرد و از راه دور خودش را به محل برگزاری مراسم می رساند و در حین سخنرانی و عزاداری، منقلب می شد و دیگران نیز تحت تاثیر قرار می داد.

این مبلغ فعال در عرصه بین الملل ادامه داد: علیرغم آنکه زمینه های فساد و گناه و انحراف برای وی فراهم بود، راه الهی را انتخاب کرده بود و با پرسش های خود به دنبال فهم بیشتر از مسائل دینی بود. حتی یکبار آمد پیش من و از من خواست که حمد سوره اش را تصحیح کنم اما در کمال تعجب وقتی شروع به قرائت کرد، احساس کردم که یک جوان لبنانی نماز میخواند. یعنی علیرغم آنکه تلفظ عربی برای غربی ها کمی دشوار است اما تلاش کرده بود که نماز را با تلفظ درست و با لهجه عربی بخواند که این امر نشان از اهتمام بالای او به مباحث عبادی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha