چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

نشست علمی «هوش مصنوعی از دیدگاه فلسفه اسلامی» پیش ازظهرامروز در مجمع عالی حکمت اسلامی و با حضور اندیشمندان حوزو ودانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ابتدای این نشست علمی، دکترمهدی مینایی، مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان دبیر علمی این نشست، به ذکر تاریخچه شکل گیری اندیشه ساخت هوش مصنوعی در بشر پرداخت گفت: به همین جهت تا کنون مهندسان و روانشناسان و فلاسفه متعددی پیرامون این موضوع به بحث پرداخته و نسل های ربوت ها و همچنین هوش مصنوعی نیزبه وجود آمده است.

وی افزود: تاریخچه این ایده و ساخت هوش مصنوعی به 62سال پیش باز می گرد، گروهی از دانشمندان بر این باورند که انسان می تواند انسانی شبیه خود را خلق کند وبرخی دیگر نیز با این ایده مخالف هستند و آن را امری محال می پندارند.

این استاد دانشگاه اظهارکرد: در حوزه ساخت ذهن و هوشی که بتواند همچون یک انسان رفتارهای قابل پیش بینی برای انسان تعریف کند و بتواند او را مو جودیت بخشد، فلاسفه نظرات متعددی دارند که باید نظرات فلاسفه اسلامی در این

بین بیان شود.

آیت الله سیدمحمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه نیز در این نشست علمی با اشاره به جایگاه مساله نفس در هستی شناسی انسانی، اظهارکرد: دانش و فن آوری بشری شاید توانسته است با استفاده از یک سری تکنیک ها وسایلی را با الهام از سیستم مغزخود طراحی کند ولی هیچگاه نمیتواند جایگاه نفس انسانی را در آن لحاظ کند.

در این نشست همچنین حجت الاسلام والمسلمین شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به مباحث اخلاقی و فلسفی در تولید دستگاه های خوانش و پردازش ذهن، اظهارکرد: اگر بخواهیم به فرایند تولید هوش مصنوعی بپردازیم با سه نظریه و روایت ضعیف، نیمه قوی و قوی مواجه هستیم که هر کدام از آنها مختصات خاص خود را در رابطه با اندیشه فلسفی به دنبال دارد.

از دیگر سخنرانان این نشست علمی، حجت الاسلام عباس زاده جهرمی بود که در سخنانی به ذکر جایگاه تولیدات اخیر علمی جهان در عرصه هوش مصنوعی و مقابله ذهنی آن با اندیشه ساخت انسان متعالی به جای انسان ناقص از سوی انسان پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha