پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: ما در وضع قوانین حجّت بالفعل مي‌خواهيم؛ اگر کتاب تحريرالوسیله امام(ره) نبود، ما حجّت بالفعل نداشتيم؛ به طوری که هم دستگاه قضا به مشکل برمی خورد و هم شوراي نگهبان.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در دیدار جمعی از مسئولین و اعضای نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در قم، در سخنانی با اشاره به جایگاه رفیع حضرت امام خمینی(ره) در رفع مشکلات و کمبودهای حوزه های دینی گفتند: امام(رضوان الله عليه) نه تنها در مسائل سياسی، بلكه در مسائل و استقلال حوزه و امور مربوط به سایر پايگاه‌هاي علمي، كمبودها را شناسايي و آنها را به خوبی جبران كرد.

ایشان در ادامه به تشریح اهمیت و نقش کلیدی کتاب ارزشمند تحريرالوسيله حضرت امام(ره) پرداختند و اظهار داشتند: در گذشته فقهايي بودند كه تنها مشكل فقه را حل مي‌كردند، لذا در بين متأخّرين فقه رايجي كه بتواند هم نياز حوزه و هم نياز نظام را برطرف كند، وجود نداشت.

حضرت آیت الله جوادی آملی، کتاب عروة الوثقی مرحوم آقاسيّدمحمدكاظم(ره) را مورد اشاره قرار داده و افزودند: تقریبا در يك قرنِ گذشته عروه نياز مراجع نجف و قم و علماي بلاد را تأمين مي‌كرد؛ البته این مسئله در فضایی بود که دين منهاي سياست و وارد حكومت نشده بود.

ایشان ادامه دادند: اگر دین بخواهد حكومتي داشته باشد، کتاب عروه دیگر گويا نيست؛ چرا که فاقد چیزهایی است که مسائل ضروري يك نظام و حكومت را برطرف کند.

معظم له با بیان این که امام(ره) با نگارش کتاب تحريرالوسيله، خلأ عروه را برطرف کردند، بیان داشتند: حضرت امام خمینی(ره) مسائل مستحدثه را مطرح كرده تا وقتي انقلاب به ثمر رسيد، نظام يك كتاب زنده‌اي در دست داشته باشد.

 ایشان با یادآوری خاطره ای از وضع قوانین قضایی در اوایل انقلاب و کارکرد موثر کتاب تحریرالوسیله در آن دوران، افزودند: ما در وضع قوانین يك حجّت بالفعل مي‌خواهيم؛ اگر کتاب تحريرالوسیله امام(ره) نبود ما حجّت بالفعل نداشتيم؛ به طوری که هم دستگاه قضا به مشکل برمی خورد و هم شوراي نگهبان.

حضرت آیت الله جوادی آملی، کتاب تحریر الوسیله را کتاب فقهی روز خواندند و گفتند: کتاب تحریر نیاز دستگاه قضايي، نیاز شوراي نگهبان و نیاز آموزش قضايي را حل كرد.

ایشان در پایان ضمن دعای خیر و طلب مغفرت برای روح بلند حضرت امام خمینی(ره) و قدردانی از مجاهداتهای امام راحل، خاطرنشان کردند: تحريرالوسيله به نظام خدمت كرد و اليوم هم خدمت مي‌كند و امام با دست پر وارد صحنه شد و سياست و ديانت را جمع کرد.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی اسراء، در ابتدای این دیدار رئیس نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در قم، از برگزاری يك نشست علمي با موضوع کتاب تحريرالوسيله در پنجم بهمن سال جاری خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله موسوی، 61 جلد از آثار امام خمینی(ره) با تحقيق، تصحيح و ويرايش جديد در سال آينده به چاپ می رسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha